صالحی: باید به یک جانبه‌گرایی اروپا و آمریکا پایان داده شود

کد خبر: 1176097

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که قدرت از غرب به شرق در تمامی ابعاد در حال تغییر است و آمریکا و اروپا باید به یک جانبه‌گرایی شان پایان دهند، گفت: استراتژی که حجت الاسلام رئیسی و جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند، استراتژی معقولی است، عقلانی و در راستای تحولات بین‌المللی عمل می‌کند.

صالحی: باید به یک جانبه‌گرایی اروپا و آمریکا پایان داده شود

علی صالحی در تحلیل خود از تاکید رئیس جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل با عنوان ایجاد نظام عادلانه بین‌المللی در قالب چند جانبه گرایی اظهار داشت: واقعیت این است نظم نوین جهانی یا به عبارتی نظام بین‌الملل به سمت و سویی می‌رود که شاهدیم تحولات شگرفی در عرصه بین‌المللی رخ می دهد، از یک طرف روسیه و چین به سرعت در حال قدرت گیری هستند و قدرت از غرب به شرق به لحاظ نظامی، استراتژیک و اقتصادی تغییر می کند.

وی تصریح کرد: بنابراین غرب و سرلوحه آن نظام تک قطبی آمریکا این احساس خطر  را دارند که در  آینده نزدیک تحولات شگرفی به منصه ظهور برسد، در واقع  اروپا و آمریکا باید خودشان را جمع کنند و به یک جانبه‌گرایی پایان دهند، نظام بین‌الملل مجبور است که به چند جانبه‌گرایی سوق یابد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: چین و حوزه پاسفیک برای خود یک قدرت به شمار می‌رود، روسیه قدرتی دیگر و  قدرت های منطقه ای مخصوصا در خاورمیانه نیز در حال شکل گیری هستند، نظام بین المللی باید به چنین شرایطی تن دهد، دیگر یکه تازی اروپا  و آمریکا از رونق می افتد این چیزی است که مشاهده می کنیم.

صالحی ادامه داد: واقعیت این است فقط تنها مانور آمریکا و اروپا هژمون دلار است، اگر کشورهای منطقه از جمله حاشیه منطقه  که صادر کننده نفت هستند و کریدور انرژی را در دست دارند، همکاری کنند  و با واقعیت خود را هماهنگ نمایند هژمون دلار و قدرت های اروپا و آمریکا فرو می ریزد و چند جانبه گرایی در حوزه بین الملل نمود پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: اما چنانچه کشورهای منطقه  روی حمایت از دلار بایستند و زورگویی های آمریکا جولان دهد، شرقی ها از جمله چین کار سختی را در پیش دارند. پیش از این یکی دو بار خیز برداشته شد تا یک جانبه گرایی آمریکا و اروپا از بین برود اما نتیجه چندانی نداشت، در شرایط فعلی اوضاع فرق می کند اگر کشورهای منطقه بخواهند زیر بیرق یک جانبه گرایی آمریکا و اروپا بروند، ممکن است برایشان سخت باشد.

این کارشناس مسائل روابط خارجی همچنین اظهار کرد: بنابراین استراتژی که حجت الاسلام رئیسی و جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند، استراتژی معقولی است، عقلانی  و در راستای تحولات بین المللی عمل می کند.

صالحی تاکید کرد: به نظر می رسد باید یکبار برای همیشه به یک جانبه  گرایی اروپا و  آمریکا پایان داده شود، تقسیم قدرت صورت گیرد و غرب به ماجرای تحریم‌ها و تسلطی که در نهادهای بین المللی دارد، پایان دهد.  این اسرتراژی از سوی چین و روسیه دنبال می شود، ایران هم همسو این مواضع را در نظر دارد تا چند جانبه گرایی به جای یک جانبه گرایی تحقق یابد.

وی در پایان با گرامیداشت یاد شهدا و مناسبت هفته دفاع مقدس تاکید کرد: برای استقلال ایران، آزادی و پیشرفت ایران تلاش کرده و جنگیدیم و هزاران شهید تقدیم کردیم ، قدم های بنیادی، جدی و اساسی برداشته شده است. ایثارها و رشادت ها را فراموش نکنیم که اگر امنیتی در این نظام و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد مدیون و مرهون خون عزیزانی است که جوانمردانه از این کشور دفاع کردند.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها