خبر به روایت «فردا»

از اعتراضات تا اغتشاشات ؛ حق مردم، چندصدایی در صداوسیما، رویکرد سلبریتی‌ها

کد خبر: 1177035

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از اعتراضات تا اغتشاشات ؛ حق مردم، چندصدایی در صداوسیما، رویکرد سلبریتی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ خیابان یا صندوق رای

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود گفت‌وگویی دارد با صادق زیباکلام و مسیر پیگیری مطالبات مردم در بسترهای قانونی را تحلیل می‌کند. زیباکلام در این مصاحبه با اشاره به اینکه «در برخی برهه‌ها به نظر می‌رسد که ارتباط تصمیم‌سازان با واقعیت‌های موجود در جامعه، ارتباط پویایی نیست» تاکید می‌کند: «باید از تجربه‌های تاریخی درس بگیریم و این اشتباهات را تکرار نکنیم، باید ببینیم محمد رضا پهلوی چه کرد که باعث دگرگونی عظیم سال57 شد.»

زیباکلام می‌گوید: «کسر قابل توجهی از سیاسیون در داخل کشور و بسیاری نیز در خارج می‌گویند که خیر، نمی‌توان مطالبات را از طریق صندوق‌های رای و...دنبال کرد.این دسته از افراد هرشخص و جریانی که از کنشگری سیاسی معقول صحبت کند را خیانتکار می‌دانند و به آنها فحش می‌دهند و آنها را گماشته، سوپاپ اطمینان و...می‌دانند. اشکال ندارد بگذارید، براندازها فحاشی و تهدید کنند. جالب اینجاست که تندروهای داخلی هم همین رفتار را دارند، یعنی چهره‌های اصلاح‌طلب و میانه رو را با همان الفاظی می‌رانند که براندازها طعنه می‌زنند.»

اعتماد

جوان/ خسارت مردم را از سلبریتی‌ها بگیرید

«جوان» با اشاره به اینکه مردم مطالبه کردند و قوه قضاییه دستور داد، تیتر زده «خسارت مردم را سلبریتی‌ها بگیرید». 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که امروز عکس یک کرده، نوشته: «پول خسارت مردم در اغتشاشات را باید از تخریب‌کنندگان و تهییج‌کنندگان گرفت. این درست مانند بازپسگیری اموال عمومی از رانتخواران و اختلاسگران و دزدان و قاچاقچیان است. خلاف قانون، خلاف قانون است، با هر اسم و رسمی که باشد. اکنون که رئیس‌قوه قضائیه دراین‌باره هشدار داده است، باید این اصل را بسیار جدی و قطعی گرفت. ...کافی است با شاخصی میزان جریمه را برای هر اغتشاشگر معین کرد. اگر کسی مستقیماً حتی یک سطل زباله را آتش زده باشد، خسارت آن را باید از او گرفت و اگر کسی مثل مهران مدیری که برای چند اجرای تلویزیونی ۳۰ میلیاردتومان دستمزد از رسانه ملی دریافت می‌کند و یک روز بعد مردم را علیه همان رسانه و همان نظامی که دستمزد او را داده تحریک به آشوب می‌کند، باید به میزان تأثیر حرف و عملش، جریمه شود.»

جوان

شرق/ «شیوه» داغ

«شرق» عکس یک امروز خود را به رویکرد اخیر صدا و سیما اختصاص داده و نوشته: « صداوسیما با برپایی مناظراتی با حضور جامعه‌شناسان و فعالان سیاسی تک‌صدایی رسانه‌ای را به حاشیه برد».

این روزنامه اصلاح‌طلب مهمانان رسانه ملی در مناظرات اخیر را عکس یک کرده اما خبری از تحلیل و بررسی نیست. روزنامه شرق صرفا با تیتر «شیوه داغ» به بازنشر بخش‌هایی از این مناظرات و آنچه تقی‌ آزاد ارمکی، محمد فاضلی و شهاب طباطبایی در مقابل دوربین صداوسیما گفتند، پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به وعده بر زمین‌ مانده درباره ساماندهی‌ مطالبات و جلوگیری از آسیب‌های تجمع خیابانی پرداخته است. مجلس مقصر جلوه داده و نوشته: «یکی از دلایل تکرار این روند هم نادیده‌گرفتن اصل 27 قانون اساسی است که حق اعتراض و «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد» را «آزاد» می‌داند اما به‌جای اینکه قانون اساسی که میثاق ملی است، به‌طور کامل اجرا شود، پیش آمده است که مجلسی‌ها با تصویب قوانین عادی مانع از اجرای اصل 27 قانون اساسی شدند و با قید شرط برای آن، برگزاری تجمع را منوط به گرفتن مجوز از وزارت کشور کردند».

شرق

کیهان/ آرزوهای آمریکا و اسرائیل زیر پای مردم لگدمال شد

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود را به تجمع عظیم سوم مهر اختصاص داده و با عنوان «آرزوهای آمریکا و اسرائیل زیر پای مردم لگدمال شد» نوشته: «آمریکا و اسرائیل، انگلیس، برخی دولت‌های اروپایی، سازمان‌های جاسوسی بیگانه، گروهک‌های معاند، افراطیون مدعی اصلاحات و برخی سلبریتی‌ها آتش‌بیار فتنه اخیر بودند اما مردم ایران اسلامی با اجتماع بزرگ امت رسول‌الله(ص) آرزوهای پلید آنها را لگدمال کردند. در داخل کشور، باید با افراطیون مدعی اصلاحات و برخی سلبریتی‌ها که در نقش پادوهای آمریکا و تحریک‌گران به آشوب عمل کردند، برخورد قاطعانه شود تا دیگر به خود جرأت حمله به امنیت کشور را ندهند. مماشات با مدعیان اصلاحات که سال‌ها پست‌های مدیریتی را اشغال کردند و با تکمیل نقشه دشمن فاجعه رقم زدند، و برخی سلبریتی‌ها که حلقوم‌شان از ثروت کشور پر است و در عین حال غلط زیادی کرده و دعوت به آشوب و اغتشاش کردند، آنها را گستاخ‌تر و دچار برداشت‌های ناصواب‌ بیش از گذشته می‌کند. علاوه‌بر بازخواست و برخورد قاطعانه با این طیف‌ها، باید خسارت‌ها به اموال عمومی از آنها گرفته شود.»

کیهان

آرمان ملی/ ایران آماده مذاکره،آمریکا آماده انتخابات

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای پرداخته و با تیتر « ایران آماده مذاکره،آمریکا آماده انتخابات» نوشته: «ایران خواهان از سرگیری مذاکرات وین در راستای احیای برجام است؛ اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها حداقل در شرایط حاضر چندان تمایلی به از سر‌گیری مذاکرات نداشته باشند. چرا که بایدن و تیم سیاست خارجی‌اش بر این باور بودند که تا پیش از انتخابات نوامبر کنگره، با ایران به توافقی خواهند رسید که از آن برای تاثیر‌گذاری بر صحنه انتخابات به نفع دموکرات‌ها استفاده خواهند کرد. اما روند امور در مذاکرات به خواست آنها پیش نرفت و ایستادگی ایران بر مواضعش در خصوص حل مساله پادمان، بسته شدن پرونده ایران در آژانس و همچنین تضمین‌ها باعث شد تا آمریکا نتواند آنطور که می‌خواست با ایران به توافق برسد و لذا به قرائت بسیاری از کارشناسان از سرگیری مذاکرات را به بعد از انتخابات نوامبر موکول کرده است».

آرمان ملی

ایران/ بازگشت‌گفت‌وگوهای پادمانی

«ایران» محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی را عکس یک کرده و از آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم گزارش می‌دهد. این روزنامه دولتی نوشته: «در حالی که ادامه مذاکرات وین معطل تصمیم سیاسی امریکا مانده تا آنجا که برخی منابع غربی مدعی بسته شدن این پنجره مذاکراتی باشند، وزارت خارجه امریکا به مثل با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن این گونه موضع گرفته که «واشنگتن مذاکرات را ادامه  خواهد داد.» «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در عین حال با ادعای اینکه وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های وین خوب نیست گفته که چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق زودهنگام با ایران نمی‌بیند و در ادامه این موضع فرافکنانه خود اظهار داشته که «دولت ایران تصمیم‌های لازم را برای بازگشت به توافق اتخاذ نکرده است». این ادعاهای امریکایی پس از آن مطرح شد که وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک حضور دارد در مصاحبه با «المانیتور» همچنان که از تکرار تقاضای بی‌پاسخ مانده امریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ایران خبر داد، بر تقویت همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس در صورت تمرکز این نهاد بین‌المللی بر وظیفه قانونی‌اش تأکید کرد و همزمان دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز گفت‌وگوهای پادمانی آژانس و ایران خبر داد.»

ایران

هم میهن/ جامعه شناسی اعتراضات

«هم‌میهن» ارزیابی کارشناسان از ویژگی‌های نسلی و چشم‌انداز تجمعات اخیر را در صفحه یک امروز خود آورده و به نل از محمد فاضلی نوشته: «جامعه امروز ایران جامعه‌ای است که به شدت بالغ شده، جمعیت آن از 36 میلیون نفر به 84 میلیون نفر رسیده است و افراد تحصیل کرده آن به شدت افزایش یافته و به لحاظ آگاهی نیز رشد داشته است. این جامعه جهانی شده و می‌تواند خودش را مقایسه کدن. این جامعه با ساختار حکمرانی مواجه است که به طور دائم توانش را از دست می‌دهد. این وضعیت جامعه ایرانی را به استیصال رسانده است». 

این روزنامه اصلاح‌طلب دیدگاه عماد افروغ درباره این اعتراضات را نیز منتشر کرده و به نقل از او نوشته: «نگران این هستم که اگر این شورش‌ها رهبری نداشته باشد، تبعات بدی داشته باشد. اگر رهبری داشت، بیانیه می‌داد و درخواست‌ها و ایدئولوژی آن مشخص بود اما این یک شورش کور و بدون رهبر است و این خطر را دارد که می‌تواند به جنگ فرقه‌ای درونی بپیوندد. حتی اگر بتوان اینها را آرام کرد، شاید در مسائل دیگر سر باز کند».

هم میهن

صبح نو/ واقعیت اپوزیسیون

«صبح نو» جلد امروز خود را به تجمات خشونت آمیز ضد انقلاب در لندن و پاریس اختصاص داده و با تیتر «واقعیت اپوزیسیون» نوشته: « تصاویری که از مخالفان جمهوری اسلامی در کشورهای غربی بیرون می‌آید نشان از نوعی خشونت و رادیکالیسم است که حتی موجب شد که پلیس لندن و پاریس را هم به واکنش واداشت. تصاویر درگیری این افراد با یکدیگر و با پلیس این کشورها نشان می‌دهد که مدعیان دموکراسی و حقوق بشر خود گرفتار لمپنیسم و وندالیسم هستند و نه تنها نمی‌توانند معلم خوبی برای دیگران باشند که خود باید درس و آداب بیاموزند. خشونت‌طلبانی که نه تنها از ویرانی‌طلبان استیجاری که از ناراحتی و غم مردم اسباب آشوب ساختند حمایت می کنند که خود هم گوشه‌ای از خصلت‌های خطرناک خود را در غرب مدرن به نمایش گذاشتند تا جامعه با واقعیت اپوزیسیون آشنا شود.»

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه یک خود نیز به موضوعات مختلف دیگری پرداخته است. از همکاری و رایزنی دورباره ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی گرفته تا اوضاع سیاست داخلی عراق.

صبح نو

دنیای اقتصاد/ کالبدشکافی ناآرامی‌ها

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود ریشه‌های اقتصادی و اجتماعی حوادث ناگوار اخیر را مورد توجه قرار داده و آنچه جامعه شناسان و صاحب‌نظران در روزهای اخیر گفتند را آورده است. 

این روزنامه در گزارش خود آورده است: « هر بحرانی جز سویه‌های سیاسی و امنیتی، ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز دارد. شاید به همین دلیل هم صدا و سیما دوشنبه‌شب در برنامه «شیوه» در شبکه چهار میزبان دو جامعه‌شناس بود تا به آسیب‌شناسی اجتماعی ناآرامی‌های اخیر پرداخته شود.  ... اما ناآرامی‌ها جز بعد اجتماعی، ریشه‌های اقتصادی نیز دارد. عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس کل سابق بانک مرکزی در نامه‌ای که روز دوشنبه خطاب به رئیس‌جمهور نوشت، به برخی از این علل و عوامل اشاره کرد. از نگاه او تداوم تحریم‌های ظالمانه، ادامه تورم کمرشکن و بی‌ثباتی در اقتصاد کلان به اوج‌گیری حوادث ناگوار اخیر کمک کرده است. در این میان برخی نمایندگان مجلس، با اذعان به مشکلات درصدد هستند با ارائه طرح‌هایی به اصلاح برخی رویه‌ها همت بگمارند.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ خروش علیه آشوب

«جام جم» در تیتر یک امروز خود با عنوان «خروش علیه آشوب» به تجمع بزرگ امت رسول‌الله اشاره کرده و نوشته: « در ترکیبی قابل تأمل، تجدیدنظرکنندگان در اصول انقلاب، چپ‌ غیرمذهبی، جریان فمینیسم، مخالفان اسلام سیاسی در کنار دهه هشتادی‌ها که مطالباتی اجتماعی و فرهنگی داشتند، قرار گرفتند و بدون مشخص بودن اصل ماجرا، انبوهی از واکنش‌های هیجانی منجر به آشوب و اغتشاش را شکل دادند؛ یعنی از احزاب سیاسی تا سلبریتی‌ها گرفته تا گزارشگر حقوق بشر سازمان‌ملل، مقامات غربی، کومله، مریم رجوی و مسعود بارزانی سعی کردند افراد هیجان‌زده را به نافرمانی مدنی بکشند و از ناراحتی مردم در فوت مهسا امینی نهایت بهره‌برداری سیاسی را داشته باشند. این کنش‌های ساختارشکنانه اما مانند اکثر اعتراضات در ایران هم فضا به سرعت رادیکال و به سمت هتک حرمت مقدسات کشیده شد و نهایتا همزمان با سالگرد فوت پیامبر بزرگواراسلام، امت پیامبر(ص) در همه ایران به خیابان آمدند. ... حضور گسترده مردم در اجتماع «امت رسول‌ا...‌(ص)» نشان داد چقدر دست دشمنان و سوءاستفاده منافقان و رسانه‌های غربی و عربی از موضوع مرگ مرحوم مهسا امینی در ایجاد فتنه و ناامن کردن کشور آشکار است».

جام جم

وطن امروز / سیرک براندازی

«وطن امروز» تیتر و عکس یک امروز خود را به اجتماعی میلیونی محبان اهل بیت در مشهد اختصاص داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به تجمعات براندازی در برخی کشورهای اروپایی پرداخته و با طرح این سوال که «انتشار تصاویر تجمع ضد انقلاب در برخی کشورهای اروپایی، درگیری آنها با یکدیگر و زد و خورد با پلیس گویای چه واقعیاتی است؟» در گزارشی با عنوان «سیرک براندازی» نوشته: « آشوب‌های اخیری که به بهانه فوت مهسا امینی در کشور رخ داد، بیش از پیش باطن وحشی و جانی جریان ضدانقلاب را به رخ کشید. جدای از آشوب‌هایی که در چند روز اخیر در برخی شهرهای کشور ایجاد شد و در نهایت با حضور گسترده مردم ایران در صحنه به پایان رسید، گروهک‌های ضدانقلاب، از سلطنت‌طلبانی که همچنان امیدوارند ربع پهلوی به کشور بازگشته و تاج‌گذاری کند(!) تا برخی گروه‌های تجزیه‌طلب در خارج از کشور گرد هم آمدند تا ضمن کوبیدن بر طبل رسوایی خود، باطن وحشی و اوباشگری خود را به نمایش بگذارند؛ نمایشی که به منزله قاب رسوایی افرادی بود که خود را طرفدار آزادی و دموکراسی می‌خوانند.»

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها