بیژن مقدم در گفت‌وگو با «فردا»:

حرف‌های حساب از هر جناحی که باشد باید شنیده شود

کد خبر: 1178820

بیژن مقدم گفت: مسئولان زمینه برگزاری اعتراضات قانونی را فراهم کنند البته تجمع‌کنندگان هم باید قواعد تجمع قانونی و مسالمت‌آمیز را رعایت کنند.

حرف‌های حساب از هر جناحی که باشد باید شنیده شود

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت روزهای اخیر در شهرها ناآرام بود. اکنون پرسش آن است که چه باید کرد که هم شرایط سیاسی کشور به یک آرامش پایدار برسد و هم البته زمینه اعتراضات قانونی فراهم شود؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «به نظرم یکی از نکاتی که در این ایام باید به شدت مورد توجه گیرد این است که باید همه صحبت‌های مقامات و کارشناسان فهرست شود؛ سخنان و نظرات همه افراد از همه طیف‌های سیاسی. هرکس که حرف خوبی می‌زند و حرفش راهشگاست. چنین افرادی در همه احزاب و جناح‌های سیاسی هم دیده می‌شوند. پس از فروکش‌کردن ناآرامی‌ها باید بدانیم که مشکل حل نشده و تصور نکنیم همه‌چیز درست شده است. باید و تأکید می‌کنم که باید حرف‌های حساب جدی کارشناسان شنیده شود و آنها را فراموش نکرد».

او ادامه داد: «یکی از این حرف‌های حساب این است که چرا اعتراضات به سرعت به خشونت کشیده می‌شود؟ برخی می‌گویند ما تمرین اعتراض را نداشته‌ایم و جمهوری اسلامی با آنکه حق برگزاری تجمع در قانون اساسی آمده اما اعتراض را به رسمیت نمی‌شاسد. ما نمی‌گوییم به رسمیت نمی‌شناسد اما در گذشته دیده‌ایم که برخوردها با اعتراضات دوگانه بوده است؛ مثلا یک وقتی بازنشستگان اعتراض می‌کنند با آنها برخورد نمی‌شود اما در یک مقطع دیگر یک صنف دیگر دست به اعتراض می‌زند و با اعتراض‌کنندگان برخورد می‌شود. به هر حال حرف حساب آن است که باید زمینه اعتراضات قانونی فراهم شود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «حرف حساب دیگر آن است که این اعتراضات معلول است یا خودش علت است؟ یعنی موضوع خود این اعتراض‌هاست یا آنکه باید در پی علت دیگری که فوت خانم مهسا امینی باشد، است؟ مشخص است که این میزان از اعتراضات به فوت خانم امینی طبیعی است پس اعتراضات معلول نیست و گویا خودش باید بررسی شود و ریشه‌اش را در مسائل دیگری جست؛ مسائل انباشته‌ای که حالا سرباز کرده است. در کشور مسائل مختلفی وجود دارد که برای هرکدام نارضایتی‌هایی است؛ از مسائل اقتصادی گرفته تا فرهنگی و سیاسی که همه اینها انباشته شده است. یکی دیگر از مسائل کارآمدی نظام است. واقعیت این است که در بخش‌های مختلف کارآمدی لازم دیده نشده است. مسئولان در دستگاه‌های مختلف باید کاری کنند که سطح رضایتمندی مردم بالا برود. برخی مسئولان مدام می‌گویند یک موضوع که مورد اعتراض جامعه است، قانون است؛ حالا می‌رویم می‌بینیم اصلا بنیادش قانون نیست و یک آیین‌نامه است. تازه اصلا قانون هم باشد، قابل تغییر است. قانون که وحی منزل نیست. می‌شود قانون اساسی را هم اصلاح کرد کمااینکه یک بار این اتفاق رخ داده است».

او اظهار کرد: «مسئله بعدی مربوط به فضای مجازی است. تا بحرانی پیش می‌آید اینترنت محدود می‌شود که البته بخشی از این شرایط را می‌توان پذیرفت زیرا دشمنان از فضای مجازی به نفع اهداف خود سوءاستفاده می‌کنند اما طولانی‌شدن محدودیت اینترنت باعث نارضایتی‌های بیشتر می‌شود. من قبول دارم که فضای مجازی یک تیغ دولب است و دشمنان هم از آن بهره‌برداری خود را می‌کنند اما اینکه مردم به سمت اپلیکیشن‌های داخلی بروند، زیرساخت نیاز دارد. مسئولان می‌گویند حالا مردم بیایند سمت اپلیکیشن‌های داخلی بعد زیرساختش را فراهم می‌کنیم و وقتی می‌پرسیم آیا اگر 10میلیون نفر اپلیکیشن شما را نصب کرد، توان خدمت‌رسانی دارید، پاسخی ندارند بدهند. خب در این شرایط نمی‌توان اعتماد مردم را به استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی جلب کرد».

مقدم در پایان گفت: «البته این را هم بگویم که نباید اشتباه کنیم و بگویم شرایط کنونی در خیابان‌ها اعتراض است؛ خیر این‌ها آشوب است. حتی با معیارهای غربی‌ هم نمی‌توان به ناامنی واژه اعتراض را اطلاق کرد. در فرانسه وقتی جلیقه زردها به خیابان آمدند مسئولان فرانسوی به آنها آشوبگر می‌گفتند و هزاران نفر را بازداشت کردند. پس همه باید میان اعتراض و آشوب یک خط تمایزی پررنگ بکشیم و امیدواریم که در آینده هم مسئولان زمینه برگزاری اعتراضات قانونی را فراهم کنند البته تجمع‌کنندگان هم باید قواعد تجمع قانونی و مسالمت‌آمیز را رعایت کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها