واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

به خاطر کسب‌وکارها از آسیب‌های فرهنگی و سیاسی فضای مجازی غافل نشویم

کد خبر: 1179150

واعظ آشتیانی تاکید دارد که باید مراقبت‌های لازم را در حوزه فضای مجازی داشت و سازوکاری برای این امر تعریف و استفاده کرد که کمترین آسیب در حوزه‌های مختلف وارد شود.

به خاطر کسب‌وکارها از آسیب‌های فرهنگی و سیاسی فضای مجازی غافل نشویم

گروه سیاست سایت فردا – بعد از چند هفته ناآرامی و درگیری و شلوغی، می‌توان گفت که آرامش نسبی به کشور برگشته است. گذشته از هزینه‌هایی که در این مدت به  واسطه تخریب‌ها و دروغ‌ها و فضاسازی‌ها به کشور تحمیل شد، جان‌های عزیزی که از دست رفت و خانواده‌هایی که داغدار شدند؛ با چالش‌هایی هم مواجه شدیم. یکی از این چالش‌ها نحوه مدیریت فضای مجازی است. محدودیت‌هایی که اخیرا اعمال شده آسیب‌هایی به کسب و کار مردم وارد آورده و این نگرانی وجود دارد که با ادامه دار شدن برخی مسدودیت و محدودیت‌ها شاهد لطمات بیشتر باشیم. در عین حال نگرانی‌هایی بابت آسیب‌های بازگشتن به شرایط پیشین برای مدیران و مسئولان کشوری ایجاد شده است. پاسخ به این سوال که در نهایت چه باید کرد، یکی از چالش‌های فعلی است.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «فردا» در این باره گفت: «طبیعی است که یک سری از کسب و کارها در بستر فضای مجازی فعال هستند و با ایجاد محدودیت‌ها آسیب می‌بینند اما در عین حال ما باید مراقبت‌های لازم را داشته باشیم چراکه بی‌بندوباری اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در این فضا وجود دارد لذا باید به‌گونه‌ای مساله را مدیریت کنیم که آسیب کمتری وارد شود.»

وی افزود: «هر پدیده‌ای در جامعه‌ای ایجاد می‌شود، مثل این پدیده که اسم آن اینترنت و فضای مجاز است است باید با فرهنگ استفاده از آن همراه شده باشد. متاسفانه ما بدون هیچگونه آموزش و نظارت در این زمینه فضای مجازی را رها کرده‌ایم. برخی دولت‌ها از جمله دولت‌های یازدهم و دوازدهم معتقد بودند که باید این فضا مطلق آزاد باشد. ماحصل این آزادی مطلق هم همین اتفاقاتی است که حاصل می‌شود.»

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «به خصوص نسل دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها و حتی دهه‌های بعد نگاه متفاوتی به فضای مجازی دارند فلذا نظارت بر این موضوع باید با سازکاری باشد که کمترین خسارت را وارد کند. در عین حال باید مراقبت‌های لازم را انجام داد. اینکه به صرف وجود کسب و کارها در فضای مجازی از بخش‌های فرهنگی و اجتماعی غافل شویم درست نیست و صدمات جبران ناپذیری را به ما وارد می‌کند.»

وی همچنین گفت: «الان آموزش و پرورش ما که قطب انسان‌سازی است، هیچ استراتژی مشخصی ندارد و دولت‌ها به صورت سلیقه‌ای با آن برخورد می‌کنند. این یکی از موضوعاتی است که تا کنون نسبت به آن بی‌توجه بوده‌ایم. نباید اجازه داد که فضای مجازی هم مثل آموزش و پرورش رها شده باشد.»

وی با اشاره به اینکه «در بسیاری از کشورهای دیگر هم بی‌بندوباری نیست» گفت: « اینگونه نیست که استفاده نامحدود در این حوزه‌ها داشته باشند البته برخی هم کاملا باز گذاشته‌اند. برخی اما نسبت به فرهنگ اصیل خود برای استفاده نسل‌های بعدی خود از این فضا برنامه دارند. ما باید در این زمینه برنامه داشته باشیم. این برنامه را مجلس تدوین کند یا دولت لایحه بدهد و یا متولیان فضای مجازی برنامه‌ای ارائه کنند فرقی ندارد. مهم این است که برای این حوزه برنامه داشته باشیم.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها