خبر به روایت «فردا»

تحریم آمریکایی/ تحلیل روسی/ بحران انگلیسی

کد خبر: 1180011

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تحریم آمریکایی/ تحلیل روسی/ بحران انگلیسی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ بحران متقاطع

«اعتماد» در گفت‌و‌گو با عباس عبدی به آسیب‌شناسی اوضاع کشور پرداخته و با تیتر «ما با بحران متقاطع روبه‌رو هستیم» نوشته: «این بحران اقتصادی نیست، سیاسی، فرهنگی بین‌المللی‌هم هست که انباشته شده».

عبدی می‌گوید: «اصلاحات بروکراتیکی که شما می‌گویید الان دیگر شدنی نیست. چون بروکرات ربات نیست. سرمایه‌گذاری خارجی‌اش را می‌خواهد، سفرش را می‌خواهد، آینده فرزندش را می‌خواهد، می‌خواهد بچه‌اش این‌جا درس بخواند و صد چیز دیگر را هم این وسط می‌خواهد و وقتی آن اصلاحات بروکراتیک به محض اینکه می‌خواهد تصمیم بگیرد تصمیمش با آدم‌هایی که می‌بینید بر مصدر کار هستند و هر روز یکی در نماز جمعه و دیگری در شورای نگهبان حرف می‌زنند، تلاقی پیدا می‌کند یا خیر؟»

او معتقد است: « اصلا تعداد معترضان مهم نیست، تعداد ساکت‌ها مهم است. یا آنهایی که یک همراهی نیمچه‌ای هم می‌کنند. اما معتقد نیستم آنها از ترس‌شان نمی‌آیند، از ترس شخصی‌شان نیست که نمی‌آیند. حس‌شان این است که این راه به کجا قرار است برسد؟»

اعتماد

جوان/ بازگشت طراح اغتشاشات 

«جوان» بایدن را عکس کرده و با عنوان «بازگشت طراح اغتشاشات به صحنه» نوشته: «سرانجام بایدن و وزیرخارجه‌اش سکوت خود را شکستند و اعلام کردند که در کنار اغتشاشگران ایران ایستاده‌اند. از همان ابتدا این پرسش مطرح بود که چرا امریکا که قطعاً و براساس شواهد میدانی ... سکوت کرده است. دو دلیل عمده می‌توان مطرح کرد. اول، آشو‌ب‌ها کم‌مایه بود و جان و رمقی نداشت و امریکا برای ورود به صحنه باید یا منتظر اوج‌گرفتن آن می‌ماند یا منتظر فروکش‌کردن آن ... دوم، امریکا به‌تجربه دریافته بود هرگاه مستقیماً به امید آنکه به آشوبگران پشتگرمی بدهد، وارد صحنه می‌شود، با برانگیختن احساسات ملی‌گرایانه، استقلال‌طلبانه و ضداستکباری مردم ایران، صحنه را به ضرر خود عوض می‌کند، بنابراین این‌بار سکوت کرد تا آتش معرکه شعله‌ور شود یا فروکش کند. اکنون پس از فروکش‌کردن آن باکی ندارد که از طراحی و پشتیبانی مستقیم خود در این عرصه رونمایی کند، زیرا این نقشه دوم امریکاست که همچنان روی اثرگذاری دخالت مستقیم خود در اغتشاشات ملل دیگر امیدوار است ... دلیل سومی هم قابل تأمل است: لابی صهیونیست‌ها.»

جوان

شرق/ مجلس پذیرفت

«شرق» با اشاره به اینکه «خانه ملت در راستای ضرورت توجه به قانون و نیازهای اجتماعی، طرح برگزاری آزادانه تجمعات را در دستور کار قرار داد» تیتر زده «مجلس پذیرفت».

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: « با توجه به ادامه اعتراض‌ها، نیاز به قانونی که بستر اعتراض را فراهم کند، بیش از پیش احساس می‌شود و گویی بعد سال‌ها قرار است طرح نمایندگان مجلس برای سروسامان‌دادن به تجمعات به قانون تبدیل شود. ... محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تأکید کرد: سازوکار برگزاری تجمعات اعتراضی کاملا در طرح مجلس مشخص شده است. اجتماعات و راهپیمایی‌ها باید بدون سلاح باشد. از سوی دیگر نباید آرامش مردم را به هم بزنند. افراد از فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها برای برگزاری تجمعات درخواست خواهند کرد و شعارهایی که قرار است در راهپیمایی مطرح شود، کاملا شفاف می‌شود. ... ما تاکنون در این حوزه قانون مشخصی نداشته‌ایم. تاکنون صرفا دستورالعمل‌ها یا ابلاغیه‌هایی برای تعیین ساز‌وکار برگزاری تجمعات تهیه شده است. اکنون طرحی در این زمینه روی میز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهاست.»

شرق

کیهان/ همپوشانی رسانه‌ها و گروه‌های ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج‌نشین

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «عصای روزنامه‌های زنجیره‌ای زیر بغل تلویزیون ابو ارّه!» نوشته: «طیف تندروی اصلاح‌طلبان و رسانه‌های زنجیره‌ای برای خروج از انزوا و عقده‌گشایی سیاسی بر چهره نظام اسلامی پنجه می‌کشند و عملگی شبکه‌ای تلویزیونی را می‌کنند که خود اسرائیلی‌ها رسماً می‌گویند این شبکه پادوی ماست!»

در این گزارش آمده است: «طی این سه هفته، روزی نبوده که طیف تندروی اصلاح‌طلبان در روزنامه‌های زنجیره‌ای خود از یک‌سو و شبکه‌های اپوزیسیون و معاند فارسی‌زبان از سوی دیگر، از اراذل اجاره‌ای حمایت نکرده و یا هجمه، تعریض و انتقادی علیه نیروهای انتظامی و حافظان امنیت صورت نداده باشند. مختصات حملات و هجمه‌های هر دو گروه (شبکه‌های معاند و شبکه نیابتی غرب در داخل) به‌قدری مشترک و نزدیک به هم بوده که نشان‌دهنده تقسیم‌کار دقیق، در حکم قراردادی و اساساً از پیش تعیین‌شده‌ای میان آنان است. از سویی طیف تندروی اصلاحات با همپوشانی رسانه‌ها و گروه‌های ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج‌نشین به انتشار اکاذیب، شایعه‌‌سازی، وارونه‌نمایی و تشویش اذهان عمومی می‌پردازند و سعی می‌کنند ضمن مقصرنمایی نهادهای حاکمیتی ایران، اغتشاشگران را «مردم عادی» و آشوب را «اعتراض» و «جنبش» جا بزنند.»

کیهان

آرمان ملی/ چرا تحریم به ظریف رسید؟

«آرمان ملی» طی گفت‌وگو با کارشناسان به تحریم‌های اخیر و حضور چهره‌هایی مثل ظریف در لیست تحریمی را بررسی کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «با همپوشانی رسانه‌ها و گروه‌های ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج‌نشین» و به نقل از دیاکوحسینی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل نوشته: « فشار افکار عمومی داخلی کانادا بر این تصمیم دولت اتاوا اثر گذاشته است. برخی در کانادا اینگونه تحلیل می‌کنند که افرادی مانند آقای ظریف و طیف ‌میانه‌رو در ایران احتمالا از نقش‌آفرینی‌هایی در آینده برخوردار خواهند شد. چرا که آنها از درصدی از حمایت و محبوبیت از سوی مردم برخوردارند. آنچه مورد پسند آنهاست این است که به دنبال ایجاد دو قطبی در جامعه ایران باشند. دوقطبی که یک‌سر آن وضع موجود است که از سوی آنها وضعیت افراطی تلقی می‌شود و سر دیگر آن طیف را هم فقدان این وضعیت افراطی تحلیل‌ می‌کنند. لذا آنها بر اساس استراتژی کلانی که علیه ایران در نظر دارند، میانه این دو قطب را هم بی‌اعتبار در نظر می‌گیرند.»

آرمان ملی

ایران/ دعوت از نخبگان

«ایران» اتفاقات دیروز در زندان اوین را با تیتر «شورش اراذل و اوباش در زندان اوین» و به عنوان آخرین خبر پوشش داده است.

این روزنامه دولتی همچنین در تیتر یک امروز خود با عنوان «دعوت از نخبگان برای بازسازی فرهنگی» نوشته: «آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر دیروز در همایشی با نام «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» شرکت کرد و در آن از «ضرورت‌ها» و «الزامات» این مسأله گفت. همان طرحی که در ابتدای کار دولت مردمی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان شد تا به گفته رئیسی، گواه دغدغه‌مندی رهبری نسبت به مسائل و عرصه فرهنگی کشور باشد که همواره مورد تهاجم و شبیخون بوده است. رئیس‌جمهور در این سخنرانی با بیان اینکه اهمیت فرهنگ، ناشی از هویت‌سازی و اقتدارآفرینی آن است، گفت: هویت و اقتدار امروز ایران اسلامی برخاسته از فرهنگ غنی ما است که نه‌فقط امروز بلکه همواره مورد هجمه و حمله قرار داشته است. رئیسی با بیان اینکه روشنفکران، فرهیختگان و نخبگان جامعه متولی اصلی دیدبانی و رصد تحولات بوده و باید پیش از دیگران آسیب‌ها را شناسایی کرده و به‌موقع نسبت به آنها هشدار دهند و قبل از دیگران برای رفع آنها راهکار ارائه دهند».

ایران

هم‌میهن/ بازنگری در گشت ارشاد؟

«هم‌میهن» در تیتر یک امروز خود به بررسی اظهارات رئیس جمهوری درباره اصلاح مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته و تیتر زده «بازنگری در گشت ارشاد؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب بر این بخش از سخنان رئیسی تاکید کرده که گفت: «در بررسی ساختار فرهنگی حتما لازم است نسبت به قوانین بازنگری شود. به روز رسانی قوانین یک ضرورت ساختاری است. رهبری به هر سه قوه درباره تنقیح قوانین دستور فرمودند. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضروری است منقح شود تا ساختارهای فرهنگی بدانند در این یدان چگونه عمل کنند.»

این روزنامه همچنین به نقل از احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم نوشته: «بخشی از آنچه در حوزه فرهنگ می‌گذرد اقتضا ، توسعه دانش، فناوری، ارتباطات و جهانی شدن است که اختصاص به ایران ندارد و در تمام جهان نوعی تداخل فرهنگی شکل گرفته است که مسئولان کشورهای مختلف، تلاش می‌کنند مراقب باشند تا در عین جهانی شدن، فرهنگ بومی و ملی خود را نیز حفظ کنند.»

هم میهن

وطن امروز/ زنده به دروغ

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به بررسی ناآرامی‌های اخیر اختصاص داده و با اشاره به اینکه «واقعیت صحنه‌گردانی آشوب اخیر تقریبا برای مردم مشخص شده است دروغ می‌گویند، فحاشی می‌کنند، خشونت تولید می‌کنند» تیتر زده «زنده به دروغ».

این روزنامه اصولگرا با اشاره به سوابق کشته سازی در اغتشاشات قبلی، نوشته: «به رغم نخ‌نما شدن پروژه کشته‌سازی، جریان معاند ایران همچنان اصرار به استفاده از این روش دارد، کما اینکه اخیرا نیز مدعی فوت یک دختر نوجوان در اردبیل شدند. ... هدف دیگر جریان ضدانقلاب از کشته‌سازی، تقلا برای هیجانی نگه داشتن فضای عمومی جامعه و جلوگیری از حاکم شدن استدلال و منطق است.  ... اساسا گفت‌وگو زمانی کارساز است که جامعه از فضای هیجانی به استدلالی گذر کرده باشد اما این چیزی نیست که به مذاق جریان آشوب خوش بیاید. اوباش ضدایرانی به دنبال آن هستند که با پروژه‌هایی مثل کشته‌سازی، جامعه ایران را در فضای هیجانی و آشوب نگه داشته و جان دوباره‌ای به اغتشاشات مرده بدمند.»

وطن امروز

سازندگی/ تحلیل روسی

«سازندگی» تیتر زده «تحلیل روسی» و اشاره‌اش به گزارش خبرگزاری اسپوتینیک روسیه از ریشه‌های اعتراضات در ایران است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «خبرگزاری روسی اسپوتینک با اشاره به اعتراضات به وجود آمده در ایران، پس از مرگ مهسا امینی به جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد: به حرف جوانان گوش دهید و آنها را به آغوش خود برگردانید. این رسانه روسی که نسخه فارسی نیز دارد با یادآوری اینکه جامعه ایران، یک جامعه پویاست، در گزراش خود آورده: تحویل و تحول زیادی را در جامعه ایران شاهد هستیم و باید با آن حرکت کرد. تصور اینکه می‌توان جلوی این تحویل و تحول‌ها را گرفت، تصوری بسیار اشتباه است. امروزه نسل جوان ایران وارد میدان شده و خواسته‌هایی دارد که شاید با خواسته‌ نسل‌های قبل متفاوت باشد.چاره چیست؟ به خواسته‌های این نسل گوش کنیم؟ ... خبرگزاری روس در ادامه تحلیل خود به مهاجرت گسترده جوانان ایرانی اشاره کرده و نوشته است: ... دلیل رفتن جوانان این است که هیچ افق روشنی برای آتیه خود در کشور نمی‌بینند».

سازندگی

صبح نو/ بحران انگلیسی

«صبح نو» با اشاره به اینه «مردم انگلیس شمع، چراغ قوه و لحاف ذخیره می‌کنند» در شماره امروز خود تیتر زده «بحران انگلیسی» و نوشته: « آشفتگی مالی و سیاسی در لندن بحران اقتصادی بریتانیا روز به روز وخیم‌تر و بحرانی‌تر از گذشته شده تا آنجا که نخست‌وزیر این کشور که هنوز یک ماه از شروع کار او نگذشته است، بودجه اضطراری اعلام و حتی «کوازی کوارتنگ» وزیر دارایی خود را برکنار کرد. آن‌گونه که به نظر می‌رسد اگر خانم «لیز تراس» نتواند تنظیم بازار و بحران مالی لندن را در کوتاه‌مدت اداره و سروسامان دهد، ممکن است به سرنوشت دو نخست‌وزیر سابق قبل از خود یعنی بوریس جانسون و ترزا می دچار شود و استعفای زودهنگام دهد. چرا که اقدامات اخیر او در اعلام بودجه اضطراری و برکناری وزیر دارایی خود، شبیه به یک قمار اقتصادی سیاسی می‌ماند تا ترسیم یک نسخه شفابخش برای اقتصاد بحران‌زده انگلیس.»

صبح نو

دنیای اقتصاد/ تعقیب و گریز بورس و تورم

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «تعقیب و گریز بورس و تورم» نوشته: «یکی از روش‌ها برای فهم دقیق از بازدهی بورس، تعدیل شاخص کل با شاخص قیمت مصرف‌کننده است که تورم به‌وسیله آن محاسبه می‌شود. با این شیوه، آماری حاصل می‌شود که می‌تواند تغییرات واقعی نماگر بازار سرمایه را نشان دهد. تحلیل «دنیای اقتصاد» از این آمار نشان می‌دهد که شاخص کنونی بازار سرمایه با آخرین روزهای آذرماه سال ۹۸ یعنی زمانی که شاخص در محدوده ۳۵۴ هزار واحدی قرار داشت، برابری می‌کند. از سوی‌ دیگر بازده واقعی بازار نه تنها در سال جاری منفی بوده، بلکه حتی به سبب روند صعودی تورم بازده سال ۱۴۰۰ نیز منفی بوده است. این در حالی است که بازده سال ۹۹ بدون تعدیل ۷۷/ ۷۶ درصد و با تعدیل تورم تنها ۲۷/ ۱۸ درصد بوده است. این سری زمانی مؤید آن است که حباب ایجاد شده در پایان سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹، به‌طور کامل تخلیه شده است. به نظر می‌رسد عملکرد بازار سهام نه فقط در شرایط کنونی بلکه در سال‌های گذشته نیز تحت تاثیر سیاست‌گذاری‌های نابجا و دخالت‌های بی‌مورد در کنار بلاتکلیفی در حوزه سیاست خارجی آسیب دیده است.»

دنیای اقتصاد

 

 

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها