خبر به روایت «فردا»

دانشگاه؛ از استدلال نرم تا آتش گرم/ تجمع قانونی؛ الزامات و مقدمات/ خواب آشفته تجزیه طلبی و براندازی

کد خبر: 1177676

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دانشگاه؛ از استدلال نرم تا آتش گرم/ تجمع قانونی؛ الزامات و مقدمات/ خواب آشفته تجزیه طلبی و براندازی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ پرونده مهسا امینی در دایره جنایی

«اعتماد» در گفت‌وگوی اختصاصی با وکیل مدافع خانواده امینی روند پیگیری‌های حقوقی پرونده مهسا را تشریح کرده و نوشته: «خانواده مهسا خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل  با حضور 3 تا 5 پزشک معتمد خانواده هستند».

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی می‌گوید: «بر اساس اعلام پزشکان متخصص و کارشناسان مستقل، مرگ مهسا هیچ ارتباطی با بیماری قبلی ایشان که برداشتن یک خال یا غده کوچک در بالای چشم ایشان بوده، ندارد. ضمن اینکه مهسا در گذشته هیچ سابقه بیماری قلبی و عروقی و کلیوی نداشته است. نمی توان مرگ آنی او را(یک‌ساعت پس از دستگیری) به بیماری های قبلی و زمینه ای ارتباط داد.خانواده او می خواهند بدانند، خونی که از پایین جمجمه پشت گردن و گوش او تراویده است، ناشی از چه نوع بیماری یا تروما(یعنی ضربه خارجی) است.»

اعتماد

جوان/ دانشگاه می‌تواند بستر استدلال نرم باشد  نه آتش گرم!

«جوان» به بهانه تجمعات دانشجویی دیروز در کشور عکس یک خود را به این موضوع اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «دانشگاه می‌تواند بستر استدلال نرم باشد  نه آتش گرم!» نوشته: «شاید این اعتراضات دانشگاهی را هرچند پراکنده بتوان نوعی اعتراض به فضای ناسالم اغتشاش و آشوب و آتش‌افروزی آن‌هم با لیدری مشتی وطن‌فروش بی‌سواد و خارج از محیط دانشگاه دانست. دانشگاه بستر سخن نرم است، نه آتش گرم. این را باید به فال نیک گرفت که دانشگاه سخن بگوید، نه اینکه خیابان بوق بزند!»

در این گزارش آمده است: «اعتراض‌های دسته‌جاتی از دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها که به‌رغم تجهیز همه امکانات رسانه‌ای معاند، ماهیتی متفاوت نسبت به اغتشاشات هفته گذشته داشت، با این‌حال همین اعتراضات مشکل هویتی داشت و این چیزی است که شایسته محیط دانشگاه نیست. اگر از برخی دانشجویان حاضر در این جمع‌ها که اغلب دانشجوی کارشناسی و ترم پایینی هستند و در اتمسفری غیرواقعی از دانشگاه سیر می‌کنند و از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم حمایت نمی‌شوند، سؤال کنید مطالبه شما چیست، بعید است پاسخ روشن و یکدستی ارائه کنند!»

جوان

شرق/ توسعه از سیستم بسته حاصل نمی‌شود

«شرق» عباس آخوندی را به خاطر اظهاراتش در جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان عکس یک کرده و به نقل از او نوشته: «ما دو تصویر از برنامه داریم؛ یک تصویر و چشم‌انداز از منظر دانش برنامه‌نویسی و دیگری نگاه قدرت به برنامه. این دو یکی نیست ... این اصلی‌ترین دلیل تحقق پایین برنامه‌ها در ایران است. در ایران وقتی درباره برنامه بحث می‌شود، بیشتر از جنبه فناوری و دانشِ برنامه‌ریزی مسائل مورد کندوکاو قرار می‌گیرد. حال آنکه قدرت دستور کار دیگری در نظر دارد».

او در ادامه با بیان اینکه برنامه و سیاست محصول قدرت است، به سه نمونه در رابطه قدرت با سیاست خصوصی‌سازی اشاره و بیان کرد: «یک نمونه، خانم تاچر در سال 1985 گفت ما در انگلستان به این نتیجه رسیدیم که ادامه سیاست‌گذاری اقتصاد سوسیالیستی توسط دولت رفاه امکان‌پذیر نیست و با بحران اقتصاد رفاه مواجه هستیم و لازمه این کار یک خصوصی‌سازی گسترده است ... مدل دوم، مدل روسیه است؛ یعنی قدرت در برابر اصلاحات اقتصادی و فهم واقعیت خارجی آن‌قدر مقاومت کرد تا شکسته شد ... مدل سوم هم چین و هند است.»

شرق

کیهان/ حمله به کیهان

«کیهان» در گزارشی که عکس یک کرده گزارش داده که «تروریست‌ها و اراذل اجاره‌ای روز گذشته در اقدامی هدفمند و معنادار با حمله به ساختمان موسسه کیهان در تهران به بخش‌های از ساختمان این موسسه آسیب زدند.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز ایجاد محدودیت در فضای مجازی را نسخه کاهش نفوذ دشمن دانسته و با تیتر «بستن راه نفوذ دشمن با استقلال فضای مجازی و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی» نوشته: «یکی از بسترهای مهم و حربه‌هایی که همواره دشمن برای اثرگذاری در جامعه ما و همچنین زمینه‌سازی یا دامن زدن به اغتشاش‌ها روی آن حساب ویژه باز کرده است، فضای مجازی رها‌شده در کشورمان است.»

کیهان نوشته: « نگاهی به محتوای ارائه شده در شبکه‌هایی همچون تلگرام و اینستاگرام که به راحتی در دسترس کودک و نوجوان و جوانان و خانواده‌ها قرار دارد مواردی همچون ترویج خشونت، ترویج بی‌دینی، فروش سلاح و مشروبات و ترویج بی‌بند و باری و فحشا و پر و بال دادن به شبکه‌های ویرانگر قمار و شرط‌بندی و همچنین ترویج فرهنگ خودنمایی و و فرهنگ سگ‌پروری و دوری از ازدواج و فرزند‌آوری است. »

کیهان

آرمان ملی/ تجمع قانونی مستلزم مکان و مجوز

«آرمان ملی» نظر رئیس جمهور درباره تعیین مکان‌هایی برای نقد و اعتراض را بررسی کرده و در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «تجمع قانونی مستلزم مکان و مجوز» نوشته: « آنچه مسلم است هم جامعه و حتی نمایندگان مجلس با این رویکرد موافقند. چنانکه اخیرا دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با استقبال از اظهارات رئیس‌جمهوری درباره لزوم نظام‌مند کردن طرح پیشنهادها، انتقادات و احیانا اعتراضات و همچنین اصلاح برخی قوانین و روند‌ها گفته؛ «مجلس در اجرای وظیفه قانون‌گذاری خود آمادگی دارد که لوایح دولت را در این زمینه با اولویت در روند قانون‌گذاری قرار دهد و در قالب قانون جهت اجرا به دولت تقدیم کند.» حتی مرتضی طاهری، مداح اهل بیت(ع) نیز به این مساله واکنش نشان داده و گفته است: « باید مجرا و مسیر قانونی برای اعتراضات مردمی اندیشیده شود.» حال اینکه باید منتظر ماند و دید که دولت واقعا عزمی جدی در این خصوص دارد و قرار است که طی مصوبه‌ای مکان‌هایی را برای اعتراض مسالمت آمیز در نظر بگیرد یا اینکه مثل دوره‌های قبل این مساله به محاق فراموشی خواهد رفت.»

آرمان ملی

ایران/ «سوریه سازی» از زاهدان

«ایران» از طرح دشمن برای پروژه تجزیه طلبی و تروریسم گزارش داده و با عنوان «سوریه سازی» از زاهدان نوشته: «روزی که اولین گلوله از اسلحه معارضان سوری در دمشق خارج شد کمتر کسی فکر می‌کرد سوریه در حال قربانی شدن برای یک طراحی غربی جهت شکل گیری جنگ داخلی، تجزیه و دخالت کشورهای آمریکایی و اروپایی است. اما این اتفاق رقم خورد و مردم این کشور اصلی ترین قربانیان آن شدند. حوادث تروریستی زاهدان در کنار کشف مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره در مناطق مختلف کشور را شاید بتوان به عنوان ورود رسمی سناریونویسان ضدایرانی برای سوریه سازی ایران عنوان کرد. گرچه قطعاً این اتفاق به دلایل گوناگون از جمله پشتوانه مردمی کشور، نیروهای مسلح مقتدر و تجربه به بلوغ رسیده ملت ایران نمی تواند به غایت مطلوب خود برسد اما باید با حساسیت به این دست تحرکات که تلاش دارند ایران را به لبه پرتگاه ناامنی ببرند توجه داشت.»

ایران

سازندگی/ شکست سیاست‌های فرهنگی

«سازندگی» تحلیل علی ربیعی، جامعه شناس سیاسی و سخنگوی دولت یازدهم و دوازهم از اعتراضات و رخدادهای اخیر را روی جلد امروز خود آورده و تیتر زده: «شکست سیاست‌های فرهنگی».

این روزنامه اصلاح‌طلب در این مطلب چهار عامل اصلی برای اعتراضات اخیر برشمرده و از فقر مزمن شده، افزایش بیکاری، چشم بستن به تغییرات نسلی و انسداد سیاست‌ها در قبال زنان نوشته است.

سازندگی به نقل از ربیعی نوشته: «موضوعاتی اینچنین به تعبیری مثل یک «اثر پروانه‌ای» یا به تعبیر دیگری مثل «شوک ناگهانی» به جامعه، عمل می‌کنند و سبب می‌شود مسائل مزمن شده به حالت انفجاری سرباز کند. به همین علت اگر علت یک حرکت اجتماعی بزرگ را به یک موضوع محدود کنیم، به نظر من تقلیل گرایانه به مساله نگاه کرده‌ایم و درک ما از پدیده‌ای که دارد رخ می‌دهد، درست و کامل نخواهد بود».

ربیعی در ادامه این تحلیل علل مختلفی که در لایه‌های پایین اجتماعی شکل گرفته را «علل وجودی» می‌خوانند، علت‌هایی که به گفته او با چشم غیر علمی دیده نمی‌شود. او در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که هر اتفاقی مثل مرگ غم‌انگیز مهسا وقتی رخ می‌دهد، این علل وجودی را به سطح می‌آورد و به هر حال مسائل بروز پیدا می‌کند.

سازندگی

وطن امروز/ خون‌ بهای امنیت

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود با عنوان «خون بهای امنیت» گزارشی از درگیری‌های اخیر در زاهدان ارائه کرده و با اشاره به گزارش دیروز روابط عمومی سپاه قدس نوشته: «در این حمله تروریستی سرهنگ پاسدار سیدحمیدرضا هاشمی (سیدعلی موسوی)، محمدامین آذرشکر (نیروی خرید خدمت) و محمدامین عارفی به درجه رفیع شهادت نائل شدند. سیدحمیدرضا هاشمی، معاون اطلاعات سپاه سلمان سیستان‌و‌بلوچستان بود که توسط یک تک‌تیرانداز مورد هدف قرار گرفت. بنا بر گزارش فارس، عامل شهادت معاون اطلاعات سپاه سلمان سیستان‌وبلوچستان نیز در جریان درگیر‌ی‌های مسلحانه مورد هدف قرار گرفته و به هلاکت رسید. همچنین سعید برهان‌زهی‌ریگی، جوان بسیجی اهل سنت نیز که در حادثه اخیر زاهدان مجروح شده بود، روز گذشته به شهادت رسید و با این حساب آمار شهدای امنیت زاهدان به ۴ نفر افزایش یافت. 32 نفر از نیروهای سپاه و بسیج نیز در این حادثه زخمی شدند. ... طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی استاندار سیستان‌وبلوچستان، در حمله تروریستی روز جمعه در زاهدان ۱۹ تن جان خود را از دست دادند.»

وطن امروز

هم میهن/ رویای تجمع قانونی

«هم‌میهن» در تیتر یک امروز خود به بررسی درخواست‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی از وزارت کشور پرداخته و تیتر زده: «رویای تجمع قانونی».

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نوشته: «وزارت کشور در بسیاری موارد می‌گوید چنین درخواستی به ما نرسیده است. به همین دلیل این بار این درخواست را شماره و ثبت کردیم که چنین بهانه‌ای نداشته باشند. استانداردهای دوگانه در کشور در خیلی حوزه‌ها وجود داد و برای راهپیمایی‌هایی که در تایید خودشان است نیاز به اخذ مجوز نمی‌بینند و با مواردی هم که جنبه تخریبی داشته، عملا هیچ برخوردی نکرده‌اند. از جمله حمله به سفارت انگلستان».

افشین حبیب‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار نیز به هم‌میهن، گفته: «اگر قرار باشد درخواست مجوز داده شود اما با آن مخالفت ششده و اساسا اجازه تجمع ندهند، طبیعتا گفت‌وگویی بین مردم و دولت برقرار نخواهد شد.»

هم میهن

صبح نو/ قاطعیت در برابر تروریست‌ها

«صبح نو» با اشاره به اینکه «سپاه با شلیک ده‌ها فروند موشک، پاسخ تحرکات اخیر علیه ایران را داد» در گزارشی که امروز عکس یک کرده، نوشته: « در پی تشدید شرارت‌های دامنه‌دار گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریست از مبدا اقلیم شمال عراق و به‌دنبال اثبات نقش و دخالت مستقیم، بی‌پرده و آشکار برخی گروهک‌های تجزیه‌طلب تروریستی در آشوب‌های اخیر و همچنین کشف و خنثی‌سازی یکی از بزرگ‌ترین دسیسه‌های خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران توسط گروهک تروریستی کومله و به‌دنبال بی‌اعتنایی اقلیم شمال عراق به تذکرات و اخطارها برای برچیدن و جمع‌آوری مقرهای این تروریست‌ها، نیروی زمینی سپاه در واکنشی قاطع و تلافی‌جویانه، مراکز و مقرهای شناسایی‌شده آنان که ماموریت تولید و پشتیبانی از شرارت‌های اخیر را نیز دنبال می‌کردند، زیر آتش سنگین قرار داد.

نیروی زمینی سپاه در همین راستا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سلسله عملیات تا خلع سلاح گروهک‌های تروریستی ادامه پیدا خواهد کرد و از دولت مرکزی و دولت اقلیم شمال عراق می‌خواهیم که به مسوولیت‌های خود در برابر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه، جدیت بیشتری نشان دهد.»

صبح نو

دنیای اقتصاد/ سند رسمی رکود خانه‌سازی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود نوشته: «رکود بی‌سابقه تولید مسکن در تهران که ۲۸تیرماه امسال، «دنیای‌اقتصاد» از وقوع آن خبر داد، با انتشار گزارش جدید مرکز آمار تایید شد. بهار۱۴۰۱، بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی در پایتخت با سقوط تاریخی روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که تیراژ ماهانه خانه‌سازی به کمترین میزان ۱۸سال اخیر رسید. این کمای عرضه، محصول «بیراهه سیاستگذاری» در این بخش و همچنین غفلت سیاستگذار اقتصادی است که «بستر فعالیت غیرمولد» در بخش مسکن را امن گذاشته تا تبعات آن باعث «ناامنی فعالیت مولد» (ساخت‌وساز) شود. داده‌های رسمی از وضعیت کشوری خانه‌سازی، شرایط سایر شهرها را نیز مشابه تهران توصیف می‌کند. در اولین فصل سال، فقط ۹۰هزار واحد مسکونی جدید در کل کشور احداث شد که با وعده «یک میلیون مسکن در سال» بسیار فاصله دارد. بررسی‌ها درباره منشأ رکود بزرگ مسکن‌سازی در کشور حاکی است، سرمایه‌گذاران با دیوارهای متعددی برای بازگشت به بازار ساخت‌و‌ساز روبه‌رو هستند. یکی از سخت‌ترین موانع رونق، «نبود قدرت خرید» متقاضیان مسکن است که برای رفع آن، اصلاحات سیاستی لازم است.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ خواب آشفته

«جام‌جم» در تیتر یک امروز خود «از توطئه پیچیده علیه ایران» گزارش می‌دهد و با عنوان «خواب آشفته» نوشته: « گرچه بخشی از اعتراضات کاملا بحق و مبتنی بر اصلاح روندهای سلبی فعلی در حوزه حجاب و عفاف است،‌ اما در کلیت ماجرا اعتراضات کلا تغییر ماهیت داده و بسیار رادیکال شده ... فضای تنش فعلی به ذائقه تندروهای مسلح مانند جیش‌العدل، الاحوازیه، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، تجزیه‌طلب‌ها، کومله، پان‌ترک‌ها و... حسابی شیرین آمده است. این جریانات که نقشه نهایی قابل تصورشان صرفا براندازی است، در همین قدم اول خشونت‌شان و شروع کار، ایران را هزار تکه می‌بینند و این دقیقا آنونس یک حرکت خطرناک افراطی برای تجزیه میهن‌ است.  ... اما آشوب‌های فعلی یک وجهه سیاه دیگر هم دارد و آن تلاش دشمن زخم‌خورده برای سوریه‌سازی از ایران است. ... تحلیل این وضعیت به‌خوبی نشان می‌دهد، گاهی احزاب و نیروهایی که فقط در پوسته خود مترقی هستند می‌توانند با نقش‌آفرینی یک کاتالیزور بر سرعت واکنش اثر بگذارند و در بازی پیچیده کشورهای غربی و آمریکایی بازی را به نفع آنها هدایت کنند.»

جام جم

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها