خبر به روایت «فردا»

تبرئه پلیس، اجازه اصلاح، هشدار نخبگان/ سناریو آمریکا

کد خبر: 1178602

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تبرئه پلیس، اجازه اصلاح، هشدار نخبگان/ سناریو آمریکا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ راه‌های گشایش بن‌بست

«اعتماد» طی گفت‌وگو با مجید رضاییان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم، راهکارهای ارتباطی برای بازگشت جامعه به آرامش را بررسی کرده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «راه‌های گشایش بن‌بست» به نقل از وی نوشته: «اساسا وقتی فضای رسانه‌ای بسته می‌شود، دیدگاه‌های طرفین رادیکال می‌شود. زمانی که فضای رسانه‌ای بسته شود، تحرکات رادیکال طبیعی است. وقتی فضا معقول شود و امکان گفت‌وگو فراهم شود، دیدگاه‌های رادیکال تعدیل می‌شوند. اصل حرف این است که بتوانیم که نقش رسانه در این سه سطح را به رسمیت بشناسیم. در صورتی که محدودیت‌های رسانه‌ای برداشته نشود، هم اعتراضات خیابانی هر از گاهی بروز می‌کند و هم اینکه راه‌ حل معقول و منطقی برای سیستم نخواهد بود. سیستم باید تلاش کند راه‌حلی معقول و پایدار برای ثبات در جامعه و تحقق مطالبات بیابد.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به یک پژوهش درباره دهه هشتادی‌ها و تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر لایف‌استایل آنها اشاره کرده و می‌گوید: «تاثیر شبکه های اجتماعی بر این نسل به گونه ای است که فاصله دیدگاهی این نسل را از منظر سبک زندگی به حداقل رسانده است.»

اعتماد

جوان/ تبرئه پلیس، محاکمه تهییج کنندگان

«جوان» در تیتر یک امروز خود با استناد به گزارش فنی پزشکی قانونی درباره فوت مهسا امینی از تبرئه پلیس و نوبت محاکمه تهییج کنندگان به اغتشاش نوشته است. در این گزارش آمده است: « همه افرادی که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جوانان را به اغتشاش تحریک می‌کردند و در تلاش بودند با همان تکنیک پروژه کشته‌سازی از مرگ مهسا امینی برای اهداف براندازانه خود استفاده کنند، باید پاسخگوی مرگ، ناامنی و همچنین ضرر و زیان اقتصادی به کسب و کار مردم به‌واسطه سه هفته فتنه‌گری و ناآرامی باشند.» جوان افزوده: «وکلای خانواده مرحومه امینی باید توجه داشته باشند که اگر با اقدامات حاشیه‌سازی و خلاف‌گویی او خساراتی متوجه موکل خود کنند، مسئول خواهند بود، بنابراین باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت خانواده مرحومه امینی را مراعات کنند و از اختیارات داده شده تجاوز نکنند و اگر نمی‌توانند، این پرونده را به دیگری واگذار کنند.»

جوان

شرق/ اجازه اصلاح

«شرق» تیتر زده: «اجازه اصلاح» و با اشاره به اینکه «رئیس‌جمهور از موافقت رهبر انقلاب برای اصلاح سیاست‌های کلی نظام خبر داد» نوشته: «اصلاح قانون اساسی و برخی قوانین عادی و البته سیاست‌های کلی نظام یکی از مهم‌ترین خواست‌های افکار عمومی در چند سال اخیر بوده است. ... اصلاح ساختارهایی که تا چندی پیش حتی نقد به آنها ساختارشکنانه بود و جواب تند در انتظار منتقدین بود و حتی کوچک‌ترین نقد به یک اصل قانون اساسی معادل اقدام علیه امنیت ملی تلقی می‌شد، اکنون مجوز تغییر اصلاح گرفته‌اند. در ادبیات سیاسی ایران واژه «اصلاح» برتابیده نمی‌شد و اصولگرایان به‌خصوص تندروها به شدت با این واژه زاویه داشتند اما اکنون در دولت اصولگرای رئیسی و قدرت یکدست‌شده اصولگرایان شاهد کاربرد اصلاح آن‌هم در حیطه تغییر در ساختار سیاست‌های کلی نظام هستیم؛ سیاست‌هایی که در دو دهه اخیر دامنه گسترده‌ای از معنا به خود گرفته و هر‌آنچه ‌باب طبع اصولگرایان بوده، در چارچوب سیاست‌های کلی نظام معنا یافته تا اهرم فشاری برای تضعیف جریان‌های سیاسی مخالف این طیف باشد.»

شرق

کیهان/ سیلی «اوپک پلاس» به غرب

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «سیلی محکم «اوپک پلاس» به غرب با کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت» نوشته: «در حالی که اروپا و آمریکا به شدت به دنبال افزایش تولید کشورهای صادر‌کننده نفت و گاز برای مدیریت بحران بزرگ انرژی خود هستند، «اوپک پلاس» در حساس‌ترین شرایط و در حالی که بحران انرژی کمر اقتصاد این بلوک را خم کرده، رای به کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت داد تا به تعبیر ستون نویس لو‌فیگارو، «سیلی» باشد به گوش غرب.»

در این گزارش آمده است: «در گرماگرم بحران انرژی در اروپا و در حالی که به خاطر این بحران هزاران شرکت در کشورهای اروپایی و از جمله آلمان ورشکسته شده‌اند، وزیر اقتصاد آلمان، آمریکا و دیگر «کشورهای دوست صادرکننده گاز» را متهم کرده از پیامدهای جنگ اوکراین سوده برده و گاز را به قیمت نجومی، عرضه می‌کنند. ... از فرانسه نیز خبر می‌رسید دولت این کشور برای مدیریت بحران انرژی تصمیم گرفته است آب گرم ادارات این کشور را قطع کند.»

کیهان

آرمان ملی/ منتظر روشن شدن داستان مهسا

«آرمان ملی» بیانیه پزشکی قانونی درباره درگذشت مهسا امینی را بررسی و در گزارشی که عکس یک کرده با عنوان «همه در انتظار روشن شدن داستان مهسا» نوشته: «رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، اظهار داشت: هنوز گزارش کتبی و رسمی پزشکی قانونی در خصوص پرونده فوت مهسا امینی به دست مجلس نرسیده است.  محمد صالح جوکار در خصوص آخرین وضعیت پیگیری پرونده فوت مهسا امینی در مجلس، بیان کرد: همان طوری که قبلا نیز گفته شد تاکنون کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها باتوجه به ماموریتی که رئیس مجلس برای روشن شدن دقیق ابعاد این پرونده داد، چندین جلسه با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی ربط برگزار کرده و گزارش‌های اولیه اخذ شد. از خانواده امینی نیز برای حضور در جلسات کمیسیون دعوت شده بود اما آنها نپذیرفتند که در جلسات حضور یابند. وی تصریح کرد: اما ما در انتظار گزارش رسمی و کتبی پزشکی قانونی در خصوص این پرونده هستیم تا جمع‌بندی نهایی در کمیسیون صورت گرفته و جهت قرائت گزارش نهایی به صحن مجلس ارجاع شود. تا این لحظه این گزارش به دست مجلس نرسیده است. »

آرمان ملی

ایران/ «شریف» با شرافت باقی می‌ماند

«ایران» حوادث اخیر در دانشگاه شریف را روایت کرده و نوشته: «اتفاقات روز یکشنبه در رسانه‌های ضدایرانی به طرز وحشتناکی همراه با اخبار کذب از کشته شدن دانشجویان یا تیراندازی منتشر می‌شد ... یک دانشجوی رشته مهندسی برق این دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درخصوص اینکه آیا نیروهای پلیس یا امنیتی در دانشگاه حضور داشته‌اند، گفت: در دانشگاه نه درگیری بوده و نه لباس شخصی؛ اما مسیح علینژاد طوری خبر داد که انگار در دانشگاه جنگ شده است. خبر حمله به خوابگاه‌ها یا تیراندازی در کتابخانه کذب بود؛ اینها می‌خواستند ماجرای کوی دانشگاه تکرار شود و پیراهن به‌ظاهر خونین نشان دهند که این اتفاق هرگز صورت نگرفت.»

این روزنامه دولتی با اشاره اظهارات رئیسی در دیدار با وزیر علوم و برخی مسئولان دانشگاه نوشته: «بر دو نکته تأکید کرد؛ نخست اینکه نباید اجازه داد دشمنان در ظرف دانشگاه شریف اهداف ضد ایرانی و ضد انقلابی خود را پیگیری کنند و دیگر اینکه سازکارهای داخل دانشگاه برای تأمین نظم و امنیت دانشگاه کفایت لازم را دارد و همگان باید به رعایت حریم دانشگاه پایبند باشند.»

ایران

هم میهن/ هشدار نخبگان

«هم میهن» بخش عمده‌ای از صفحه نخست امروز خود را به اظهارنظر و موضع گیری اقتصاددانان و اساتید دانشگاهی که درباره حوادث اخیر در دانشگاه‌های تهران و شریف موضع‌گیری کردند، اختصاص داده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله امروز خود نیز به نقش نخبگان در مدیریت جامعه پرداخته و نوشته: «همان قدر که پرواز با هواپیما نیازمند موفقیت در آزمون‌های سخت جسمی و روحی و فنی است و نمی‌توان پرواز با آن را به هر مدعی محول کرد، مدیریت جامعه نیز بدون حضور و مشارکت نخبگان نیز ممکن نیست. روشن است که در 50 سال گذشته با شتاب روزافزون تعداد و نسبت افراد تحصیلکرده و نخبگان و کارشناسان در جامعه ما رو به افزایش بوده است. ولی در مقابل حضور و مشارکت آنان در مدیرتی جامعه چنین رشدی نداشته و حتی در مقطعی مسیر معکوس را طی کرده است ... شکافی عمیق میان این دو رخ داده است که به عدم حمایت یا مخالفت نخبگان از سیاست‌های جاری و نیز احساس بی‌نیازی حکومت از از آنان منجر شده است.»

هم میهن

صبح نو/ لبیک یا خامنه‌ای

«صبح نو» جلد امروز خود را به مراسم بیعت با امام زمان (عج) و تاکید بر آرمان‌های نظام اختصاص داده و نوشته: «همزمان با جشن بیعت با امام زمان(عج) کاربران فضای مجازی نیز در پست‌های مختلف عشق و ارادت خودشان را به رهبر انقلاب نشان داده و ضمن تجدید عهد با نایب امام زمان(عج) و بر نقش و جایگاه ولایت‌فقیه در جامعه تأکید کرده‌اند. در فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی توییتر، این موضوع مشهود بود و تا جایی ادامه پیدا کرد که موجب شد هشتکی با عنوان #لبیک_یا_خامنه‌ای بین کاربران این شبکه اجتماعی فراگیر و در تایم لاین توییتر فارسی تبدیل به ترند یک شود.»

این روزنامه اصولگرا گفت‌وگویی هم  با محمدرضا باهنر دارد که با تیتر «خواص اعلام حضور کنند» منتشر شده. باهنر می‌گوید: « اگر دو سلبریتی که قبلاً پول نظام را می‌خوردند، گنده شده و اشتباهی کرده‌اند، ما نباید تمام روشنفکران، هنرمندان، هنرپیشه‌ها و مجریان را متهم کنیم. حتی می‌توان گفت کسانی که طرفدار اغتشاشگران شدند در ابتدا چند روحانی بودند. باز حضرت آقا نصیحت کردند که اگر بدون تحقیق و بررسی اظهارنظری کردید، امروز که مساله برایتان روشن شده است بیایید و صحبت کنید.»

صبح نو

سازندگی/ ریشه‌های اعتراض

«سازندگی» محمد مهدی بهکیش، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، مسعود نیلی و حسن درگاهی را روی جلد آورده و دلیلش بیانیه‌ای است که این پنج اقتصاددان در راستای ریشه‌یابی اقتصادی اعتراضات اخیر امضا کرده‌اند.

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «ویژگی مشترک این اقتصاددانان، اعتقاد عمیق آنها به اقتصاد آزاد است که در چند دهه گذشته همواره بر آن تاکید داشته‌اند. ضمن اینکه این جمع سال‌های طولانی است نسبت به عواقب سیاسی و اجتماعی ابرچالش‌های اقتصادی هشدار می‌دهند. آنها در یک دهه گذشته به کرات گفته‌اند اگرروندهای موجود اصلاح نشود و وضعیت بحرانی متغیرهای اقتصاد ادامه پیداک کند. بازی از زمین اقتصاد خارج می‌شود و در عین حال ترمیم دوباره متغیرهای آسیب دیده بسیار دشوار خواهد بود. اکنون آن اتفاق نگران کننده در ابعاد کوچک رخ داده و جامعه نسبت به شرایط سخت و دشوار اقتصادی و اجتماعی به اعتراض برخاسته است.»

سازندگی

وطن امروز/ مثلث دروغ

«وطن امروز» با بیان اینکه «سناریونویسان فتنه و آشوب درباره دلایل مرگ مهسا امینی، نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده دروغ گفته‌اند» تیتر زده «مثلث دروغ» و نوشته: «گزارش پزشکی قانونی درباره مرگ مهسا امینی منتشر شد. بر اساس این گزارش، پزشکی قانونی اعلام کرده است مرگ دختر جوان بر اثر حمله قلبی و به خاطر عوارض ناشی از بیماری زمینه‌ای و نارسایی چندارگانی بوده است ... مادر سارینا اسماعیل‌زاده با انتشار فیلمی،‌ ادعاهای ضدانقلاب مبنی بر کشته شدن دخترش در اعتراضات را تکذیب کرد و گفت دختر او اساسا درگیر این موضوع نبوده است. مادر سارینا همچنین گفت دخترش سابقه خودکشی داشته است ... ماجرای مرگ نیکا شاکرمی نیز، وارد مراحل قابل توجهی شده است. با وجود ادعاهایی مبنی بر کشته شدن او در اعتراضات و طرح این ادعا توسط مادرش اما اکنون مشخص شده مرگ او بامداد چهارشنبه ۳۰ شهریور رخ داده و ارتباطاتی با اعتراضات نداشته است. ... در هر ۳ سناریو ادعاهای دروغ سناریونویسان آشوب تکذیب و مشخص شده است ... دروغ‌هایی که به قصد تحریک احساسات و برانگیختن عواطف مردم از مرگ دختران نوجوان نوشته شدند تا آتش فتنه و آشوب را همچنان زنده نگه دارند.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ گام اول عبور از بحران

«دنیای اقتصاد» مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز بیانیه 5 اقتصاددان در تحلیل شرایط موجود را مورد توجه قرار داده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «گام اول عبور از بحران» نوشته: «فقط لازم است یک گام متواضعانه و از روی آشتی از سوی تصمیم‌گیرندگان به جلو برداشته شود تا جامعه پرمهر ایرانی نیز چند گام به سمت جلو بردارد. آینده مثبت ایران تنها از مسیر مسالمت با همه مردم و نه با بخشی از آن عبور می‌کند و این هدف فقط با پذیرش واقعیت‌‌‌‌‌‌های برآمده از جامعه‌‌‌‌‌‌ای متکثر و با تنوع زیاد فرهنگی و اجتماعی محقق می‌شود. ... به‌‌‌‌‌‌راحتی می‌شد با پذیرش خطایی که صورت‌گرفته و ضایعه‌‌‌‌‌‌ای را نه فقط برای یک خانواده کوچک بلکه برای خانواده بزرگ و مهربان ایرانی به‌‌‌‌‌‌وجود آورده و عذرخواهی بابت آن، ابعاد غم‌‌‌‌‌‌بار موضوع، محدود به یک مساله شود، ... در حال‌حاضر همچنان این فرصت وجود دارد که با آزادی همه آنانی که فرزندان این سرزمین هستند و باید در ساختن فردای آن نقش‌آفرینی کنند و فراهم‌آوردن شرایط طرح و بیان آزادانه انتقادها و ابراز اعتراض‌‌‌‌‌‌های رسمی و مسالمت‌‌‌‌‌‌آمیز، گام اول انسجام مجدد جامعه برای گذار از این پیچ خطرناک برداشته شود.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ سناریوی آشکار آمریکا

«جام‌جم» بیانیه جدید بایدن را بررسی کرده و با عنوان سناریوی آشکار آمریکا؛ «تحریم»مردم، حمایت از «آشوب» نوشته: «آمریکا در چند روز اخیر برخی تحریم‌های ماهواره‌ای مربوط به دسترسی به اینترنت در ایران را لغو کرده و ایلان ماسک مدعی فعال‌سازی استارلینک در ایران شده‌؛ تصمیماتی که وزارت ارتباطات آنها را خلاف مقررات بین‌المللی عنوان کرده اما حالا رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات ایرانی اعمال می‌کند و حتی بایدن مدعی شد این تحریم‌ها علیه کسانی خواهد بود که واشنگتن آنها را به خشونت علیه معترضان متهم می‌کند.  ... بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا و دلسوزی او برای وضعیت اینترنت فعلی کشورمان در شرایطی اعلام شده که تحریم‌های پیچیده آمریکا، مسأله معیشت، تأمین دارو و غذای مردم ایران را تحت‌تأثیر قرار داده ... کدام عقلانیتی است که نداند این رفتار و تسهیل دسترسی به اینترنت عملا هدفی جز حمایت از آشوب و خشونت ندارد ... نوام چامسکی، فیلسوف و زبان‌شناس آمریکایی هم به بی‌بی‌سی گفته است: «دولت آمریکا و رهبران بریتانیا حتی یک ذره هم برایشان اهمیت ندارد که چه اتفاقی در ایران می‌افتد، دولت آمریکا کاملا از رژیم‌های سرکوبگر حمایت می‌کند و یکی از این دولت‌ها عربستان سعودی است که یکی از سرکوبگرترین رژیم‌ها در دنیاست».

جام‌جم

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها