نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

مرتضوی وزیر شد

کد خبر: 1180694

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت صولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دستور کار جلسه امروز خود دارند.

 مرتضوی وزیر شد

 جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

قرار است نمایندگان مجلس در جلسه امروز خود برنامه و صلاحیت سید صولت مرتضوی باباحیدری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی کنند.

همچنین موارد زیر در دستور کار جلسه امروز نمایندگان مجلس قرار دارد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی (ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری)

- ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

- گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

- گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف و امورخیریه کشور

گزارش کمیسیون اصل(۹۰) نودم قانون اساسی در مورد

- انتشار اوراق مالی اسلامی در سال ۱۳۹۹ و تبعات ناشی از آن

ایسنا

در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی که با دستور بررسی صلاحیت صولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهوری، سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهوری، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری در صحن مجلس حضور یافتند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه امروز مجلس نیز حضور افراد نامبرده را خیر مقدم گفت./ ایسنا

موافقت کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس با برنامه‌های صولت مرتضوی

کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت کار اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درباره برنامه‌های سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت و موافقت این کمیسیون با صلاحیت مرتضوی را اعلام کرد.

در ادامه جلسه، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری هم موافقت اعضای کمیسیون متبوع خود با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام کرد.

احراز صلاحیت صولت مرتضوی برای تصدی وزارت کار توسط کمیسیون اجتماعی

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: صلاحیت صولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به برنامه‌های او در زمینه مبارزه با فساد برای کمیسیون اجتماعی احراز شد.

به گزارش مهر،

حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس صبح امروز (چهارشنبه ۲۷ مهر) در صحن علنی مجلس در جریان بررسی صلاحیت سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش کمیسیون متبوعش را در این باره قرائت کرد و گفت: با عنایت به بررسی معیارهای عمومی، برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انطباق برنامه‌های وی با اسناد بالادستی، جلساتی که در کمیسیون اجتماعی برگزار شد و همچنین با توجه به توضیحات شفاهی او در نشست کمیسیون و استماع برنامه‌های وی به ویژه در زمینه مبارزه با فساد در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه‌های مردم، کمیسیون اجتماعی صلاحیت صولت مرتضوی را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی احراز کرده و برنامه‌های او را کامل و مطلوب ارزیابی می‌کند.

گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس به این شرح است:

عنایت به تکلیف قانونی کمیسیون اجتماعی مصرح در ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی، کمیسیون اجتماعی با تشکیل جلسات متعدد با آقای دکتر مرتضوی و بر اساس مباحث مطروحه و تعهدات شفاهی و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و رفع ابهامات و ایرادات مطروحه، گزارش خود را در سرفصل‌های ذیل تهیه و به استحضار ملت شریف ایران و همکاران محترم می‌رساند:

الف- شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی؛ حسب استعلام به عمل آمده از وزارت علوم آقای مرتضوی در مورخه ۰۴/‌۰۶/‌۱۳۹۴‬ در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی از دانشگاه پردیس خودگردان شهید بهشتی و در مورخ ۰۳/‌۰۲/‌۱۳۹۷‬ در مقطع دکترا و رشته حقوق عمومی از دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی فارغ‌التحصیل شدند.

۲- سوابق ایثارگری؛ وی بر اساس استعلامات به عمل آمده بیش از ۹ ماه سابقه ایثارگری در جبهه‌های جنگ تحمیلی دارد.

ب- شرح توضیحات و تعهدات وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در مسئولیت‌ها

۲- ارتقا نظام تعاون و اقتصاد تعاونی

۳- به روزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

۴- تعامل فعال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی ذیربط

۵- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور و رفع و کاهش معضل بیکاری در کشور

۶- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار وتوامندسازی ایشان

۷- کاهش آسیب‌های اجتماعی و مهار بحران‌های اجتماعی بالقوه در کشور

ج:

بررسی معیارهای عمومی برنامه‌های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، اسناد جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره، ۴۸ درصد برنامه‌های ارائه شده آقای دکتر مرتضوی با احکام مذکور «منطبق» و در ۳۲ درصد موارد نیز «همسو» بوده است و در مجموع برنامه‌های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۶۴ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده است.

د: بررسی انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه

ارائه شده ایشان بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «تناسب و انسجام»، «کامل» و در شاخص‌های «واقع گرایی، صراحت و شفافیت» «مطلوب» ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون اجتماعی و توضیحات شفاهی وزیر به ویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه‌ها و مشکلات مردم در شهرستان‌ها و استان‌ها در زمینه‌های: حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی‌ها به ویژه در فرآیند تولید، و … و با توجه به سوابق درخشان مدیریتی و اجرایی ایشان از قبیل: معاونت اجرایی رئیس جمهور، شهرداری مشهد مقدس، معاونت سیاسی وزیر کشور، ریاست هیأت عالی گزینش کشور و… که جملگی حکایت از توانمندی، شایستگی و صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه بسیار مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد، مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای دکتر سید صولت مرتضی را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی احراز و برنامه‌های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کامل و مطلوب ارزیابی نمود.

طغیانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار:

تحصیلات و سوابق «مرتضوی» تناسبی با وزارت کار ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تحصیلات و سوابق اجرایی و مدیریتی صولت مرتضوی تناسبی با مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارد.

به گزارش مهر، مهدی طغیانی صبح امروز (چهارشنبه ۲۷ مهرماه) در جریان بررسی صلاحیت سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس در مخالفت با وی گفت: قرآن کریم معیاری به ما داده و آن ادای امانت و دادن امانت به اهل است. باید بدانیم آیا آقای مرتضوی اهلیت لازم برای تصدی وزارت کار را دارد یا خیر.

وی ادامه داد: باید بپرسیم آیا لابی، جو سازی، قبیله گرایی، فشارهای مختلف و همشهری بودن برای ما معیار است یا تحول گرایی، تخصص و مدیریت را مدنظر قرار داده ایم.

طغیانی تصریح کرد: مرتضوی انسانی شریف، با شخصیت و دوست داشتنی است اما آیا این خصیصه‌ها برای وزیر شدن کفایت می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سطح تحصیلات وزیر پیشنهادی گفت: ایشان حقوق عمومی در پردیس خودگردان و بدون آزمون خوانده اند. همچنین نتیجه جستجوی من در مورد مقالات و کتاب‌های ایشان هیچ بوده است. انتخاب چنین مدیرانی چه پیامی برای جامعه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: همچنین در حوزه مدیریت کدام یک از شما از سفرهای استانی که اداره آن بر عهده آقای مرتضوی بوده است، رضایت دارید؟

طغیانی با تأکید بر اینکه وزارت کار، وزارتخانه‌ای حساس است، تصریح کرد: ۶۰ درصد داروی کشور زیر نظر این وزارتخانه است اما وقتی مدیر با اصطلاحات تخصصی این حوزه آشنا نباشد، او را دور می‌زند. آن هم در وزارتخانه‌ای که قبیله گرایی در آن بیداد می‌کند.

وی افزود: این وزارتخانه دو بانک دارد اما آیا آقای مرتضوی با بانکداری آشنایی دارد؟ آیا او توانایی مدیریت و تحول دارد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: باید به خود بیاییم و صلاحیت و اهلیت وزیر پیشنهادی را بسنجیم و از خود بپرسیم آیا او واقعاً می‌تواند کارها را پیش ببرد. پاسخ من به شما این است. خیر؛

طغیانی تأکید کرد: همین تصمیمات سیاسی را گرفته ایم که امروز وضع وزارتخانه و شرکت‌های مربوط به آن به این روز افتاده است که از پس پرداخت حقوق بازنشستگان بر نمی‌آید.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: گرچه مرتضوی شهردار خوبی بوده است اما آیا هر شهردار می‌تواند وزیر خوبی باشد؟ آن هم در وزارتخانه‌ای که حساسیت و مسئولیت زیادی دارد؟

وی خطاب به مرتضوی تأکید کرد: اگر مجلس به شما اعتماد کرد که امیدوارم اعتماد نکند چرا که نه به نفع شما و نه به نفع مردم و نه به نفع وزارتخانه است. چند توصیه دارم. اول آنکه قبیله گرایی نکنید. در غیر این صورت همین جا در مجلس رسوا خواهید شد. دوم آنکه از وزارتخانه رسوب زدایی کنید و متخصصین را به کار بگیرید. همچنین امور را به مردم واگذار کنید.

طغیانی در پایان خاطرنشان کرد: همیشه می‌گفتیم دولت قبل افراد سیاسی را در جایگاه‌های تخصصی قرار می‌دهد اما خودمان در این زمینه چه کردیم؟ آقای مرتضوی چه تخصصی برای تصدی وزارت کار دارد؟

حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در ادامه در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: ما قسم جلاله خورده ایم که از منافع مردم دفاع کنیم. مرتضوی دوست قدیمی من است و امروز روزی سرنوشت ساز برای وزارتخانه و دولت است چرا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه معمولی نیست و ابعاد گسترده و اهمیت بسیار دارد. من بیرون از صحن علنی مجلس به صولت مرتضوی گفتم که این مسئولیت برای او سنگین است و او نمی‌تواند از پس این کار برآید.

دهمرده عنوان کرد: سطح تحصیلی آقای مرتضوی با تخصص وزارت کار تناسب ندارد. همچنین سوابق و تجارب وی سنخیتی با این مسئولیت ندارد.

وی افزود: اگر چه در خوب بودن و شرافت صولت مرتضوی شکی نیست اما وی فرد مناسبی برای تصدی وزارت کار نیست.

امینی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار:

«مرتضوی» اصلاحات اساسی در وزارت کار ایجاد می‌کند

نماینده مردم هشترود در مجلس گفت: صولت مرتضوی فردی با روحیه جهادی و انقلابی بوده و کار آزموده و با تجربه است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حمزه امینی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: از رئیس جمهور تشکر می‌کنیم که شخصیتی لایق و کاردان را برای تصدی این وزارتخانه عریض و طویل به مجلس معرفی کرد.

وی بیان کرد: تنوع و گستردگی کار این وزارتخانه بر هیچ فردی پوشیده نیست و می‌طلبد فردی کارآزموده، با تجربه و آشنا با حوزه‌های گوناگون در رأس این وزارتخانه قرار گیرد.

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سید صولت مرتضوی از نظر تدین، تعهد، روحیه جهادی و انقلابی، پاکدستی، ساده زیستی و مردم داری سابقه بسیار خوبی دارد. وی روستازاده ای است که در دوران دفاع مقدس از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده است.

وی افزود: مرتضوی با درد و رنج مردم محروم جامعه آشنا است و انگیزه کافی برای کاهش آلام طبقات آسیب پذیر جامعه را دارد. وی سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده و همواره در سمت‌های مختلف توفیق داشته است.

امینی تصریح کرد: مرتضوی در هر منصب و مسئولیتی که بوده، تجربه و مهارت جدیدی را برای افزایش صلاحیت خود در نظر گرفته است. از جمله ویژگی‌های مورد نیاز برای مدیران آن است که روحیه تحول گرایی داشته باشند که پیشینه مرتضوی حاکی از آن است که وی تلاش کرده تا وضع موجود را به وضع مطلوب برساند.

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر به یک مدیر نیاز دارد تا فردی که صرفاً تخصص داشته باشد که مرتضوی فردی مدیر است و قول داده اصلاحات واقعی و اساسی در این وزارتخانه ایجاد کند که امیدواریم با مدیریت خوب و شایسته مرتضوی در این وزارتخانه، این وعده‌ها به واقعیت تبدیل شود.

امینی بیان کرد: تقاضای بنده از مرتضوی آن است که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس به فکر حاشیه نشینان و رفع فقر و بیکاری باشد. علاوه بر این ما ۲۲ صندوق بازنشستگی داریم که فقط دو صندوق بازنشستگی قانون دارد و ۲۰ صندوق فاقد قانون است. تقاضای بنده از مرتضوی آن است که در صورت کسب رأی اعتماد، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را سر و سامان دهد تا این صندوق‌ها بر اساس قانون مدیریت شود.

سعیدی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار:

«مرتضوی» بدون رانت از سربازی به ژنرالی رسیده است

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: گزینه پیشنهادی وزارت کار از سربازی به ژنرالی رسیده و تمام مراحل کاری خود را بدون رانت طی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، معین الدین سعیدی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مخالفان مرتضوی گفت آیا وی اهلیت لازم را برای تصدی این وزارتخانه دارد یا خیر که باید بگویم اگر صولت مرتضوی با این همه سوابق درخشان اجرایی و مدیریتی چنین اهلیتی ندارد، پس چه کسی اهلیت لازم را برای تصدی این وزارتخانه دارد؟

وی بیان کرد: یکی از مخالفان گزینه پیشنهادی وزارت کار گفت مرتضوی با امور بانکداری آشنا نیست که حرف بنده آن است آیا صرفاً یک بانکدار چالش‌ها و مشکلات کارگران را می‌شناسد؟ وزارت کار نیازمند یک مدیر راهبردی است که مرتضوی این ویژگی را دارد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صولت مرتضوی فردی است که تمام مراحل کاری خود را بدون رانت طی کرده و از سربازی به ژنرالی رسیده است. زمانی که وی شهردار مشهد بود توانست تحولات زیادی را در آنجا ایجاد کند.

سعیدی ادامه داد: مرتضوی ارتباط تنگاتنگی با رئیس جمهور دارد. وی به بسیاری از شهرستان‌های کشور سفر کرده و از مشکلات مردم در شهرستان‌های مختلف خبر دارد.

وی تاکید کرد: مرتضوی بیش از ۴۰۰ دیدار با نمایندگان داشته و این نشان دهنده آن است که سطح تعامل وی با نمایندگان بسیار زیاد است و وی به خوبی می‌داند تعامل با مجلس می‌تواند چالش‌های وزارت کار را حل و فصل کند.

سعیدی اظهار داشت: ابر شرکت‌هایی که زیرمجموعه وزارت کار است نیازمند یک مدیر شجاع و پاک است که مرتضوی این ویژگی را دارد. منتقدان صولت مرتضوی نه تنها نمی‌توانند یک نقطه سیاه در عملکرد اقتصادی وی پیدا کنند بلکه یک نقطه خاکستری هم نمی‌توانند بیابند.

وی تاکید کرد: وزیر کار باید فردی از خانواده زجرکشیده و روستایی باشد که مرتضوی این ویژگی را دارد. وی کاریزمای مدیریتی دارد و می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را رفع کند و قدرت بالای اجرایی و عملیاتی وی قابل انکار نیست.

سعیدی گفت: وزارت کار پیچیده‌ترین و پرمشغله ترین وزارتخانه است و صولت مرتضوی یکی از مردمی‌ترین افرادی است که برای این وزارتخانه معرفی شده و وی توانایی رفع مشکلات این وزارتخانه را دارد.

دهنوی : «مرتضوی» دنبال قبیله گرایی نیست

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: گزینه پیشنهادی وزارت کار اهل قبیله گرایی و کار کردن با طیفی خاص نیست و از طیف‌های مختلف استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: صولت مرتضوی فردی است که پله پله رشد کرده و سطوح مختلف مدیریتی را تجربه کرده است و آشنایی کاملی با حوزه‌های گوناگون دارد.

وی تاکید کرد: هیچ گونه شبهه و شائبه اخلاقی و مالی درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از افراد بحث قبیله گرایی را مطرح کردند و سوال بنده آن است که آیا در این چند روز ما مشاهده کردیم که فردی از قبیله و یا طیفی خاص همراه با صولت مرتضوی به مجلس بیاید؟ در سوابق مرتضوی قبیله گرایی و کار کردن با طیفی خاص به هیچ وجه وجود ندارد و وی در زمان‌های مختلف از جمله زمانی که شهردار مشهد بود از افرادی با گرایش‌های مختلف استفاده کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مدرک تحصیلی مهم است و مرتضوی دکتری حقوق عمومی دارد. ما قرار نیست وزیر علوم انتخاب کنیم چرا که یکی از مخالفان او گفت تعداد مقالات وی کم است.

دهنوی ادامه داد: رئیس جمهور یکی از نزدیک ترین و معتمدترین افراد خود را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرده و نشان می‌دهد رئیس جمهور و دولت عزم کافی برای رفع مشکلات این وزارتخانه را دارند.

وی گفت: مشکلات این وزارتخانه فرابخشی است و نیازمند آن است که وزارتخانه‌های دیگر هم پای کار بیایند.

دهنوی بیان کرد: مرتضوی تعامل خوبی با نمایندگان مجلس دارد و در این مدت بیش از ۴۲۰ جلسه با نمایندگان برگزار کرده است. وی به سفرهای استانی رفته و با حوزه‌های انتخابیه همه ما نمایندگان آشناست و اشراف کافی دارد. مرتضوی قول داده که تعامل خود با نمایندگان را ادامه دهد که این موضوع برای ما اهمیت زیادی دارد و تعامل دولتمردان با نمایندگان بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: ما همانطور که از مرتضوی حمایت می‌کنیم از وی انتظارات زیادی داریم و باید مشکلات این وزارتخانه از جمله بیکاری جوانان و مشکلات بازنشستگان حل شود و موضوع یارانه‌ها هم ساماندهی شود. خوشبختانه دولت یکی از قوی‌ترین نیروهای خود را برای حل این مشکلات به میدان آورده است.

دهنوی تاکید کرد: تقاضای من از نمایندگان این است که با رأی بالای خود به گزینه پیشنهادی وزارت کار این پیام را به عرصه بین المللی دهند که خانه ملت در همراهی با دولت منسجم‌تر از همیشه است و برای حل مسائل اساسی کشور دولت و مجلس در کنار هم هستند و فتنه انگیزی دشمنان و بیگانگان خللی در هماهنگی دولت و مجلس ایجاد نخواهد کرد.

ایزدخواه: نگران لابی‌گری و رفیق‌بازی «مرتضوی» در وزارت کار هستیم

نماینده مردم تهران گفت: تحقیق از دوستان و همکاران مرتضوی، ما را نگران آن کرده که لابی گری و رفیق بازی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ مهر ماه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مخالفت با او گفت: رهبر انقلاب سال‌ها پیش در پاسخ به انبوه اعتراضات و مطالبات جوانان در دولت قبل فرمودند به دنبال دولت جوان و انقلابی بروید. این دولت انقلابی است اما آیا دولتی جوان نیز به شمار می‌رود؟

وی تاکید کرد: متوسط سن دولت قبل ۶۷ سال بود. امروز متوسط سن وزرای دولت سیزدهم چه عددی است و چند تن از وزرای این دولت زیر ۴۵ سال سن دارند.

ایزدخواه گفت: جوانان تحصیل کرده ای که سابقه اجرایی مناسبی دارند و رویکردهای تحول گرایانه را دنبال می‌کنند در این دولت به کار گرفته شده اند؟

وی افزود: چرا به جوانان متخصص کمتر میدان داده شده است.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که روحیه او توجه به جوانان است اما با هدف و راهبردی که رهبر انقلاب فرموده اند باید تعارفات را کنار بگذاریم چرا که کشور در گام دوم نیازمند تغییر اساسی رویکردها است.

ایزدخواه تاکید کرد: با ادامه روندهای قبلی کاری از پیش نخواهیم برد. اگر تحول اساسی در برنامه‌ها و سیاست‌های خود صورت ندهیم و کار را با فرمول‌های قبل ادامه دهیم نمی‌توانیم مسائل کشور را حل کنیم.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم و قبول داریم که وزارت کار، یک کشور است. بعد از ادغام این وزارتخانه بخش تعاون تماماً به حاشیه رفته است در حالی که تعاون روح اقتصاد مقاومتی است. مرتضوی برای پرداختن به این حوزه چه برنامه‌هایی دارد؟

نماینده مردم تهران گفت: از طرف دیگر در حوزه صندوق‌های بازنشستگی با چالشی مواجه هستیم و باید تا دو سال دیگر نصف بودجه سالانه به این صندوق‌ها پرداخت شود. آیا مرتضوی برای این موضوع برنامه‌ای دارد؟

وی با اشاره به اینکه درباره سابقه اجرایی صولت مرتضوی حرفی نیست، عنوان کرد: علیرغم سوابق اجرایی او، این وزارتخانه به فردی متخصص نیاز دارد که از سال‌ها قبل در این حوزه فعالیت کرده و صاحب نظر باشد. حوزه این وزارتخانه صرفاً به سابقه مدیریت اجرایی باز نمی‌گردد.

ایزدخواه افزود: بسیاری از دوستان تقاضا کردند مرتضوی گزارشی از عملکرد خود درباره سفرهای استانی رئیس جمهور ارائه دهد. چرا که بسیاری از آنها درباره عملکرد او انتقادات جدی را وارد می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات و پرس و جوهای من از تعدادی از دوستان و همکاران مرتضوی در سمت‌های قبلی که داشته است این نگرانی را ایجاد کرده است که لابی گری و رفیق بازی در این وزارتخانه حاکم شود و جایگاه وزارت به حاشیه برود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مسئله امروز کشور مسئله اقتصاد است. دولت باید رویکردهای متفاوتی را دنبال کند و این موضوع نیازمند افرادی صاحب نظر و پژوهشگر، متخصص و شجاع در تغییر رویکردها است.

وی گفت: همچنین مسئله تعامل این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد موضوعی مهم است.

ایزدخواه بیان کرد: نمایندگان باید با نگاه تعهد رأی دهند و نباید نگاه ما این باشد که فرصت محدود است و باید وزیر هر چه سریع‌تر انتخاب شود.

بامیری : «مرتضوی» دارای سابقه مدیریتی طولانی و همه جانبه است

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: گزینه پیشنهادی وزارت کار، مدیری مجرب و ورزیده است و تجربه اجرایی کافی در چنته دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین بامیری در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: سوابق مدیریتی و اجرایی دولت مرتضوی کاملاً روشن است. وی همه فرآیند مدیریت اجرایی یعنی از بخشداری، فرمانداری، استانداری تا معاونت رئیس جمهور را طی کرده است.

وی متذکر شد: ماهیت وزارت کار یک ماهیت تخصصی و ناهمگن است. به این صورت که جامعه هدف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند و فردی باید تصدی این وزارتخانه را به عهده بگیرد که توانایی کافی داشته باشد که مرتضوی این ویژگی را دارد.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات کارگران و بازنشستگان و دیگر ابرچالش های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید حل و فصل شود. وزارت کار نیاز به فردی دارد که مدیر باشد و صولت مرتضوی مدیری مجرب و ورزیده است و تجربه اجرایی کافی در چنته دارد.

بامیری ادامه داد: صولت مرتضوی همه سیکل و فرآیند اداری و اجرایی را تجربه کرده است. وی سابقه مدیریتی بسیار خوب، طولانی و همه جانبه دارد.

وی بیان کرد: وی زمانی که شهردار مشهد بود توانست این کلان شهر را به خوبی مدیریت کند و این شهر را سر و سامان دهد. مرتضوی اشراف به کمی و کیفی کشور دارد و علت آن این است که سفرهای استانی متعددی داشته است. بنده گواهی می‌دهم که مرتضوی فردی متعهد، متخصص و توانمند است.

دهمرده: «صولت مرتضوی» از پس وزارت کار برنمی‌آید

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: مرتضوی دوست درجه یک من است، در دولت احمدی‌نژاد هردو استاندار بودیم، او را کامل می‌شناسم، اما این مسئولیت برای او سنگین است و نمی‌تواند از پس این کار برآید.

به گزارش مهر، حبیب الله دهمرده صبح امروز (چهارشنبه ۲۷ مهرماه) در جریان بررسی صلاحیت سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس در مخالفت با وی، گفت: ما قسم جلاله خورده‌ایم که از منافع مردم دفاع کنیم. امروز روزی سرنوشت ساز برای وزارتخانه و دولت است چراکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه معمولی نیست و ابعاد گسترده و اهمیت بسیار دارد.

وی عنوان کرد: قسم می‌خورم که هر چه می‌گویم برای مردم است؛ مرتضوی دوست درجه یک من است و وقتی که من در دولت احمدی نژاد استاندار شدم او هم استاندار بود. من کاملاً او را می‌شناسم؛ بیرون از صحن علنی مجلس هم به او گفتم که این مسئولیت برای او سنگین است و او نمی‌تواند از پس این کار برآید.

دهمرده تاکید کرد: اگر امروز مشکلاتی در کشور داریم و تعداد زیادی به کف خیابان می‌آیند؛ درصد زیادی از دلایل آن متوجه وزارت کار است. قسم می‌خورم که اگر مردم مشکل معیشت دارند وزن زیاد آن به وزارت کار بر می‌گردد.

نماینده مردم زابل در مجلس تصریح کرد: مرتضوی تناسبی با وزارت کار ندارد، اولین دلیل آن است که سوابق تحصیلی او با کارکرد این وزارتخانه تناسبی ندارد. همچنین سوابق و تجارب وی سنخیتی با این مسئولیت ندارد.

وی افزود: اگر چه در خوب بودن و شرافت صولت مرتضوی شکی نیست اما وی فرد مناسبی برای تصدی وزارت کار نیست.

صولت مرتضوی وزیر کار شد

در جلسه علنی امروز صولت مرتضوی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رأی گرفت.

به گزارش تسنیم، بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و سوابق کاری صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 27 مهرماه) قرار داشت.

ابتدای جلسه علنی امروز سخنگوی 3 کمسیون اجتماعی، آموزش و بهداشت گزارش کمیسیون‌های متبوع خود درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار را قرائت کردند.

پس از آن به نوبت 2 مخالف و 2 موافق درباره صلاحیت مرتضوی اظهار نظر کردند و در ادامه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به مدت یک ساعت از برنامه‌های  وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفاع کرد و در نهایت نیز مرتضوی به مدت نیم ساعت از برنامه‌های خود دفاع کرد.

بر اساس این گزارش، در نهایت رأیگیری انجام شد و با 176 رأی موافق 64 رأی مخالف و 1 رأی ممتنع، مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رأی گرفت.

به گزارش تسنیم، یکشنبه (24 مهر) نامه رئیس‌جمهور برای معرفی سید صولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس اعلام وصول شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها