نماینده مجلس: ۵۰ درصد ‌تسهیلات کلان ‌کشور را ۵ نفر گرفتند

کد خبر: 1180956

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌ها و موسسات مالی گفت: ۵۰ درصد از تسهیلات کلان این کشور را ۵ نفر گرفتند اما یک واحد تولیدی که هزار شغل ایجاد کرده برای ۱۵ میلیارد چندین ماه معطل مانده است.

نماینده مجلس: ۵۰ درصد ‌تسهیلات کلان ‌کشور را ۵ نفر گرفتند

محسن علیزاده ظهر امروز در گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت استان فارس که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، اظهارداشت: میزان مصارف به منابع بانکی استان تراز مثبتی ندارد و نگرانی اصلی بخش تولید و خصوصی از بانک‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه امروز نماینده بخش خصوصی و تولیدکننده هستم، گفت: این شیوه بانک‌ها منجر به نگرانی است و روند بانک‌ها وقتی تولیدکننده برای تسهیلات مراجعه می‌کند باید ابتدا روند روشن باشد نه اینکه تولیدکننده با حساب سود 18 درصد برود اما 43 درصد با تولیدکننده حساب شود، این منجر به ورشکستگی و نابودی تولید است.

علیزاده با بیان اینکه 80 درصد از پرونده‌های رفع موانع و تسهیل واحدهای تولیدی در استان مربوط به بانک‌ها است، افزود: این مسئله عارضه‌یابی اساسی می‌خواهد و این مشکل برای تولیدکننده علاوه بر مشکلات تامین اجتماعی، قیمت‌گذاری دستوری و مالیات است؛ در کنار همه این مشکلات بخشنامه‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه که در بانک مرکزی صادر می‌شود سبب سردرگمی بانک‌ها در استان‌ها و تولیدکننده می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس تاکید کرد: اگر بانک‌ها را نهادی بدانیم که باید از تولید حمایت کنند، این کار امروز بانک‌ها بانکداری نیست بلکه به معنای واقعی بنگاه‌داری است؛ شرکتی که کار مالی هم می‌کند.

علیزاده با بیان اینکه 50 درصد از تسهیلات کلان این کشور را 5 نفر گرفتند اما یک واحد تولیدی که هزار شغل ایجاد کرده برای 15 میلیارد چندین ماه معطل مانده است، گفت: تقاضا داریم که منابع بانکی استان در اختیار تولیدکنندگان استانی قرار گیرد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌ها و موسسات مالی با انتقاد از روند بانک‌های خصوصی افزود: برای اینکه بانک‌های خصوصی در شورای هماهنگی بانک‌ها قرار بگیرند از ابزار نظارتی استفاده می‌کنیم.

جلال رشیدی کوچی؛ نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد با بیان اینکه از دولت آقای رئیسی توقع داریم برخلاف دولت‌های قبل عمل کنند، گفت: بانک مرکزی واو به واو مثل دولت‌های قبل عمل می‌کند و هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ درباره وام ازدواج مگر رئیس جمهور نگفت یک ضامن بگیرید؛ در بانک‌ها 4 ضامن می‌گیرید کسی هم زورش به بانک‌ها نمی‌رسد.

وی خطاب به رئیس کل بانک مرکزی افزود: یا گزارش‌های اشتباه به شما رسیده یا اینکه شما هم کاری نمی‌کنید؛ حال بخش خصوصی و تولید خوب نیست چون بانک‌ها بیش از اندازه سخت‌‌گیری می‌کنند.

مجید انصاری؛ نماینده ممسنی و رستم نیز در این جلسه با بیان اینکه باید دید که خروجی این گفت‌وگو و نشست‌ها تاکنون به کجا رسیده است، افزود: در این عنوان شورای گفت‌وگو با بخش خصوصی و دولت باید برجستگی بخش تعاون مشخص باشد چون رهبر بیشترین تاکید را بر تعاون مطرح کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تاثیر تعاونی‌ها در اقتصاد 4 تا 5 درصد است؛ عنوان کرد: باید در این جلسات به موضوع تعاونی‌ها توجه شود؛ اقتصاد ما قطعا بیمار است و باید نسخه شفابخش نوشت بنابراین باید در این گفت‌وگوها رویکردهای عملیاتی و کاربردی داشته باشیم.

انصاری با تاکید بر اینکه کارها باید روزآمد و کارآمد باشد، عنوان کرد: رویکردها بانک‌ها با رویکرد دولت باید متفاوت باشد؛ اگر  بنا باشد تعاونی‌ها به بخش اشتغال کمک کنند حلقه واسط بانک‌ها هستند، اگر در شهرستان‌های محروم بانک شعبه نداشته باشد مردم تسهیلات اشتغالزایی را چگونه دریافت کنند.

نماینده مردم ممسنی و رستم با تاکید بر اینکه موانع برطرف و دسترسی مردم به تسهیلات فراهم شود، تصریح کرد: مردم به شدت از رویکرد بانک‌ها در حوزه وثایق و ضمانت‌ها گلایه‌مند هستند و امروز مردم در پیچ و خم‌های وثایق بانکی گرفتار شدند و امید است که این گفت‌وگوها نتایج مثبتی برای مردم داشته باشد.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها