وحشت از سایه پهپاد‌های ایران

کد خبر: 1181355

سه قدرت اروپایی در چارچوب برنامه‌های ایران‌ستیزانه خود و بر پایه ادعا‌های اثبات نشده، خواستار تحقیق سازمان ملل درباره استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین شده‌اند.

وحشت از سایه پهپاد‌های ایران

سه قدرت اروپایی در چارچوب برنامه‌های ایران‌ستیزانه خود و بر پایه ادعا‌های اثبات نشده، خواستار تحقیق سازمان ملل درباره استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین شده‌اند. این ادعا را مقامات ایران رد کرده‌اند، اما از طرفی غرب می‌کوشد از اتهامات علیه ایران بهره‌برداری کند و کی‌یف که همچنان از انبوه تسلیحات غربی سیر نشده، با تکیه بر این اتهامات در جست‌وجوی تشدید حمایت غرب است.

 غرب با کند شدن روند پیشبرد جنگ اوکراین و همزمان با اغتشاشات داخلی ایران، می‌کوشد به نوعی با پیوند زدن ایران به جنگ اوکراین، ضمن اینکه نگاه‌ها را از جنگ اوکراین به سمتی دیگر ببرد، ابزاری هم برای اعمال فشار به ایران پیدا کند و در این زمینه امریکایی‌ها و به تبع آن‌ها اروپایی‌ها می‌کوشند از زمان باقیمانده تا انتخابات کنگره بهترین بهره‌برداری را صورت دهند. طرح پروژه استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین که پیش‌تر زمزمه‌های آن به گوش رسیده بود، با اقدام سه کشور اروپایی در توسل به سازمان ملل وارد فاز اجرایی شد. انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه در نامه‌ای مشترک به سازمان ملل متحد از این نهاد بین‌المللی خواستند به اتهام استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین رسیدگی کند. این نامه در واقع حمایتی از درخواست اوکراین مبنی بر تحقیق در مورد استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی شاهد-۱۳۶ بود. اروپایی‌ها در نامه خود قطعنامه ۲۲۳۱ را هم به میان کشیده و از سازمان ملل خواسته‌اند به این موضوع رسیدگی کند که آیا فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه و استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین به منزله نقض این قطعنامه است یا نه. در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و در تأیید آن تصویب شد، محدودیت‌هایی در مورد نقل و انتقال خارجی تسلیحات ایرانی در نظر گرفته شده است. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی با تأیید دریافت نامه کشور‌های اروپایی گفت: «هرگونه اطلاعاتی را که از اعضای سازمان ملل در اختیار ما قرار گیرد، تجزیه و تحلیل می‌کنیم.» سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: اقدامات سازمان ملل متکی بر قطعنامه‌ها و دستورالعمل‌ها است که یکی از این دستورالعمل‌ها یادداشت رئیس شورای امنیت در سال ۲۰۱۶ است، اما سازمان ملل درباره هیچ موضوعی پیشداوری نمی‌کند.

 پهپاد‌ها به ۲۲۳۱ ربط ندارد

درخواست تروئیکای اروپایی در حالی مطرح شده است که امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار جلوگیری از سوءاستفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ شد. ایروانی با اعلام اینکه ادعای اوکراین عطف به پاراگراف ۴ ضمیمه بند ب این قطعنامه، تفسیری نادرست و خودسرانه است، تأکید کرد که محدودیت‌های پاراگراف ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته و از آن زمان هیچ‌کدام از اقدامات ایران در جهت تأمین، فروش یا انتقال سلاح یا مواد مرتبط به آن به دیگر کشور‌ها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است. ایروانی در نامه‌ای، پیشنهاد اوکراین را مبنی دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهپاد‌های سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته‌ای ایران فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم دیروز تکرار اتهام را مبنی بر اینکه ایران به روسیه در جنگ اوکراین پهپاد داده است، محکوم کرد و گفت: «هیچ سلاحی به طرف روسی نه داده‌ایم، نه خواهیم داد.»‌همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه با اعلام اینکه ایران ادعا‌های بی اساس را در مورد انتقال پهپاد برای استفاده در درگیری اوکراین رد می‌کند، تصریح کرد: «ما همواره بر این امر تأکید داشته‌ایم که همه اعضای سازمان ملل باید به طور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل از جمله استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها احترام بگذارند. ما از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین از طریق یک فرآیند سیاسی حمایت می‌کنیم.»‌کنعانی نیز تلاش برای ربط دادن تحولات اوکراین به قطعنامه ۲۲۳۱ را بی‌ربط دانست و اقدامات جاری را غیرمسئولانه، مخرب و غیرقانونی دانست که هدف آن ایجاد فضای مسموم سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

 درخواست تسلیحات بیشتر از کانال اتهام‌زنی

بازی حمایت پهپادی ایران از روسیه را واشنگتن و تل‌آویو در جبهه دیگری پیش بردند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا بار دیگر مدعی شده پهپاد‌هایی که روسیه در روز‌های گذشته از آن‌ها برای حمله به نقاطی در اوکراین استفاده کرده ساخت ایران بوده است. پس از اینکه امریکا اعلام کرد که نظامیان ایرانی در کریمه حضور دارند و به نیرو‌های روسی کمک می‌کنند تا این پهپاد‌ها را به کار بگیرند، یک مقام اوکراینی با هویت مجهول، روز جمعه به شبکه صهیونیستی کان گفت که دست کم ۱۰ کادر ایرانی آموزش‌دهنده شیوه استفاده از پهپاد‌های ایران به نظامیان روسیه در جریان حملات نیرو‌های اوکراین کشته شده‌اند. وی مدعی است که این افراد طی هفته گذشته در جریان دو حمله جداگانه نیرو‌های اوکراینی کشته شدند. مرکز مقاومت ملی اوکراین نیز روز چهار شنبه گزارش داده بود کادر‌های ایرانی مستقیماً آموزش و نظارت بر حملات پهپادی روسیه به اوکراین را بر عهده گرفته‌اند. همزمان، یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که این کشور ۸۵ درصد از پهپاد‌های «کامیکازه» ساخت ایران را سرنگون می‌کند، اما سامانه‌های پدافند هوایی مؤثر علیه موشک‌های بالستیک ندارد. اگرچه همین اظهارات هم به خودی خود نشان داد که همچنان چشم اوکراینی‌ها به حمایت امریکا و اروپا دوخته شده است، اما گویی ایحنات این اشاره غیرمستقیم را کافی ندانست و به صراحت تأکید کرد که اوکراین به حمایت متحدانش برای جلوگیری از فروش موشک‌های بالستیک تهران به مسکو نیاز دارد. ایحنات افرود: «ما یاد گرفته‌ایم پهپاد‌های ایرانی را بشناسیم و آن‌ها را به طور مؤثرتری سرنگون کنیم.»

 هیچ تحریم تسلیحاتی علیه ایران وجود ندارد

عماد آبشناس از منظری دیگر این موضوع را مد نظر قرار داده است: «طبق همه مقررات و قوانین بین‌المللی از نوامبر سال ۲۰۲۰ دیگر هیچ تحریمی علیه خرید و فروش تسلیحات توسط ایران وجود ندارد و ایران حق دارد مانند دیگر کشور‌های جهان تسلیحات تولید کند و به دیگران بفروشد.»‌وی تصریح کرد: «به لطف تبلیغات ناتو درباره کیفیت این پهپاد‌ها و موشک‌ها احتمالاً تعداد کشور‌های متقاضی خرید تسلیحات ایرانی به شدت افزایش یابد. طبق اظهارات خود امریکایی‌ها درباره فروش تسلیحات‌شان، به ایران هم ربطی ندارد که آن کشور‌ها می‌خواهند این تسلیحات را کجا استفاده کنند یا کلاً برای چه کاری می‌خواهد استفاده کنند، ممکن است بخواهند برای نظارت بر مناطق کشاورزی و فراری دادن پرندگان استفاده کنند و ممکن بخواهند برای جنگ و دفاع از خود از آن استفاده کنند.»‌این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: «مگر خودشان نمی‌گویند Business is Business چه طور اینکه مثلاً ترکیه به اوکراین ویا کشور‌های دیگر پهپاد فروخته مشکلی ندارد، فقط پهپاد‌های ایرانی مشکل دارد و در گلوی‌شان گیر کرده و نفس آن‌ها را گرفته؟»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها