لاف فانتزی بورل/ اروپا باغ است و بقیه جهان جنگل!

کد خبر: 1179817

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که در پاسخ به تهدید رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا هم اگرچه برنامه‌ای برای پاسخ هسته‌ای ندارد، اما به اقدام احتمالی مسکو، واکنشی درخور نشان خواهد داد تا جایی که به نابودی ارتش روسیه منجر خواهد شد. با این حال، او که برای توضیح منظورش به تعبیری شعرگونه و البته توهین آمیز متوسل شده، دقیقاً تعیین نکرده است که بروکسل می‌خواهد چه کاری انجام دهد که همتراز سلاح هسته‌ای باشد.

لاف فانتزی بورل/ اروپا باغ است و بقیه جهان جنگل!

پس از اینکه ولادیمیر پوتین همزمان با الحاق مناطقی از اوکراین به خاک روسیه، تهدید‌هایی را علیه غرب مطرح کرد نگرانی‌ها از اینکه مسکو احتمال دارد از جنگ‌افزار هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین استفاده کند، افزایش یافته است. جوزف بورل در یکی از تازه‌ترین موضع‌گیری‌هایش درباره جنگ اوکراین در بروکسل گفت: «پوتین می‌گوید بلوف نمی‌زند. خب او توان بلوف زدن ندارد و باید مشخص شود که مردم حامی اوکراین، اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو، امریکا و ناتو هم بلوف نمی‌زنند.»‌مسئول سیاست خارجی اروپا افزود: «هرگونه حمله هسته‌ای علیه اوکراین پاسخی در برخواهد داشت، اما نه یک پاسخ هسته‌ای بلکه یک پاسخ قدرتمند نظامی که ارتش روسیه را نابود خواهد کرد.»

اروپا باغ است و بقیه جهان جنگل!

به گفته بورل، جنگ اوکراین باعث رسیدن به مقطعی جدی از تاریخ شده و نظام قانون محور فعلی به شکلی که قبلاً سابقه نداشته به چالش کشیده می‌شود. او در سخنرانی خود اظهار کرد: «ما قطعاً از دوران جنگ سرد و پسا جنگ سرد خارج شده‌ایم. دوران پساجنگ سرد با جنگ اوکراین و حمله روسیه به اوکراین پایان یافت. این جنگ دارد خیلی چیز‌ها را تغییر می‌دهد و مسلماً اتحادیه اروپا را هم تغییر می‌دهد. این جنگ یک اتحادیه اروپای متفاوت را با یک چشم‌انداز متفاوت ایجاد خواهد کرد.»‌بورل تلویحاً اروپا را باغ و بقیه جهان را جنگل دانست وگفت: «جنگل ممکن است به باغ حمله کند. باغبان‌های این باغ باید از آن مراقبت کنند، اما با ساختن دیوار نیست که از آن محافظت می‌کنند. یک باغ زیبای کوچک در احاطه دیوار‌های بلندی که قرار است از مداخله جنگ در آن جلوگیری کنند به راه‌حل نمی‌رسد، زیرا جنگل ظرفیت رشد قدرتمندی دارد و دیوار هرگز به حد کافی برای محافظت از باغ بلند نخواهد بود.» آنچه بورل گفته در واقع تکرار موضع ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. استولتنبرگ هم گفته بود، روسیه در صورت حمله هسته‌ای به همسایه‌های مورد حمایت غرب، با پیامد‌های سختی روبه‌رو می‌شود. وی اعلام کرد: سلاح‌های اخلالگر سیگنال پهپاد که به اوکراین داده می‌شود، به کی‌یف کمک می‌کند با پهپاد‌های ساخت روسیه و ایران مقابله کند. دبیرکل ناتو هم بدون اینکه دقیقاً به شکل واکنش به اقدام مسکو اشاره کند با کلی‌گویی به پاسخ‌دهی در قالبی مبهم بسنده کرده است.

ادامه کمک نظامی، اما ورود به جنگ نه

البته ائتلاف نظامی ناتو از تهدید به استفاده از زرادخانه هسته‌ای خود برای پاسخ دادن هم خودداری کرده است، زیرا اوکراین به عنوان یک کشور غیر عضو مشمول بند دفاع از خود نیست. ایالات متحده و ناتو با اینکه تسلیحات نظامی فراوانی را در اختیار کی‌یف قرار دادند، اما تاکنون از مداخله نظامی در مناقشه اوکراین به دلیل ترس از ایجاد یک درگیری هسته‌ای فاجعه‌بار با مسکو خودداری کرده‌اند. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا اخیراً گفت: «ما به دفاع از هر وجب از خاک ناتو متعهد هستیم.»‌بن والاس در آستانه نشست وزرای دفاع کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل با تأکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از کی‌یف گفت: «بنابراین امروز من مجوز عرضه موشک‌های ضد هوایی امرام به اوکراین را صادر کردم. این سلاح‌ها به اوکراین کمک می‌کند از آسمان خود در برابر حملات دفاع کند و سامانه دفاعی خود را در کنار موشک‌های ناسامز ایالات متحده تقویت کند.» این مقام نظامی انگلیس با بیان اینکه متحدان غربی تلاش می‌کنند این کشور را برای دو سال آینده مسلح نگه دارند، ادعا کرد که هیچ خطری حمایت‌های تسلیحاتی غرب از اوکراین را تهدید نمی‌کند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم در واکنش به تحولات اخیر در جنگ اوکراین و نگرانی‌ها از وقوع درگیری هسته‌ای روز پنج شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما به اوکراین برای مقاومت در خاک خودش کمک می‌کنیم نه حمله به روسیه.»‌رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه پیام خود در توئیتر تصریح کرد: ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) باید این جنگ را متوقف کند و به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد.»

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها