«فردا» گزارش می‌دهد

مردم را تنها نگذارید

کد خبر: 1181362

آنطور که از سخن مشاوران و دستیاران قالیباف برمی‌آید موافقتی با افزایش محدودیت‌های اینترنتی ندارند و حتی آن را مصداق تنها گذاشتن مردم در یک کارزار مهم می‌دانند.

مردم را تنها نگذارید

گروه سیاست سیاست فردا - مدیریت فضای مجازی یکی از موضوعات داغ و مورد توجه در سال‌های و حتی ماه‌ها و روزهای اخیر بوده است. هر وقت که حرف از کنترل و مدیریت این فضا و شبکه‌های اجتماعی شده، پای فیلترینگ هم وسط آمده است. همین است که شاهدیم در این عصر ارتباطات نحوه برخورد و مواجهه با این عرصه یکی از محورهای مورد توجه در انتخابات‌های ریاست جمهوری و مجلس بوده است. همواره وعده آزادی و عدم فیلترینگ داده  شده و همواره هم بحث و جدل های بسیاری در این زمینه وجود داشته است.

اعمال محدودیت در بستر اینترنت به خاطر تبعاتی که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی ، همچنین آزادی دسترسی به اطلاعات و ... دارد همیشه محل بحث و دارای اهمیت بوده است. برخی در طیف تندرو اما قائل به تبعات این امر نبوده و آسیب‌های آزادی در این حوزه را بیشتر می‌دانند. همین ها بودند که موضوع صیانت را هم پیش کشیده و دنبال کردند. در آن قضیه البته با ورود و رویکرد نیروهای معتدل‌تر و برخورد منطقی برخی از نمایندگان از جمله رئیس مجلس و به کمک مرکز پژوهش‌ها به عنوان بازوی مشورتی این نهاد، ایرادات کار عیان شد و کار به تصویب صیانت نرسید. 

در هفته‌های اخیر اما پیرو محدودیت‌هایی که به خاطر اغتشاشات ایجاد شده در کشور، پدید آمد یک بار دیگر نگرانی از تداوم محدودیت‌های اینترنتی و گسترش فیلترینگ پدیده آمده است. موضوعی که برخی را نگران آسیب‌های اقتصادی ناشی از آن و برخی را هم نگران تبعات سیاسی و اجتماعی آن کرده است. 

در همین راستا محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی رییس مجلس نوشته: «ممنوعیت فعالیت اکانت های شخصی مسئولین با شمول گسترده در پلتفرم‌های خارجی یعنی حذف بخش اصلی اکانتهای موثر جبهه انقلاب در جنگ شناختی. آقایان! تنها گذاشتن این مردم بی دفاع با سعودی‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی، مثل تنها گذاشتن مردم با داعش در جنگ نظامی است.»

پیش از او نیز مشاوران رییس مجلس به صورت تلویحی به نقد این تصمیم پرداختند. در اولین واکنش مهدی محمدی مشاور راهبردی رییس مجلس که در حوزه امنیت ملی فعالیت می کند از هر تصمیمی که موجب شعله ور شدن اعتراض شود، انتقاد کرد. او در توییت خود نوشت: « هر تصمیمی درباره فضای مجازی که شدت خشم و اعتراض را بالا ببرد و جامعه را مستعد شوک کند، مستقیما خلاف امنیت ملی است». 

سید محمود رضوی که هم مشاور فرهنگی رییس مجلس و هم از فعالان جدی جریان انقلابی در فضای مجازی است ، نیز با کنایه از تصمیمات شوک آور انتقاد کرد و حرف نزدن را بهتر از سخن تنش زا و التهاب آفرین دانسته بود. او نوشته بود:« حرف نزنید نمیگن لال هستید».

بعد از این قبیل اظهار نظرها بود که برخی از بروز اختلاف نظر در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی نوشتند. اختلاف نظری که البته تازگی ندارد از همان موقع که بحث صیانت پیش کشیده شد و با توجه به رویکرد رئیس مجلس و همفکرانش قابل ملاحظه بود. اکثریت مجلس با محوریت قالیباف از این ایده و محدودیت فضای مجازی استقبال نکرده و حتی به آشکار شدن ایرادات آن نیز کمک کردند. اکنون نیز آنطور که از سخن مشاوران و دستیاران قالیباف برمی‌آید موافقتی با افزایش محدودیت‌های اینترنتی ندارند و حتی آن را مصداق تنها گذاشتن مردم در یک عرصه مهم می‌دانند.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها