فردا گزارش می‌دهد؛

ماهی‌گیری آمریکا از جنگ روسیه و اوکراین

کد خبر: 1181898

آمریکا این روزها خیلی می خواهد نماد اخلاقمداری در جهان به حساب آید حال آنکه در پس این ظاهر موجه، خوی سلطه گری و استعمارگری اش موج می زند.

ماهی‌گیری آمریکا از جنگ روسیه و اوکراین

گروه سیاسی فردا: این روزها اروپا و آمریکا تلاش می کنند به بهانه همکاری های تهران و مسکو پرونده جدیدی را علیه ایران در مجامع جهانی باز کنند و این طور موضوع را نزد افکارعمومی جا بیاندازند که ایران به روسیه در جنگ با اوکراین کمک می کند اما رصد اوضاع و احوال نشان می دهد. جز آمریکا بقیه کشورها اعم از روسیه، اوکراین، اروپا و همسایگان روسیه از جمله ایران از ادامه جنگ ضرر می کنند.

در واقع تنها آمریکاست که نمی خواهد این جنگ به پایان برسد چون ضمن داشتن یک بازار خوب برای فروش سلاح هایش، تداوم این جنگ زمینه را برای تضعیف هر چه بیشتر روسیه و اوکراین فراهم می کند. روسیه ضعیف نقشی در معادلات بین المللی نخواهد داشت و اوکراین ضعیف گاو شیرده خوبی برای آمریکا خواهد بود.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره همکاری ایران و روسیه و تأثیرات این همکاری بر روند احیای برجام، گفت: اگر اروپایی ها تصمیم بگیرند همین الان از ایران نفت بخرند، روسیه نمی تواند و چنین قدرتی را ندارد که جلوی چنین توافقی را بگیرد و بگوید «ایران حق فروش نفت به غربی ها را ندارد.»

وی با بیان اینکه هیچ قدرتی در جهان نمی تواند به تهران دیکته کند چه کاری انجام دهد یا انجام ندهد، افزود: آنها که ادعا دارند موضوع عدم احیای برجام به نفع روسیه است و به نفع ایران نیست چرا به این سئوال پاسخ نمی دهند که «چرا آمریکا تحریم های نفتی ایران لغو نمی کند». مطمئنا اگر این اتفاق بیفتد ایران با هر کشور متقاضی نفت وارد مذاکره و همکاری می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی خارجی تأثیر فروش نفت ایران بر بازار انرژی را سریع خواند و تأکید کرد: واقعا جای سئوال است که چرا آمریکایی ها تحریم های نفتی ایران را لغو نمی کنند؟ جواب واضح است آنها نمی خواهند این کار را انجام دهند. در واقع غرب می خواهد همزمان به ایران و روسیه فشار بیاورد، طبیعتا از همکاری این دو کشور نیز ناراحت است بنابراین تلاش می کنند انواع و اقسام مشکلات را برای تهران و مسکو به وجود بیاورند.

وی درباره نوع واکنش ایران به فشار غربی ها ادامه داد: ایران باید براساس منافع خودش عمل کند. منافع ایران می گوید «در جنگ روسیه و اوکراین باید ما بی طرف باشیم و تلاش کنیم این جنگ هر چه زودتر تمام شود» چون پایان جنگ به نفع روسیه، اوکراین، کشورهای منطقه و اروپا است.

بهشتی پور یادآور شد: تنها کشوری که از ادامه جنگ اوکراین و روسیه سود می برد آمریکا است. روسیه ضعیف شده امکان تجزیه اش بالاتر و اوکراین ضعیف شده وابسته تر به آمریکا خواهد بود بنابراین منطق به ما می گوید «ما باید در جنگ اوکراین و روسیه بی طرف باشیم و بازی مسکو را نخوریم.»

وی افزود: روسیه نباید این طور فکر کند که هر زمان خواست به بهانه تهدید شدن می تواند به کشور همسایه اش حمله کند چون فردا امکان دارد برای هر کشوری از جمله این مسئله تکرار شود. ما نباید این نوع نگاه روسیه را به عنوان یک رویه حقوقی بپذیریم همچنان که قزاقستان این مسئله را نپذیرفت. آقای توقایف رئیس جمهور قزاقستان مستقیم به پوتین در سن پترزبورگ گفت «ما این سیاست روسیه را قبول نداریم.»

وی با اشاره به ضرورت مذاکره مستقیم ایران و غرب افزود: ما باید برای صادرات نفت و گاز تلاش کنیم با اروپایی ها به توافق برسیم. اگر آنها واقعا محتاج انرژی هستند بیایند و نفت ایران را خریداری کنند. تلاش اروپا برای تحریم ایران نشانه گیرکردن آنها در بازی آمریکاست. در موضوع احیای برجام نیز ما می توانیم محکم و با اقتدار مستقیم با خود آمریکا گفتگو کنیم، چه کسی گفته هر نوع مذاکره یعنی سازش و کوتاه آمدن از اهداف؟ کشورها مذاکره می کنند تا به اهداف شان برسند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به مذاکرات همکاری ایران با سایر کشورها به ویژه اروپا، روسیه و چین گفت: با آمریکا هم می شود مذاکره کرد. در تحلیل ها باید ما براساس واقعیت های موجود صحبت کنیم و اگر می خواهیم به نتیجه برسیم باید دست از تخیل و فرضیات غیر واقعی باید برداریم.

وی ادامه داد: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، اولین شرکت هایی که از ایران رفتند شرکت های چینی و روسی بودند چون منافع شان در این بود که با آمریکا کار کنند. الان که روسیه تحریم شده است منافع شان حکم می کند که با ایران کار کنند، طبیعتا ما نیز باید از این شرایط استفاده کنیم و هر زمان نیز منافع مان اقتضا کرد می رویم با اروپا کار می کنیم بدون آنکه بخواهیم غصه روسیه را بخوریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها