بهشتی‌پور: زمان جنگ غربی‌ها جنگنده پیشرفته و بمب شمیایی به صدام دادند/ غرب چه زمانی اخلاق‌مدار بود که حالا باشد

کد خبر: 1181481

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: واقعیات دنیای بین الملل این را نشان می دهد که وقتی کشوری به کشور دیگر سلاحی می فروشد، محل استفاده آن را درنظر نمی گیرد.

بهشتی‌پور: زمان جنگ غربی‌ها جنگنده پیشرفته و بمب شمیایی به صدام دادند/ غرب چه زمانی اخلاق‌مدار بود که حالا باشد

گروه سیاسی فردا: اروپا و آمریکا تلاش دارند پرونده جدیدی را علیه ایران راه اندازی کنند، از این رو به بهانه همکاری های منطقه ای ایران و روسیه، مدعی هستند ایران با ارسال پهپاد، به مسکو در جنگ با اوکراین کمک می کند. برخی تحلیلگران معتقدند «چنین وضعیتی خوشایند روسیه است.» اما اکثریت کارشناسان سیاست خارجی نظر دیگری دارند.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره اتهامات جدید غربی ها علیه ایران گفت: غربی ها نخست به این سئوال پاسخ دهند که خودشان چه زمانی اخلاقی رفتار کردند که این رفتار را از دیگران توقع دارند. در دنیای امروز قدرت به معنای عام حاکم است، می خواهد در تولید علم باشد، در عرصه اقتصاد تبلور پیدا کند یا در عرصه فرهنگی نمایان شود. در واقع اینها مولفه های قدرت هستند و هر کشوری قدرت بیشتری داشته باشد تأثیرگذارتر هم است.

وی افزود: وقتی صدام به ایران حمله نظامی کرد، فرانسه هواپیمای پیشرفته میراژ 2000 و شوروی میگ های 25 با سقف پروازی بالای 25 هزار پا، آلمان و هلندی ها انواع سلاح های شیمیایی را به عراق دادند. پس واقعیات دنیای بین الملل این را نشان می دهد که وقتی کشوری سلاحی می فروشد، محل استفاده آن سلاح را درنظر نمی گیرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: غربی ها با علم به واقعیت های تاریخی می خواهند زرنگ بازی در بیاورند، به این معنا که خودشان انواع و اقسام سلاح ها را در اختیار عربستان قرار می دهند تا آنها را در جنگ با مردم یمن استفاده کنند و هیچ صدای اعتراضی هم از غرب به این موضوع شنیده نمی شود اما بر فرض اگر ایران به روسیه سلاح دهد، می شود یک دولت ماجراجو.

وی با اشاره به تاریخ مبادلات نظامی بین ایران و روسیه افزود: در روابط بین ایران و روسیه مبادلات نظامی از سه دهه قبل انجام می شد. وقتی آقای هاشمی رئیس مجلس بود به شوروی سفر کرد و در آن سفر قرارداد مهم نظامی بین دو کشور به امضا رسید؛ براساس آن قرارداد تجهیزات نظامی اعم از تور ام یک و میگ های روسی برای نخستین بار در اختیار ایران قرار گرفت بنابراین روابط همکاری های نظامی تهران و مسکو یک تاریخ سی ساله دارد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: ایران با گذشت زمان در ساخت پهپاد پیشرفت هایی به دست آورد و به مهارت هایی رسید، حالا با کشورهای مختلفی در این زمینه همکاری دارد مثلا براساس قراردادی در تاجیکستان کارخانه ساخت پهپاد احداث کرد. همچنین با روسیه و چند کشور دیگر نیز در این زمینه قراردادهایی دارد. وقتی قرارداد نظامی بین دو کشور بسته می شود شرط و شروطی برای محل استفاده از سلاح ها و تجهیزات نظامی نمی گذارند.

وی افزود: وقتی سامانه اس300 را از روسیه گرفتیم مسکو تعیین نکرد این سامانه در چه جایی استفاده یا در چه جایی استفاده نشود. وقتی قرار است روسیه سوخوی 35 به ایران بدهد، قرار نیست برای ما تعیین تکلیف کند که از این هواپیما در کجا و چه زمانی استفاده کنیم یا استفاده نکنیم. در هیچ قرارداد نظامی بین کشورها چنین محدودیت هایی وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: یک بند از قطعنامه 2231 مربوط به تحریم های تسلیحاتی ایران بود که مدتی 5 ساله داشت و در سال 1399 به پایان رسید. ترامپ خیلی تلاش کرد که آن بند قطعنامه را تمدید کند اما در شورای امنیت در یک اقلیت محض قرار گرفت و موفق به این کار نشد.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها