در گفتگو با فردا مطرح شد؛

تأثیر کنگره جمهوری‌خواه بر مذاکرات برجامی

کد خبر: 1185352

با مشخص شدن نتیجه انتخابات کنگره، سرنوشت برجام بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

تأثیر کنگره جمهوری‌خواه بر مذاکرات برجامی

گروه سیاسی فردا: پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و جمهورخواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره توانست گوی سبقت را از رقیب بربایند و اکثریت کرسی ها را در اختیار بگیرند. حال این سئوال مطرح می شود که زین پس رویکرد دولت بایدن در قبال مذاکرات برجامی چه طور خواهد بود؟ آیا باید برجام را تمام شده فرض کرد یا آنکه هنوز فرصتی برای احیای آن وجود دارد؟

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تأثیر نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره بر مذاکرات برجامی گفت: بررسی انتخابات ادوار آمریکا نشان می دهد که مردم آن کشور همواره تعادل و توازن را میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای حضور در قدرت برقرار می کنند.

وی افزود: وقتی رئیس جمهور جمهوری خواه است مردم آمریکا طوری رأی می دهند که کنگر در اختیار دموکرات ها قرار بگیرد و بلعکس وقتی رئیس جمهور دموکرات است آرای مردم در انتخابات کنگره به نفع جمهوری خواهان به صندوق ریخته می شود. البته جمهوری خواهان در اکثر مواقع دست برتر را در تصاحب کرسی های سنا داشتند.

این استاد دانشگاه با اشاره به برتری جمهوری خواهان در این دوره از انتخابات کنگره یادآور شد: با وجود این برتری خیلی احساس نمی شود که دولت بایدن در قبال ایران تغییر موضعی داده باشد. فقط در مقاطعی که دولت بایدن کارش به کنگره می افتد، مجبور می شود بر سر مسائلی با جمهوری خواهان چانه زنی کند.

وی افزود: درباره رویکرد آتی واشنگتن در قبال تهران معتقدم همه مسائل به اوضاع داخلی ایران برمی گردد. اگر داخل ایران ثبات برقرار باشد و یک سیگنال به بیرون برود، آمریکا متوجه می شود اغتشاشات اخیر همچون فتنه 88 گذرا و عبوری است بنابراین حتما دوباره پای میز مذاکره حاضر خواهد شد.

این تحیلگر مسائل سیاسی با اشاره به توانمندی های ایران در حوزه نظامی تأکید کرد: جمهوری اسلامی به لحاظ موشکی و پهپادی بسیار قوی و مقتدر است و آمریکایی ها می دانند ایران قطعا هرگونه تهدید نظامی را محکم و قاطع پاسخ خواهد داد بنابراین هیچ گاه به گزینه دیگری جز پیگیری موضوعات از کانال دیپلماسی نمی اندیشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها