تجربه کی‌یف پیش‌روی علی‌اف /علی اف مامور اجرای «پلن B غرب» علیه ایران

کد خبر: 1186544

«ایران» از ارتباط اظهارات غیرسازنده مقامات رژیم باکو با «پلن B غرب» علیه ایران گزارش می‌دهد

تجربه کی‌یف پیش‌روی علی‌اف /علی اف مامور اجرای «پلن B غرب» علیه ایران

 20 آبان ماه بود که نشست سران دولت‌های ترک در سمرقند برگزار شد و سخنان بی‌راهه حاکم آذربایجان واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. الهام علی‌اف در این نشست مدعی شد «دولت آذربایجان برای تأمین امنیت، حقوق و آزادی آذربایجانی‌هایی که در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، توجه ویژه‌ای دارد. ما به کوشش خود ادامه می‌دهیم تا هم‌تبارانی که با سرنوشت تلخ از دولت آذربایجان جدا افتاده‌اند زبان، آداب و رسوم، فرهنگ، آرمان آذربایجانی و ارتباط با آذربایجان را حفظ و نگهداری کنند.» این سخنان از جانب علی‌اف البته برای هر فردی که اندکی با تاریخ منطقه آشنا باشد مضحک و نشان‌دهنده بی‌توجهی وی به تحولات گذشته بر منطقه است. سرزمینی که اکنون با عنوان جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود جزئی از سرزمین ایران بوده که پس از نبردها و توافقات صورت گرفته از سرزمین مادری خود جدا شد. علی‌اف در حالی اکنون از «هم‌تبارانی که با سرنوشت تلخ از دولت آذربایجان جدا افتاده‌اند» سخن گفته است که تاریخ چیز دیگری می‌گوید و اگر قرار به آن باشد که همه آذربایجانی‌ها در یک کشور زندگی کنند این قطعه کوچک‌تر آهن رباست که باید به قطعه بزرگ‌تر بچسبد.

چرایی تغییر موضع حاکم آذربایجان

علی‌اف اما مدت‌هاست که اظهارات خلاف واقعی را مطرح می‌کند. او یک بار ایران و ارمنستان را به همکاری برای قاچاق مواد مخدر متهم می‌کند و بار دیگر سخن از دستگیری شبکه جاسوسان مرتبط از ایران می‌کند و حتی رؤیای تغییر ژئوپلیتیکی منطقه و بریدن مرز همسایگی ایران و ارمنستان را در سر دارد. اما پشت پرده این ادعاها و لفاظی‌ها را که اکنون به اظهارات مداخله‌جویانه به کشور همسایه خود رسیده است، باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.

پرچم‌های برافراشته از دولت‌های دیگر در سراسر جمهوری آذربایجان بیش از آنکه نشان‌دهنده نزدیکی دولتمردان آذربایجان با رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی باشد نشان دهنده اوج دنباله روی مقامات این رژیم از نسخه تجویزی دولت‌های متخاصم با ایران است.

مدت‌ها بود که امریکایی‌ها و کشورهای غربی که به باج‌خواهی از طریق برجام و امتیازگیری بدون رفع تحریم‌ها اعتیاد پیدا کرده‌‎ بودند با تهدید به اجرای «پلن بی» تلاش داشتند تا جمهوری اسلامی ایران را به عبور از خواسته‌های بحق و قانونی در رفع مؤثر تحریم‌ها مجبور کنند. آنها پس از شکست در رسیدن به آنچه خود از آن با عنوان «توافق قوی‌تر و گسترده‌تر» یاد می‌کردند تلاش نمودند با استفاده از آشوب داخلی، فعال‌سازی شکاف‌های قومی و مذهبی و همچنین تقویت جریان‌های تجزیه‌طلب به ناامنی در ایران دست بزنند. استفاده از گروهک‌های تجزیه‌طلب کرد، تقویت گروه‌های تجزیه‌طلب عرب، تلاش برای فعال‌سازی شکاف‌های شیعه و سنی و اختلاف‌سازی بین بلوچ‌ها و سیستانی‌ها از جمله همین برنامه‌ریزی بود. به نظر می‌رسد آخرین بند این سناریوی ضدایرانی به فعال‌سازی تجزیه‌طلبان در مناطق شمال غربی کشور رسیده و نقش اصلی این برنامه به الهام علی‌اف سپرده شده است.

رئیس‌جمهور آذربایجان نیز با دشمن تراشی خارجی و بازی کردن در زمین کشورهای عضو ناتو سرپوشی بر ناکارآمدی خود بگذارد. معرکه‌گیری اخیر علی‌اف در کنار تبدیل شدن باکو به مأمنی برای تروریست‌ها نشان می‌دهد حاکم همسایه شمالی تلاش دارد تا با تقلید از رئیس‌جمهور اوکراین، در اجرای بهتر «پلن ضدایرانی بی» کمک کند. این در حالی است که عنصر اصلی و هماهنگ‌کننده عملیات تروریستی شاهچراغ نیز که از فرودگاه حیدر علی اف خود را به ایران رسانده از اتباع جمهوری آذربایجان بوده و مقامات این رژیم نیز تاکنون در این زمینه توضیح روشنی ارائه نداده‌اند.

تجربه کی‌یف پیش‌روی علی‌اف

غرب و بخصوص امریکا تلاش دارند با حمایت‌های خود از علی‌اف توهم قدرت را به وی منتقل کنند. به همین دلیل ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا پس از اظهارات ناشیانه وی از او حمایت کرد و یک هفته پیش از این اظهارات نیز مقامات عالی وزارت‌های خارجه امریکا و جمهوری آذربایجان با یکدیگر گفت‌وگو کردند. الهام علی‌اف اکنون تصور کرده به پشتوانه این حمایت‌ها می‌‌تواند آداب زیست همسایگی را پشت سر بگذارد و از این رهرو منافع خود را تأمین کند؛ غافل از آنکه آخرین رئیس دولتی که تصور می‌کرد با بازی در زمین امریکا منتفع خواهد شد ولودیمیر زلنسکی بود که با پشت کردن به قواعد نظام بین‌الملل و حسن همجواری با همسایگان، ‌کی‌یف را به ورطه بحران انداخت.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها