اتهام‌زنی اروپا به ایران در نشست شورای حکام

کد خبر: 1186879

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام ابراز نگرانی کرد که هیچ پیشرفتی در اقدامات شفاف‌سازی ایران و برطرف کردن مسائل برجسته پادمانی رخ نداده است.

 اتهام‌زنی اروپا به ایران در نشست شورای حکام

علی‌رغم ژست اروپایی‌ها برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران، «استفان کلِمنت» نماینده هیأت اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه تهران را تکرار کرد.

کلمنت امروز (پنجشنبه) طی سخنرانی در نشست شورای حکام آژانس اتمی ابراز نگرانی کرد که هیچ پیشرفتی در اقدامات شفاف‌سازی ایران و برطرف کردن مسائل برجسته پادمانی رخ نداده است.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی خارجی اتحادیه اروپا، وی در ادامه از ایران خواست بدون هیچ تأخیری، توضیحات فنی معتبر شامل دسترسی به مکان‌ها و مواد هسته‌ای، و امکان نمونه‌گیری مناسب توسط آژانس اتمی را ارائه کند.

این دیپلمات اروپایی طی بیانیه‌ای گفت: «اتحادیه اروپا از گزارش مدیرکل آژانس در مورد اجرای توافقنامه پادمانی ان‌پی‌تی و وضعیت اجرای پروتکل الحاقی در ایران استقبال می‌کند و از [ماسیمو] آپارو معاون [گروسی] به‌خاطر توضیحات فنی تشکر می‌کند. ما از مدیرکل و دبیرخانه آژانس به دلیل کار حرفه‌ای، عینی، مستقل و بی‌طرفانه برای راستی‌آزمایی از اجرای تعهدات پادمانی ایران قدردانی می‌کنیم. اتحادیه اروپا آژانس اتمی را تشویق می‌کند تا به استفاده از تمام اطلاعات مربوط به مسائل پادمانی که طبق رویه استاندارد در دسترس است، ادامه دهد».

در این بیانیه آمده است: «در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا بارها نگرانی‌های جدی خود را از وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده و امروز نیز مجدداً تکرار می‌کند. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که مکان فعلی این مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده رادیواکتیو که ممکن است امروز هنوز در ایران وجود داشته باشد، برای آژانس شناخته شده نیست».

کلمنت با بیان اینکه اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته تا توضیحات لازم را مطابق با تعهدات مندرج در توافقنامه پادمانی جامع خود به آژانس ارائه کند، توضیح داد: «شورای حکام دو قطعنامه را در ژوئن ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۲ به تصویب رساند و از ایران خواست موضوعات پادمانی باقی‌مانده را شفاف‌سازی کند. در نشست سپتامبر ۲۰۲۲، پنجاه‌وشش کشور از طریق بیانیه مشترک بر این درخواست تاکید کردند. باوجود درخواست‌های مکرر برای اقدام، ایران هنوز اقدامات لازم و توضیحات فنی معتبر را ارائه نداده است».

وی با ادعای اینکه اقدامات رویه‌ای کافی نیست و ایران باید اقدام اساسی انجام دهد، اظهار داشت: «اتحادیه اروپا همچنان نگران است که آژانس نتواند صحت و کمال اطلاعیه‌های ایران را تحت توافق پادمانی ان‌پی‌تی تایید کند، مگر تا زمانی که ایران توضیحات فنی معتبری ارائه کند و آژانس را از مکان[های] فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند. بنابراین آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است. تا زمانی که ایران توضیحات معتبر فنی مورد انتظار را ارائه ندهد، این موضوعات بدون هیچگونه رضایتی تحت نظارت دقیق ما باقی خواهند ماند».

در حال تکمیل...

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها