60 درصد؛ این بار در فردو

کد خبر: 1187962

سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به قطعنامه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین گام اقدام به غنی سازی 60 درصد در فردو و گازدهی به 2 زنجیره IR-4 و IR-2m در نطنز کرد

60 درصد؛ این بار در فردو

 سرانجام سازمان انرژی اتمی کشورمان روز گذشته در بیانیه ای جزئیات اقدامات ایران در پاسخ به قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی را که هفته گذشته در وین به تصویب رسید، اعلام کرد . بر اساس این بیانیه ایران در نخستین گام اقدام به غنی‌سازی 60 درصد در فردو و گازدهی به 2 زنجیره IR-4 و IR-2m در نطنز کرد.

اقدامات صورت گرفته در فردو:

- تولید محصول اورانیوم UF6 با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع؛ (توضیح این که غنی سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.)- آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته IR-6 در این مجتمع که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود.- آغاز روند تجهیز سالن B (واحد یک) با ظرفیت ۸ زنجیره جدید که با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.

اقدامات صورت گرفته در نطنز:

- گازدهی به دو زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع IR-4 و IR-2m .- شروع پاسیواسیون دو زنجیره دیگر از همین نوع ( IR-2m و IR-4) که طی روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید.- آغاز روند راه‌اندازی واحد B1000 با ظرفیت ۸ آبشار جدید؛ ( توضیح این که تکمیل این اقدام باتوجه به ضرورت ایجاد زیرساخت، به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.)روز گذشته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام  تصریح کرد: گفته بودیم که فشار و قطعنامه سیاسی چیزی را تغییر نمی‌دهد و صدور قطعنامه واکنش جدی دارد و به همین دلیل تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از روز گذشته آغاز شده است.در سوی مقابل آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای قطری خود در این کشور، در واکنش به اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو، به انکار روی آورد و مدعی شد نمی‌تواند گزارش‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند. او همچنین در اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها مدعی شد: تلاش‌های ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی در چارچوب مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را رد کردیم.

 مالی: به گزینه دیپلماسی  باور داریم

از سوی دیگر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت وگو با شبکه الجزیره گفت: باید با هوشیاری، گام‌های ایران در زمینه پرونده هسته‌ای را تحت نظر داشته باشیم. مالی گفت که واشنگتن به گزینه دیپلماسی برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته ای باور دارد. این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که تهران پاسخ های اساسی به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نداده است. وی گفت که مدیرکل آژانس انرژی اتمی، شخصی مستقل و حرفه ای است و تا زمانی که ایران به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ ندهد این آژانس راهی به جز ادامه دادن تحقیقات ندارد.رابرت مالی همچنین تاکید کرد که ابزارهای دیگر تعامل با ایران همچنان موجود است.با این حال به نظر می‌رسد ۲ مسیر در آینده پرونده هسته‌ای ایران باید متصور بود؛ ابتدا این که آمریکایی‌ها پرونده‌های سیاسی پادمانی علیه ایران را ببندند و در یک تصمیم، توافق هسته‌ای را امضا کنند. مسیر دوم اما این است که آن ها راه قطعنامه را در پیش بگیرند که به نظر می‌رسد ایران در مرحله بعد به سمت غنی‌سازی بالای 90 درصد و تولید آشکارسازهای نوترونی برود که دیگر کامل تهران خط قرمزهای واشنگتن را رد و عملاً آمریکا را مات می‌کند.همزمان کاربری نوشت:آغاز غنی سازی ۶۰ درصد در فردو (برای نخستین بار) و شروع روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین های IR-6 در این سایت (باتوجه به شکل و موقعیت آن)، می تواند یک پاسخ مناسب از سوی ایران به قطعنامه آژانس و نقش آفرینی غربی ها در اغتشاشات اخیر باشد؛ طرف غربی باید بفهمد که دورانِ خوردنِ همزمانِ چوب (اعمال تحریم و دخالت) و پیاز (رعایت محدودیت ها و خویشتن داری) از سوی ایران گذشته است!

 عمویی: قطع ارتباط پارلمان اروپا با ایران فرار رو به جلوست

اما روز گذشته رئیس پارلمان اروپا نیز اعلام کرد: تماس های مستقیم خود با ایران را قطع کرده ایم . ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس پارلمان اروپا درباره قطع ارتباطات و گفت‌وگوهای مستقیم میان پارلمان اروپا و جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدام پارلمان اروپا در تعلیق تماس مستقیم با مجلس شورای اسلامی فرار رو به جلو ست چرا که در واقع در دو سال گذشته تماس مستقیمی بین مجلس ایران و پارلمان اروپا وجود نداشته است.وی ادامه داد: آن‌ها سال گذشته درخواستی برای بازدید از ایران داشتند اما به دلیل صدور قطعنامه‌هایی که جنبه مداخله گرایانه داشت و بر اساس اطلاعات فیک نیوز نوشته شده بود، برای انجام سفر با ملاحظه برخورد شد و موافقت صورت نگرفت.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضع اخیر پارلمان اروپا و رئیس آن تحت تاثیر گروه‌های مخالف ایران و ضدایرانی‌ها مطرح شده است. تاثیرپذیری پارلمان اروپا از این گروه‌های معارض، آن‌ها را به دامن تحلیل غلط و براساس اطلاعات غلط می کشاند پس اصلا جایی برای تعامل با افرادی وجود ندارد که مبتنی بر این اخبار غلط تصمیم گرفته و قطعنامه صادر می‌کنند.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها