مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با «فردا»:

اقتصاد ایران نیاز به تنفسی تازه دارد

کد خبر: 1188621

مهرداد لاهوتی گفت: واقعا حیف است که مذاکرات به نتیجه نرسد زیرا هم در این دولت و هم در دولت قبل زحمات فراوانی برای توافق هسته‌ای کشیده شد.

اقتصاد ایران نیاز به تنفسی تازه دارد

گروه سیایت سایت فردا: وضعیت در حوزه سیاست خارجی مبهم و البته با تشدید فشارها بر ایران است؛ از یک سو گفته می‌شود ممکن است بار دیگر پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برود و از سوی دیگر این احمال وجود دارد که باب مذاکره درباره موضوع هسته‌ای بسته و البته برجام به طور کامل از بین برود.

مهرداد لاهوتی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «همین چندماه پیش بود که عملا در یک‌قدمی امضای توافق احیای برجام قرار داشتیم اما این غربی‌ها بودند که زیر میز مذاکره زدند و با اظهارات و موضع‌گیری‌های خود  توافق را به تعویق انداخت و مذاکرات را به حالت معلق درآوردند. اختلاف نظرهای بسیار اندکی وجود داشت و اگر سه نکته‌ای که آژانس مطرح کرده بود، حل می‌شد عملا باید توافق امضا می‌شد. واقعا حیف است که مذاکرات به نتیجه نرسد زیرا هم در این دولت و هم در دولت قبل زحمات فراوانی برای توافق هسته‌ای کشیده شد».

او ادامه داد: «مردم ایران نشان دادند که ظرفیت تحریم را بیشتر ندارند و می‌دانیم بخش مهمی از رفع مشکلات اقتصادی در گرو احیای برجام و رفع تحریم‌هاست. این هم بستگی به اراده طرفین دارد. به هر حال حاکمیت ایران سال‌ها برای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وقت گذاشته است و در یک مقطع هم با امضای برجام توانستیم تحریم‌های شورای امنیت را رفع کنیم و حتی حالا هم تحت تحریم‌های شورای امنیت نیستیم و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ما وجود دارد که تفاوت مهمی در اینجا وجود دارد».

این فعال سیاسی تشریح کرد: «تحریم‌های شورای امنیت باعث می‌شد تمام کشورها ملزم به رعایتش باشند اما تحریم‌های آمریکا صرفا از سوی یک کشور است و اگر کشورهایی آن را رعایت می‌کنند نه بر اساس قواعد بین‌المللی بلکه به دلیل نفوذ و فشار آمریکاست؛ بنابراین ما در مذاکراتی که سال‌ها انجام دادیم این دستاورد را نصیب خود کرده‌ایم و حیف است که حالا همه‌چیز از دست برود زیرا مردم و نظام وقت و انرژی برای این مهم گذاشته‌اند».

لاهوتی در پایان گفت: «واقعیت این است که اقتصاد ایران نیاز به تنفس دارد و آن تنفس امضای توافق است؛ همان‌طور که وقتی برجام امضا شد نفسی تازه به اقتصاد دمیده شد. مطمئن هم باشیم که در صورت امضای توافق بسیاری از مشکلات رفع می‌شود؛ مشکلاتی که مردم نسبت به آنها اعتراض‌هایی دارند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها