گروسی: مذاکرات هسته‌ای متوقف شده است

کد خبر: 1189884

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران با ناظران هسته‌ای سازمان ملل بر سر اطلاعاتی که باید ارائه دهد، اختلاف دارد.

گروسی:  مذاکرات هسته‌ای متوقف شده است

رافائل گروسی» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) در نشستی در رم، پایتخت ایتالیا مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است با ایران در مورد تعهداتش با این آژانس به نتیجه نرسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در این نشست گفت: «ما باید روابط خود را به مسیر اصلی بازگردانیم.»

گروسی در ادامه تأکید کرد که او «هنوز امیدوار است» که تهران به برخی از سوال‌ها و موارد مبهم در برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ دهد.

رافائل گروسی در ادامه سخنان خود گفت که این طور به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای با ایران متوقف شده و آن شتاب لازم را ندارد.

وی در مورد اعلام رسمی مقامات کشورمان مبنی بر آغاز غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در نیروگاه اتمی فردو اظهار نگرانی کرد.

او در ادامه سخنانش تصریح کرد: «ایران به ما اطلاع داد که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی خود را ۳ برابر می‌کند، نه ۲ برابر... ۳ برابر می‌کند؛ که این رقم بسیار نزدیک به سطح نظامی یعنی ۹۰ درصد است.»

گروسی توضیح داد: «این مسئله اصلاً پیش پاافتاده نیست. این موضوعی است که می‌تواند عواقبی به همراه داشته باشد. ما باید راستی آزمایی کنیم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان در سفر هند با گفت‌وگو با شبکه خبری ویون هند در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا به دیدارش با وزیر خارجه هند و رایزنی درباره آن اشاره کرد.

علی باقری کنی گفت: «درباره فعالیت‌های غنی‌سازی باید بگویم این غنی‌سازی به طور کامل در چارچوب حقوق ایران و نیز اصول بین‌المللی تدوین شده در پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای یا همان ان‌پی‌تی و نیز منشور آژانس انرژی هسته‌ای ملل متحد و نیز توافق‌های صورت گرفته با آژانس است بنابراین به هیچ وجه نقض موارد ذکر شده نیست و ما بر اساس منافع ملی خود در حال پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب اسناد و توافق‌ها و نیز اسناد بین‌المللی هستیم و همزمان تلاش می‌کنیم که حقوق ملت ایران نیز برآورده شود.»

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها