اعتراف مدیرکل آژانس / برنامه هسته‌ای ایران تسلیحاتی نیست

کد خبر: 1187752

اقدام ضد ایرانی در حالی صورت گرفت که تهران و آژانس در هفته‌های پیشین به تفاهم موقتی برای ابهام‌زدایی از موضوعات اختلافی جاری دست یافته بودند که در نهایت قرار بود به سفر هیأتی از بازرسان آژانس به ایران بینجامد. اما صدور قطعنامه سبب شد تا مقام‌های بلندپایه کشورمان اعلام کنند که دیگر دلیلی برای سفر بازرسان آژانس به ایران نمی‌بینند و اقدامات تلافی‌جویانه دیگر نیز در پی این تصمیم اعلام خواهد شد.

اعتراف مدیرکل آژانس / برنامه هسته‌ای ایران تسلیحاتی نیست

 «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مطرح کرده است که آژانس، اطلاعاتی برای اثبات وجود برنامه هسته‌ای تسلیحاتی در ایران ندارد. «گروسی» در بخشی از گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی با این موضعگیری در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به نقطه بی‌بازگشت رسیده است یا نه، گفت: «نه، هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. اما باید سخت تلاش کنیم تا به آنجا نرسیم.» «گروسی» این موضعگیری را درست چند روز پس از آن مطرح کرده است که اعضای شورای حکام آژانس در نشست اخیر خود با صدور قطعنامه‌ای ادعایی که با ۲ رأی مخالف چین و روسیه، ۲۶ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع به تصویب رسید، از ایران خواسته که فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات پیدا شده اورانیوم در تأسیسات اعلام‌ نشده خود همکاری کند. در پی این اقدام بود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته اعلام کرد ایران در واکنش به این قطعنامه چند اقدام را با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو آغاز کرده است.

تصویب قطعنامه علیه ایران زیر سایه هماهنگی امریکا و سه کشور اروپایی شورای حکام در دستور کار آژانس قرار گرفت و در نهایت بی‌آنکه روند سازنده همکاری تهران با مقام‌های آژانس مورد توجه اعضای این شورای 35 عضوی قرار گیرد، قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رسید. این اقدام ضد ایرانی در حالی صورت گرفت که تهران و آژانس در هفته‌های پیشین به تفاهم موقتی برای ابهام‌زدایی از موضوعات اختلافی جاری دست یافته بودند که در نهایت قرار بود به سفر هیأتی از بازرسان آژانس به ایران بینجامد. اما صدور قطعنامه سبب شد تا مقام‌های بلندپایه کشورمان اعلام کنند که دیگر دلیلی برای سفر بازرسان آژانس به ایران نمی‌بینند و اقدامات تلافی‌جویانه دیگر نیز در پی این تصمیم اعلام خواهد شد.

سفر «گروسی» بر اساس شرایط جدید

این مهم را ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در نشست خبری روز گذشته خود مورد توجه قرار داد و یادآور شد که «ایران در مقابل تعامل سازنده تعامل سازنده خواهد داشت و برعکس. در ارتباط با هرگونه اقدام احتمالی غیرسازنده از سوی این کشورها واکنش قاطع، جدی و مؤثر خواهد داشت.» سخنگوی وزارت امورخارجه در توضیح بیشتر درباره واکنش ایران اعلام کرد که در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها از روز گذشته (یکشنبه) با حضور بازرسان آژانس در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام شد. کنعانی درباره سفر مدیرکل آژانس به تهران نیز گفت: «متعاقب سفر هیأت عالی ایران به وین و مذاکرات خوب با آژانس برای ادامه همکاری‌های سازنده برای رفع اختلاف نظرها و کمک به حل و فصل موضوعات باقیمانده، توافق‌هایی انجام شده بود که موضوع سفر هیأت آژانس به تهران نیز جزو موضوعاتی بود که در چهارچوب این توافق وجود داشت.» وی در ادامه افزود: «با توجه به قطعنامه سیاسی صادر شده در شورای حکام علیه ایران، اقدامات بعدی با توجه به شرایط جدید صورت می‌گیرد و لازم است موضوعات یک ارزیابی مجددی شود و در این ارتباط سازمان انرژی اتمی و جهات ذیربط بررسی و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین صدور قطعنامه اخیر آژانس را در راستای رویکرد سیاسی امریکا و سه کشور اروپایی دانست و گفت که فشار سیاسی این کشورها بر شورای حکام باعث تصویب آن شد.

کنعانی در توضیح بیشتر پیرامون این موضوع افزود: «انتظار این بود که در واکنش به اقدام مثبت ایران و همکاری‌های سازنده ایران با آژانس از اقدامات سیاسی پرهیز شود و اجازه دهند که همکاری‌های خوب ایران با آژانس که بویژه متعاقب گفت‌وگوهای هیأت عالی ایران با مدیرکل آژانس وارد روند جدیدی شده بود، ادامه یابد و طرفین به نتایج خوبی برسند.» محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور هم در ادامه واکنش‌ها به قطعنامه اخیر با اشاره به این موضعگیری مدیرکل آژانس مبنی بر اینکه صدور قطعنامه کمکی به پیشبرد امور نخواهد کرد، تأکید کرد که اقدام اشتباه در تصویب قطعنامه پاسخ محکمی از سوی ایران به همراه خواهد داشت. او تصریح کرد که برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی مطابق قانون اقدام راهبردی مجلس پیش می‌رود و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه ایران در پیشبرد  این برنامه‌ها خللی ایجاد نخواهد کرد.

 تدوین بسته پاسخ ایران

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به اینکه امریکا و اتحادیه اروپا در بیان مواضع خود در قبال جمهوری اسلامی ایران ریاکارانه عمل می‌کنند، خبر داد که مسئولان کشور در روزهای گذشته در نهادهایی نظیر شورای‌عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، بسته‌ای برای پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام آماده کردند که از سوی مراکز ذیربط برای افکار عمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جدیدترین واکنش ایران به قطعنامه 26 آبان ماه شورای حکام در حالی در دستور کار مقام‌های کشور قرار دارد که قطعنامه خردادماه شورای حکام نیز با پاسخ محکمی از سوی تهران روبه‌رو شده بود. کشورهای غربی شورای حکام در نشست خردادماه نیز به بهانه موضوعات اختلافی جاری یعنی ادعا درباره یافته شدن آثار مواد رادیواکتیو در پارچین، تورقوزآباد و مریوان قطعنامه‌ای را به تصویب رسانده بودند که ایران نیز به آن پاسخ محکمی داد. چنان که کشورمان پیش از آن، براساس برجام و برای نشان دادن اعتمادسازی نصب دوربین‌های فراپادمانی را پذیرفته بود که پس از تصویب این قطعنامه به فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس خاتمه داد و از سوی دیگر  گازدهی به ماشین‌های پیشرفته را آغاز کرد.این اقدام تلافی‌جویانه پس از گذر دوره‌ای از همکاری مبتنی بر حسن‌نیت ایران با مقام‌های آژانس صورت گرفته بود. یعنی زمانی که ایران اواخر سال گذشته با هدف شفاف‌سازی درباره این موضوعات اختلافی مقدمات سفر مدیر کل آژانس به تهران را فراهم کرد. سفری که به یک تفاهم سه ماهه انجامید و باعث شد ایران و آژانس در این دوره زمانی به رایزنی با یکدیگر بپردازند. در همین چهارچوب ایران با هدف همکاری مسالمت‌آمیز در مسیر راستی‌آزمایی، در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس توضیحات و مستندات فنی لازم را در اختیار مقام‌های مسئول آژانس قرار داد اما این امر مانع از آن نشد که مدیر کل آژانس در زمین بازی غرب قرار نگیرد. «گروسی» بعد از این همکاری سازنده تهران گزارشی منتشر کرد که مقدمات قطعنامه خردادماه  شورای حکام را فراهم کرد.

به این ترتیب آژانس به‌رغم همکاری‌هایی که مقام‌های کشور در روند نظارت بازرسان آژانس از خود نشان داده‌اند، همچنان تمرکز خود را بر اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط محافل غربی و صهیونیستی قرار داده و بدون دلایل کافی اصرار می‌ورزد که روند فعالیت‌های این سه مکان همچنان روشن نشده باقی ‌مانده است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها