دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از حمله تروئیکای اروپایی علیه ایران تا نظر همشهری درباره شعار «مرگ بر دیکتاتور»

کد خبر: 1193349

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پدازیم.

از حمله تروئیکای اروپایی علیه ایران تا نظر همشهری درباره شعار «مرگ بر دیکتاتور»

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جوان عنوان کرد: خرافه‌پردازی جدید/ آرژانتین قهرمان شد پس براندازی هم ممکن است!

پس از شکست برنامه‌های میدانی دشمنان، براندازان به اذهان خود پناه برده و سعی می‌کنند با خیال‌پردازی درد ناکامی را تحمل کنند. روزنامه جوان با اشاره به یک نمونه از این اوهام نوشته: حمید فرخ‌نژاد گفته «سال ۱۹۷۸ آرژانتین قهرمان جهان شد. یک ماه بعدش در ایران انقلاب شد»! این حرف خیلی مهم است، زیرا اگر بگوییم او فردی روان‌پریش و وطن‌فروش و یک ناانسان است.

صف‌آرایی کسانی که در روز‌های اخیر با کنار هم‌قراردادن برخی اعداد و ارقام مربوط به روز‌های خاص و با استعانت از فلان هشت‌پا و بهمان شترمرغ پیشگو روز‌های آخر نظام را اندازه‌گیری می‌کنند، مقابل انقلابی که فقط در شورای انقلاب خود شماری از پرآوازه‌ترین فیلسوفان و الهی‌اندیشان دویست سال اخیر را داشت، تنها نشانه ابتذال این دارودسته و به خط‌آخر رسیده آنان نیست. نشانه دیگر به پایان رسیدن صندوقچه تحلیلگران سیاسی آنان است. فقط در یک مورد اینترنشنال کسی را به‌عنوان «بازیگر» به صف تحلیلگران سیاسی وارد کرده است که در سال‌های اخیر، بار‌ها در اکانتش، خود را یک «فاحشه واقعی» معرفی و به این نام و عنوان افتخار می‌کرد!

کیهان: جریان نفاق بیش از همه نیازمند شنیدن صدای مردم است

در سه ماه اخیر بیش از همیشه رویکردهای پشت پرده جریان‌های سیاسی در قبال حال و آینده ایران مشخص شده است. کیهان در این باره نوشته: جریان آلوده به نفاقی که همواره با «مردم، مردم» گفتن‌های ریاکارانه و موج‌سواری بر مطالبات آنها دم از لزوم شنیدن صدای مردم می‌زنند، خود بیش از همه نیازمند شنیدن صدای واقعی مردمند.

سال‌هاست که یک جریان سیاسی در کشور در همسویی و هماهنگی با معاندین و ضد انقلاب واژه «مردم ایران» را از معنا تهی کرده و با نادیده گرفتن خواسته‌ها و نگرش‌های بخش عظیمی از مردم‌، تلاش داشته یک طبقه خاص با سوژه‌های ضد حاکمیتی را برجسته و به عنوان ملت ایران جا بزند. مردم از نگاه این جریان زمانی ارزشمند و معتبرند که طغیانگر علیه حاکمیت باشند و مطالبات عمدتا سیاسی خود را از راه آشوب خیابانی دنبال می‌کنند. هیچ‌یک از مسئولان کشور، نارسایی‌هایی که موجب نارضایتی مردم است را انکار نمی‌کنند. تلاش مستمر برای حل مشکلات جامعه به‌خصوص در حوزه اقتصادی، اطلاع‌رسانی مستمر درمورد میزان و پیشرفت کارهای انجام‌شده و همچنین تشریح صادقانه محدودیت‌های موجود برای ایجاد اعتماد و اقناع افکار عمومی یک ضرورت قطعی است که باید مورد توجه قوای سه‌گانه و همه کارگزاران نظام قرار گیرد.

صبح نو: رخت انقلاب بر تن هرج و مرج‌طلبان گشاد است

حالا که پس و پشت آشوب‌های اخیر برملا شده موعد مناسبی برای تحلیل بینش و پایگاه کسانی است که شبانه‌روز مشغول تحریک به خرابکاری و ایجاد بی‌نظمی بودند. در این راستا روزنامه صبح نو نوشته: مدعیان وقوع انقلاب در ایران در آینده نزدیک، عمدتا کسانی هستند که زیست شخصی و اجتماعی‌شان هیچ نسبتی با انقلاب ندارد و در بهترین حالت یک آنارشیسم کور با پیاده نظامی عده‌ای ناآگاه است. در راس هرم این هرج و مرج‌طلبی، مشتی تجمل‌گرا جا خوش کرده‌اند و در قاعده، قماشی حضور دارند که ساده‌لوحانه به دیکتاتورهای هنری و ورزشی، لقب «کنش‌گر سیاسی و اجتماعی» را داده‌اند. هیبت این هرج و مرج‌طلبان چرا بدقواره است و رخت انقلاب به تن آنها گشاد می‌آید.

زیست افرادی نظیر علی کریمی، حمید فرخ‌نژاد و دیگرانی نظیر این دو، آکنده از اشرافی‌گری و راحت‌طلبی است، به نحوی که برای فرضا تمدید گرین کارت ینگه دنیا، حاضرند دست به هر اقدامی حتی خیانت به وطن، بزنند. این در شرایطی است که راهبران انقلاب‌ها، معمولا حاضرند سختی راهی که طی می‌کنند را به جان بخرند تا هواداران‌شان دلگرم و ثابت قدم شوند.

هشدار رسالت نسبت به صدای پای تورم سال آینده

هر گاه نرخ دلار و سکه بالا می‌رود نگرانی از افزایش هزینه‌های زندگی بیشتر می‌شود اما این تنها یک عامل ماجراست و مولفه‌های دیگری جز رشد نرخ ارز نیز به کمک پیچیده ساختن مشکلات اقتصادی آمده‌اند. روزنامه رسالت در این خصوص نوشته: تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی ازجمله سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت که طی سال‌های اخیر منفی شده است، به پاشنه آشیل رشد اقتصادی کشور بدل گردیده است. به دلیل تورم بالای فعلی و عدم وجود چشم‌انداز روشنی از کاهش تورم و نیاز نقدینگی در بنگاه‌های فروشنده مواد اولیه، شاهد تعجیل دریافت‌کنندگان برای فروش اوراق گام با نرخ‌های بهره 30 درصد و بیشتر هستیم. وضعیت بازار بین‌بانکی و عرضه پول توسط بانک مرکزی در عملیات بازار باز نیز نشان می‌دهد که این بازار نیز از نقدینگی تهی است و تنها راه تسویه، استقراض از بانک مرکزی خواهد بود. استقراض از بانک مرکزی، به معنی خلق پول است و با نزدیک شدن به سررسید تسویه بیش از 40 هزار میلیارد تومان اوراق گام، نگرانی شدیدی در خصوص خلق پول پرقدرت یا همان چاپ پول وجود دارد. موضوعی که خود عامل اصلی تورم است و می‌تواند موج بعدی تورم را در سال آینده ایجاد نماید.

دعای تروییکای اروپا: ایران هیچ توجیه صلح‌آمیزی برای توسعه برنامه هسته‌ای ندارد!

همزمان با دور شدن آمریکا از میز مذاکره، اروپایی‌ها نیز به پیروی از آن سعی دارند با فضاسازی رسانه‌ای و فشار‌های تحریمی علیه ایران عمل کنند‌. با این وجود بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنان از اعلام پایان مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی پرهیز کردند. بریتانیا، فرانسه و آلمان دوشنبه‌شب در بیانیه‌ای از ادامه نقض تعهدات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب  برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ابراز نگرانی کردند و گفتند که ایران سه‌سال و نیم است که به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای همزمان با کاهش شفافیت ادامه می‌دهد. آنها این اقدامات و کمک پهپادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین را محکوم کردند اما در عین حال هیچ اشاره‌ای به پایان مذاکره با تهران یا مرگ برجام نکردند. در این بین سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز گفته در حال حاضر گفت‌وگو با ایران برای احیای برجام در دستور کار قرار ندارد.

هشمهری: مرگ بر دیکتاتور از شعارهای مهم انقلاب اسلامی است

در اقدامات کاریکاتوری اخیر که سعی شده به نام انقلاب جا زده شود شعارهای مختلفی مطرح شد که از سوی رسانه‌های واکاوی و مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه روزنامه همشهری نوشته: مرگ فرستادن برای دیکتاتور از شعارهای مهم انقلاب اسلامی است؛ حتی شاید اصلی‌ترین شعار. این مفهوم از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57تا همین امروز در هیچ تجمعی فراموش نشده است. این روزها برخی سعی دارند این شعار انقلاب اسلامی را به سود خود مصادره کرده و قرائت دیگری از آن ارائه کنند؛ حال آنکه خود در مقامِ رفتار، روی بسیاری از دیکتاتورهای عالم را سفید کرده‌اند. اگر روزی شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ایران» از زبان کسانی صادر می‌شد که به مبارزه با دیکتاتوری شوریده بودند، اما حالا آنهایی مدعی آزادی شده‌اند که خود در رفتار، یک‌دیکتاتور تمام‌عیارند! تلخ است، سخن از دیکتاتوری که به زبان می‌گوید دغدغه ما اقتصادی است و نه لخت‌شدن، اما اگر کاسبی با او همراهی نکند باید با شیشه شکسته مغازه‌اش روبه‌رو شود یا اگر کامیون‌داری برای تامین معیشت خانواده در فاصله 3ماه مانده به عید نوروز با اعتصاب اجباری‌اش همراهی نکند باید ماشینش را زیر باران سنگ و کوکتل مولوتف براند.

روزنامه دولت: افزایش نرخ دلار در سال 90 و 97 با شدت بیشتری به‌وجود آمده بود

همزمان با اوج گرفتن انتقادات نسبت به افزایش نرخ دلار و تبعات اقتصادی آن روزنامه دولت نوشته: افزایش نرخ دلار پس از سه ماه اغتشاشات در کشور فرصت مناسبی شد تا رسانه‌های جریان غربگرا بتوانند همزمانی که غرب کشور را تحت فشار قرار داده است، پروژه‌های مخالفت با دولت را تشدید کنند. اما این افزایش قیمت ارز نه‌تنها پس از آشوب‌های 1401 که بعد از خروج امریکا از برجام و پیش از آن، در پی اعمال بسته‌های تحریمی از سوی امریکا در سال 90 نیز با شدت بیشتری به‌وجود آمد.

جام جم عنوان کرد: هشدار تورم در سرزمین چشم‌آبی‌ها

به دنبال بحران اوکراین، بحران اقتصادی و معضل انرژی نیز دامن‌گیر اروپایی‌ها شد، آنچنانکه روزنامه جام جم گزارش داده: خانوارهای اروپایی از سال۲۰۱۹ که کرونا را به دوش کشیدند با کاهش قدرت خرید خود مواجه شدند. با این حال کرونا آن چیزی نبود که اقتصاد خانوار را با تکانه جدید روبه‌رو کند. از اواسط سال۲۰۲۱ بحران اروپایی اقتصاد جهان تشدید شد. برخلاف سال۲۰۰۸ که بحران اقتصادی از درون موسسات مالی بروز کرد و اروپا را در نوردید، بحران۲۰۲۱ از درون هزینه‌های سرسام‌آور قبوض انرژی بیرون آمد. از ۲۰۲۱ به این سو و به دنبال بحران قطع رابطه اروپا با روسیه و تحریم شبکه‌های بانکی و انرژی روسیه قبوض گاز طبیعی خانوارهای اروپایی از ۲۰۲۱ به این سود  ۱۱۱درصد افزایش یافت.

بررسی روند افزایش تورم در کشورهای اروپایی و شدت آن در میان خانواده‌های فقیر نشان می‌دهد اروپا به این زودی‌ها از تورم خلاص نمی‌شود. از اواسط ۲۰۲۱ بر آتش تورم دمیده شد. بررسی داده‌های سایت اقتصادی Bruegel نشان می‌دهد، در حالی که خانواده‌های فقیرتر اتریش تورم ۱.۰۶درصدی را تجربه می‌کردند حالا با تورم ۱۱.۶درصدی دست به گریبان هستند. در واقع در عرض یک سال تورم در این کشور ۱۱برابر شده‌است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها