هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با «فردا»:

تا وقتی با مسائل اقتصادی علمی برخورد نشود، وضع همین است

کد خبر: 1194003

هادی حق‌شناس گفت: یک اصل را باید بپذیریم؛ اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند بدون مبادلات خارجی وضعیت کشور را مناسب کند.

تا وقتی با مسائل اقتصادی علمی برخورد نشود، وضع همین است

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت اقتصادی این روزهای کشور خوب نیست و نسبت به ماه‌های قبل هم مشکلات بیشتر شده است. دلار تا مرز 40هزار تومان رفت، سکه تا 20میلیون تومان و اقلام اساسی مردم هم گران‌تر از گذشته شده است.

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مشکلات عدیده‌ای در اقتصاد ایران مشاهده می‌شود و تقریبا هیچیک از شاخص‌های اقتصادی مطلوب نیستند. نرخ تورم به شدت افزایش یافته است، نرخ سرمایه‌گذاری منفی است، جذب سرمایه خارجی صورت نمی‌گیرد، تولید حال خوبی ندارد، حوزه صنعت به جز بخش‌هایی نتیجه مثبتی را رقم نمی‌زند و ده‌ها مشکل اقتصادی دیگر. در این شرایط بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی منتظر دریافت یارانه و سود سهام عدالت هستند و این کمک‌های ناچیز هم دردی از دردهای آنها را درمان نمی‌کند. همه چیز از مسکن گرفته تا اقلام خوراکی هم گران است و مردمی که تقریبا یک‌سومشان اجاره‌نشین هستند زیر بار این میزان از مشکلات اقتصادی قرار دارند».

او ادامه داد: «یک اصل را باید بپذیریم؛ اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند بدون مبادلات خارجی وضعیت کشور را مناسب کند. در شرایط تحریم هم اداره کشور گران تمام می‌شود. برخی تصور می‌کردند بدون ارتباط با دیگر کشورها می‌شود کشور را اداره کرد اما نمی‌شود و این یک واقعیت است. می‌گفتند با همین کشورهای ارتباط بگیریم کافی است اما هر کشور و هر منطقه‌ای ظرفیت‌های خود را دارد و صرفا ارتباط با کشورهای همسایه پاسخگوی بهبود اقتصادی نمی‌تواند باشد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «اکنون حدود یک‌سوم از عمر دولت سیزدهم گذشته است؛ خب باید یک‌سوم از وعده‌ها هم محقق شده باشد اما نشده است. گفتند یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و همان وزیری که این حرف را زد استعفا داد و گفتند یک میلیون مسکن ایجاد می‌کنیم و آن وزیری که این را گفت هم فوت کرده است. در عرصه‌های دیگر هم همین‌طور. چه قدر سطح رفاه بالا رفته است؟ چه قدر رشد اقتصادی داشته‌ایم؟ تا وقتی با مسائل اقتصادی علمی برخورد نشود، وضع همین است و متأسفانه با مسائل اقتصادی عالمانه برخورد نمی‌شود».

حق‌شناس در پایان گفت: «زمانی می‌توانیم درباره برنامه بودجه فکر کنیم که منابع اجرای آن وجود داشته باشد. اکنون دولت کسری بودجه شدید دارد و نمی‌تواند تأمین منابع کند. وقتی می‌گویند تا کنون حدود یک‌سوم از اهداف برنامه‌های توسعه اجرا شده است یعنی در میان مسئولان باور به اجرای برنامه وجود ندارد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها