دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از قطع و وصل اینترنت و بازی با اعصاب مردم تا دعوای حقوق و تورم

کد خبر: 1193117

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پدازیم.

از قطع و وصل اینترنت و بازی با اعصاب مردم تا دعوای حقوق و تورم

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: در کشورهایی با نرخ مشارکت انتخاباتی 25 درصد هم اغتشاش رخ نداده

اخیرا یکی از روزنامه‌ها سعی کرده میان میزان مشارکت استان‌ها و مناطق مختلف در انتخابات با آشوب‌های اخیر نسبت برقرار کند. روزنامه کیهان در واکنش به گزارش این روزنامه نوشته: میزان مشارکت انتخاباتی در کشورهای مختلف، از ۲۵ تا ۷۰ درصد (و به ندرت بیشتر) در نوسان است. در برخی از این کشورها، حتی با میزان مشارکت 30 یا 25 درصد، اعتراض (اغتشاش) رخ نداده است. اصلاح‌طلبان، در انتخابات مجلس اخیر سه لیست، و در انتخابات ریاست‌جمهوری دو نامزد معرفی کرده بودند و همچنین خاتمی و کروبی و ۱۶ گروه اصلاح‌طلب از آقای همتی حمایت کردند. اما نتیجه، صرفا اقبال 2.4 میلیون نفر از مجموع ۵۹ میلیون نفر بود.

میزان مشارکت مردم در انتخابات سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۸۵ درصد بود و بنابراین، مطابق انگاره روزنامه مورد بحث، نباید اغتشاشی رخ می‌داد. حلقه‌های بدسابقه، برای بی‌ثبات‌‌سازی و تضعیف ایران ماموریت داشته و باید به هر بهانه که شده، آن را عملیاتی می‌کرده‌اند: یک روز به بهانه توقیف روزنامه سلام، زمانی به بهانه تقلب در انتخابات، در یک مقطع با سرکوب چهارساله قیمت بنزین و سپس آزاد‌‌سازی انفجاری آن و موج‌سواری روی سوءتدبیر دولتی که «رحم/دولت اجاره‌ای» خود می‌خواندند، و یک روز هم به بهانه فوت یک نفر.

جوان عنوان کرد: زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی خانم‌ها در مترو

ازدحام بالای جمعیت در مترو از نخستین ویژگی‌هایی است که هر گاه کسی به مترو فکر کند به ذهنش خطور می‌کند. در این شرایط بی‌نظمی‌ها و سوء‌استفاده‌هایی نیز صورت می‌گیرد که موجب انتقاد شهروندان است.

روزنامه جوان در این باره نوشته: تعداد قابل توجهی از آقایان بدون توجه به هشدار‌ها و حتی علائمی که بخش ویژه خانم‌ها را مشخص کرده است، خانم‌ها را کنار می‌زنند و در بخش ویژه خانم‌ها، سوار مترو می‌شوند. بخشی از صندلی‌های بخش ویژه خانم‌ها در مترو هم در اشغال آقایان است. آن هم در شرایطی که خود خانم‌ها ناگزیرند سرپا بایستند محجبه یا کم‌حجاب فرقی نمی‌کند، تقریباً غالب خانم‌ها دوست ندارند در ساعت شلوغی مترو و در شرایطی که ازدحام جمعیت بالایی در داخل واگن‌های مترو وجود دارد یک آقا وارد واگن ویژه خانم‌ها شود.

آقایانی که به صورت آگاهانه وارد بخش ویژه خانم‌ها می‌شوند و وقتی با اعتراض خانم‌ها مواجه می‌شوند خطاب به آن‌ها می‌گویند «چرا شما در بخش آقایان سوار می‌شوید، ما هم می‌خواهیم در بخش خانم‌ها سوار شویم!»، اما پیگیری‌ها از روابط عمومی متروی تهران حاکی از این است که اصلاً چیزی به نام واگن آقایان وجود ندارد.

گزارش صبح نو از بازی سرعت اینترنت با اعصاب مردم

هر روز و هر شب که نه،‌ هر کاربر اینترنت هر ثانیه با نگرانی به اتصال اینترنتش نگاه می‌کند که آیا در این لحظه وصل است یا خیر، در ثانیه بعدی چطور؟ اگر وصل است می‌تواند سایت و اپلیکیشن مورد استفاده‌اش را باز کند یا خیر؟ این وضعیت به داستان هر لحظه کاربران تبدیل شده است.

روزنامه صبح نو در این باره نوشته: اختلالات اینترنت به‌ویژه طی دو هفته اخیر شدت بیشتری گرفته است. به‌نظر می‌رسد افزایش اختلالات اینترنت احتمالا با هدف کاهش استفاده از فیلترشکن‌ها بوده است. اما در نهایت باعث بروز اختلال گسترده در زیرساخت‌های مورد استفاده کسب‌و‌کارها شده است.

بسته شدن تانل‌ها که زیرساخت بسیاری از کسب‌و‌کارهاست باعث چالش‌های زیادی برای آنها شده است؛ از جمله اینکه مدیران شبکه روزانه حجم کاری زیادی را صرف تنظیم دوباره تانل‌ها و برقراری ارتباطات شبکه کنند.

اختلالات اینترنت حتی به صورت بین‌استانی و منظم در بازه زمانی ۸ تا ۱۱ صبح و ۵ تا ۷ بعدازظهر به صورت مکرر اتفاق افتاده است.این اختلال‌ها نه تنها به صورت بین‌شهری بلکه به صورت درون‌شهری هم وجود داشته است. سرعت آپلود به‌طور موثر به‌ازای هر اتصال محدود شده است. این اختلال در سطح زیرساخت شبکه اتفاق می‌افتد.

رسالت: برخی روش‌ها اگر قرار بود جواب دهد تا امروز جواب می‌داد/  نوسازی حکمرانی لازم است

همگان به این نتیجه رسیده‌اند که برای بهبود شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و ارتقاء کیفی مدیریت‌ها حرکت به سوی حکمرانی نو ضروری است هر چند در این بین گروههایی که منافعشان را در خطر می‌بینند خود را در مقابل این ایده قرار دهند.

روزنامه رسالت در این خصوص نوشته: نجات اقتصاد و توجه به معیشت مردم، غالب شعارهای مسئولان فعلی را تشکیل می‌دهد. علی رغم دویدن‌های ستودنی، محصولات نامرغوبی به دست مردم رسیده است؛ حالا این را به دولت‌های قبلی و زمین مین‌گذاری شده و تحریم و امثالهم گره بزنیم یا نزنیم، دردی از مردم دوا نمی‌کند.

در برخی امور اگر قرار بود روش‌ها جواب دهد تا امروز جواب می‌داد؛ «شک مقدس» لازم است برای نوسازی در حکمرانی نه در لفظ بلکه در عمل؛ تغییرات گسترده و ملموس، راه برون‌رفت از مشکلاتی است که با آن دست‌به‌گریبانیم.

با تغییرات علمی و البته فوری می‌توانیم ورق را در حوزه‌های دچار عقب‌ماندگی برگردانیم. مقابل هر تغییری در هر شخص و هر سیستمی مقاومت وجود دارد؛ اولین اشخاص حقیقی و حقوقی که این تغییرات را آغاز کنند حتما متحمل سنگین‌ترین هزینه‌ها خواهند شد اما به‌تعبیری جاده‌صاف‌کن اشخاص بعدی خواهند شد.

همشهری مطرح کرد: شبیه‌سازی‌ بازی‌های رایانه‌ای، کلیدواژه اعتراضات نوجوانان و جوانان

در هنگام ناآرامی‌ها و آشوب‌های چند ماه گذشته یکی از موضوعاتی که از سوی سخنرانان و کارشناسان مطرح می‌شد میزان اثرپذیری نوجوانان از بازی‌های یارانه‌ای بود. در همین راستا روزنامه همشهری نوشته: به‌گفته مقامات امنیتی کشور، بسیاری از نوجوانان و جوانانی که در اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر کشور شرکت داشتند، بعد از دستگیری «شبیه‌سازی‌ بازی‌های رایانه‌ای» را به‌عنوان یکی از دلایل رفتارهای هنجارشکنانه خود مطرح کرده‌اند.

محسن شکاری 15سال جدال‌های خانوادگی خاندان میشیما را در بازی رایانه‌ای تیکن (taken) دنبال کرده بود و به قول خودش حتی وسط معرکه اعتراضات خیابانی نتوانست خود را از آثار ذهنی و روانی جدال‌های خشن این شخصیت‌های مجازی رها کند.

نسل‌های مختلف خانواده میشیما در حال جنگ و جدالی دائمی و پایان‌ناپذیر با یکدیگر بودند که تحت‌تأثیر شیطان آغاز شده بود و ادامه پیدا می‌کرد، اما نه «کازویا میشیما»، نه پدرش و نه نسل‌های بعد از او در این نبردها نمی‌مردند. فقط می‌جنگیدند، تا سر حد مرگ زخمی می‌شدند و دوباره به زندگی برمی‌گشتند.

وطن امروز: التهاب در بازار خودرو به عملکرد دولت گذشته مرتبط است

خودرو از جمله کالاهایی است که بازارش همچون دلار و سکه در چند روز گذشته تکان خورد. تکانه‌هایی که شهروندان را نگران تبعاتشان بر بالا رفتن هر چه بیشتر هزینه زندگی‌شان کرده است.

روزنامه وطن امروز در این زمینه نوشته: رشد افسارگسیخته قیمت خودروهای داخلی و خارجی در حالی طی یک ماه گذشته در حال رخ دادن است که مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز خبر از رسیدن خودروهای وارداتی جدید می‌دهند. از سوی دیگر اینطور که پیداست عرضه خودرو در بورس کالا با وجود اینکه توانسته است رضایت دولت، شرکت‌های خودروساز و سهامداران خودرویی را در پی داشته باشد - چرا که موجب افزایش سوددهی کارخانه‌های تولید خودرو و سهامداران شده - اما در یک کلان‌تصویر به ضرر مصرف‌کنندگان نهایی و باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

التهاب در بازار خودرو به‌ سبب بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، به عملکرد دولت گذشته مرتبط است که به بهانه تحریم‌ها، قدمی برای رفع مشکلات این صنعت برنداشت و منجر به سقوط شدید تولید خودرو شد.

جام جم عنوان کرد: دعوای حقوق و تورم

هر ساله از نیمه آذر ماه بحث میزان افزایش حقوق‌های سال آینده نیز داغ می‌شود. موضوعی که همزمان شیرینی‌ها و تلخی‌هایی با خود به همراه دارد.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: چندی پیش رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد مردمی‌سازی یارانه‌ها، افزایش حقوق‌ها در شورای‌عالی کار به‌میزان ۵۷‌درصد و تغییر مبنای عوارض گمرکی موجب شد تورم در ابتدای امسال رشد یابد اما سال آینده این افزایش رخ نخواهد داد و نرخ تورم روند کاهشی در پیش خواهد گرفت اما وی دیروز در نشست خبری اعلام کرد دولت درباره حقوق کارگران دخالتی ندارد.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در این خصوص به جام جم گفته: برای محاسبه حقوق کارگران از تورم گذشته استفاده می‌شود و نمی‌توان آن را به آینده نسبت داد. افزایش مزد معلول افزایش تورم است و در حقیقت به‌واسطه تورم است که ناچار می‌شویم برای جبران و کمک به معیشت افراد به‌سمت افزایش حقوق‌ها برویم.

طی سال‌هایی که حقوق کارگران پایین‌تر از نرخ تورم افزایش یافته آیا تورم در سال بعد کاهشی بوده است؟ نوسان قیمت ارز به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی روی مؤلفه‌های اقتصادی اثرگذار است، بنابراین عوامل مهم‌تری از دستمزد وجود دارد که باعث تورم شده است. زمانی که نرخ دلار افزایش می‌یابد، تمام کالاها گران می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها