ارزیابی سرنوشت جنگ روسیه و اوکراین

دوراهی زلنسکی؛ نابودی یا صلح؟

کد خبر: 1194020

هشدار پوتین به غرب: تجهیزات ارسالی به اوکراین را نابود می‌کنیم، بهتر است بر سر میز مذاکره بیایید

دوراهی زلنسکی؛ نابودی یا صلح؟

در حالی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای دریافت کمک‌های بیشتر نظامی به آمریکا سفر کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ضمن هشدار به آمریکا درباره تحویل سامانه پاتریوت به اوکراین، گفت که این سامانه‌ها به اندازه «اس۳۰۰»  اثربخش نیستند. سفر رئیس‌جمهوری اوکراین که روز چهارشنبه عازم واشنگتن شد آن هم برای تنها ۱۰ ساعت، حاشیه‌هایی داشت. برای هماهنگی تدابیر امنیتی این سفر که شامل ملاقات زلنسکی با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و حضور در جلسه مشترک کنگره آمریکا می‌شد، صدها تن از مقامات انتظامی و اطلاعاتی آمریکا به کار گرفته شدند و سرویس مخفی ایالات متحده به عنوان نهاد اصلی هماهنگ‌کننده وارد عمل شد. یک مقام مطلع به ای‌بی‌سی‌ نیوز گفت: از لحظه‌ای که هواپیمای زلنسکی فرود آمد و او پایش را روی پله‌های هواپیمایش گذاشت، ماموران سرویس مخفی کنارش قرار گرفتند. این تدابیر امنیتی، تا زمانی که او سوار هواپیمایش شده و به کشورش بازگردد، برقرار بود. سرویس مخفی آمریکا همچنین مسؤول هماهنگی جابه‌جایی همراهان زلنسکی بود و به پلیس کلانشهر واشنگتن دی‌سی و پلیس بخش پرنس جورج کمک کرد. با این حال، زلنسکی تیم حفاظتی خودش را هم به همراه داشت. از سوی دیگر زلنسکی در کنگره آمریکا هم سخنرانی کرد.  رئیس‌جمهوری اوکراین سفر خود به واشنگتن را با درخواست از کنگره برای تصویب ۵۰ میلیارد دلار کمک اضافی به کشورش آغاز کرد. او گفت که «تصویب سریع این بودجه نه‌تنها نفوذ روسیه در منطقه را متوقف می‌کند، بلکه به طور کلی دموکراسی را حفظ می‌کند». زلنسکی در این جلسه مشترک کنگره، تقریبا ۲۵ دقیقه صحبت کرد و شمه‌هایی از شوخ‌طبعی را با التماس برای امنیت و ثبات آینده اوکراین در هم آمیخت. او سخنرانی خود را به زبان انگلیسی ایراد کرد تا تاثیر بیشتری بگذارد. زلنسکی تلاش داشت قانونگذاران آمریکایی جمهوری‌خواه را برای ارائه کمک هنگفت نظامی به کشورش متقاعد کند. زلنسکی روز چهارشنبه از قانون‌گذاران آمریکایی خواست اختلافات خود را کنار بگذارند و پشت سر اوکراین متحد شوند و در عین حال از تصویب لایحه هزینه‌ای 1.7 تریلیون دلاری که شامل ۴۵ میلیارد دلار کمک نظامی و سایر کمک‌های در نظر گرفته شده برای کی‌یف در سال ۲۰۲۳ است، حمایت کنند. همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه در کنار رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: من اصلا نگران نگه داشتن این ائتلاف نیستم. من هیچ‌گاه ناتو یا اتحادیه اروپایی را متحدتر از این روی مساله‌ای ندیده بودم و نشانه‌ای دال بر تغییر نمی‌بینم. همه ما می‌دانیم که اینجا چه چیزی در معرض خطر است.

بایدن همچنین گفت ایالات متحده به اوکراین کمک خواهد کرد تا زیرساخت‌های انرژی حیاتی خود را که در حملات روسیه آسیب دیده است، بازسازی کند. او مدعی شد: روسیه از زمستان به عنوان سلاح استفاده می‌کند، مردم را منجمد می‌کند، به مردم گرسنگی می‌دهد، ارتباط آنها را با یکدیگر قطع می‌کند و ایالات متحده در حال همکاری با متحدان و شرکای خود برای ارائه تجهیزات حیاتی به اوکراین برای کمک به تعمیرات اضطراری سیستم‌های انتقال برق و تقویت ثبات شبکه انرژی اوکراین در برابر حملات هدفمند روسیه است. پوتین هم به این سفر واکنش نشان داد و گفت که هر تجهیزات جدیدی از سوی ناتو به اوکراین داده شود نابود خواهد شد.  با وجود آنکه سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت آمریکا پیشرفته در نظر گرفته می‌شوند اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران آن را سامانه‌ای «نسبتا قدیمی»‌ توصیف و تصریح کرد، مسکو راهی برای مقابله با آن خواهد یافت.  همزمان او بیان کرد، روسیه خواستار پایان جنگ در اوکراین است و چنین پایانی به طرزی اجتناب‌ناپذیر با به‌کارگیری یک راه‌حل دیپلماتیک خواهد بود. پوتین خاطرنشان کرد: هدف ما این نیست که چرخ درگیری نظامی را بچرخانیم، بلکه به عکس می‌خواهیم به این جنگ پایان دهیم. ما برای یافتن پایانی برای این جنگ تلاش خواهیم کرد و البته هر چه زودتر این اتفاق بیفتد بهتر است. این در حالی است که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این نظرات رئیس‌جمهور روسیه مدعی شد: «پوتین مطلقا هیچ نشانه‌ای از تمایلش برای مذاکره با هدف پایان دادن به این جنگ ارائه نداد».

 کربی به خبرنگاران گفت:‌ «هر چیزی که پوتین دارد در روی زمین و هوا انجام می‌دهد حاکی از مردی است که می‌خواهد شاهد ادامه خشونت علیه مردم اوکراین و تشدید جنگ باشد». این در حالی است که روسیه مکررا گفته است، از انجام مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در اوکراین استقبال می‌کند اما اوکراین و متحدانش مدعی هستند این فریبی از جانب روسیه برای خرید زمان بعد از متحمل شدن شکست‌ها و عقب‌نشینی‌هایی در میدان جنگ است.

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها