دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اصلاح‌طلبان و سیاست سنگ مفت و گنجشک مفت!

کد خبر: 1194342

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اصلاح‌طلبان و سیاست سنگ مفت و گنجشک مفت!

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: مردم فریب نرخ‌سازی در بازار ارز را نخورند/ سکه 20میلیون تومانی با کدام منطق؟

در دو سه هفته اخیر تلاطم در بازار ارز و خودرو توجهات را به خود جلب کرده است. قیمت‌ها در این دو بازار مرتب در حال افزایش است و همگان منتظر به کار گرفته شدن تمهیدی برای مدیریت این شرایط هستند. کیهان در این باره نوشته: در شرایطی که این روزها بازار ارز با نرخ‌سازی‌های متعدد در نوسان است کارشناسان هشدار می‌دهند قیمت ارز با حباب بزرگی همراه است که هر لحظه احتمال ترکیدن این حباب و زیان هنگفت خریداران وجود دارد.

از قدیم الایام معروف است که هر سربالایی یک سرازیری دارد....دلار 39هزار تومانی و سکه 20میلیون تومانی با کدام منطق؟ یک کارشناس اقتصادی بروز اغتشاشات و ناامنی‌های ایجادشده از سوی آشوب‌گران را از‌ دلایل عمده رشد قیمت ارز عنوان کرد و گفت: توپخانه رسانه‌ای دشمن به صورت مداوم و ممتد اخبار منفی به جامعه تزریق می‌کند، حتی پیشنهاد کارزار تبلیغ خروج پول از بانک‌ها و تبدیل آن به ارز و طلا که یک پیشنهاد ساده‌لوحانه بود نیز از زیر دست دشمنان این مرز و بوم خارج نمی‌شود، همین تبلیغ دشمن و القای فضای نااطمینانی موجب می‌شود که تقاضا برای ارز افزایش یابد.

جوان عنوان کرد: مطالبه‌گری مدیران نئولیبرال ممنوع!

روزنامه جوان با اشاره به اینکه «غالب مسئولان اقتصادی کشورمان در بیش از چهار دهه گذشته همسو با غرب بودند» و «رهیافت نئولیبرالیسم» اتخاذ کرده بودند،‌ به نقل از یک پژوهشگر اقتصاد اسلامی نوشته: دیدگاه‌های نئولیبرالیسمی در بین مسئولان وجود داشته و آن‌ها امروز حق ندارند مطالبه‌گر باشند و باید این به آگاهی مردم برسد و حتما به بازخوانی نیاز داریم و از این رسانه نیز انتظار می‌رود نظرات لیبرالیستی اقتصادی افرادی که در این ۴۰سال وضعیت اقتصاد و بانک‌های کشور را به اینجا رساندند، به باز نشر بگذارند و برگزاری کرسی آزاد‌اندیشی را فراخوان کنیم و به افرادی که امروز پشت ماسک‌های مردم خواهی شعار‌هایی سر می‌دهند، گفته شود که با اقتصاد و فرهنگ این کشور چه کردند؟ افرادی که مدعی طرفداری از جوانان هستند و تندروی‌های شدید علیه هم داشتند که اگر امام راحل و رهبر معظم انقلاب در مقابل دیدگاه‌های افراطی این قبیل افراد مقاومت نمی‌کردند، معلوم نبود که چه اتفاقی در انتظار این انقلاب بود.

تحلیل صبح نو از سوءاستفاده اصلاح‌طلبان از اغتشاشات برای بازگشت به قدرت/ سیاست سنگ مفت و گنجشک مفت

اصلاح‌طلبان که به‌دنبال عملکرد خسارت‌آمیزشان در چند انتخابات پی‌در‌پی با نه محکم مردم مواجه شدند بار دیگر با چشمداشت به التهابات اخیر سعی دارند جایی در قدرت برای خود دست و پا کنند. صبح نو در این ارتباط نوشته: اصالت وجودی جریان موسوم به اصلاحات همواره بر بسط بحران، ناجی‌نمایی از خود و در نهایت اعمال فشار برای بازگشت به قدرت مبتنی بوده است.

دولت دوازدهم با وجود افزایش نرخ ارز، بی‌ثباتی قیمت‌ها، سقوط ارزش پول ملی و... نه تنها کنار نرفت بلکه در انتخابات 1400 با حمایت از عبدالناصر همتی، سودای تداوم پیدا کرد.

واداشتن دولت به استعفا در کنار اغتشاش رویکردی بزرگان جریان اصلاحات (نمونه نوری و خاتمی) همگی نشان می‌دهند که این جریان، با بحران در راهبرد و تاکتیک مواجه است. سیاست این روزهای اصلاح‌طلبان، مثال سنگ مفت و گنجشک مفت است؛ از هر طرف جبهه اصلاحات سنگی روانه می‌شود به امید آنکه همای قدرت، روی شانه‌های آنها بنشیند. غافل از اینکه مردم به خصوص پایگاه اجتماعی آنها دیگر ظرفیتی برای بازگشت به مدعیان اصلاح‌طلبی را ندارند.

فرهیختگان: می‌دانید چرا توصیف شما از وضع نت با آنچه مردم می‌بینند همخوانی ندارد؟

استفاده از اینترنت چند ماهی می‌شود که به رنج مضاعفی تبدیل شده و از آنجایی که شرایط اتصال دقیقه به دقیقه متفاوت می‌شود، اضطرابی مداوم را برای کاربران به ارمغان آورده است. در این زمینه فرهیختگان نوشته است: در وضعیتی که از بحران ناآرامی‌ها نیز فاصله گرفته‌ایم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌جای چاره کردن ورشکستگی اپراتور‌ها بازگرداندن سرعت اینترنت و دسترسی‌ها به شرایط قبل روند عادی، ادعاهایی تماما غیرقابل باور و غیر‌منطقی مطرح می‌کند، ادعاهایی مانند اینکه سرعت کند اینترنت به‌خاطر فیلترشکن است، وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده، سرعت دسترسی به سایت‌های داخلی بیشتر از سایت‌های خارجی است و واتساپ جزء ضعیف‌ترین پیام‌رسان‌های دنیا است! همین حالا با رشدی 75 درصدی در مهاجرت دانشجو طی دو دهه اخیر مواجه بوده‌ایم. آخرین آمار مهاجران ایرانی، ۶۵هزار نفر در سال بوده که رکورد تازه‌ای برای ایران است. سوال مهم اینکه چند دانشجو و خانواده دیگر می‌بایست وطن‌شان را ترک کنند تا بفهمیم نتیجه نهایی این محدودیت‌های چیست و به آن پایان دهیم؟

انتقاد روزنامه دولت از مواضع مولوی عبدالحمید

اتقاقات اخیر در سیستان و بلوچستان و اظهارات مولوی عبدالحمید در این هفته‌ها با واکنش‌های متعددی روبرو شده است. در این باره روزنامه دولت با اشاره به اینکه در تمام شهرهای ایران نماز جمعه برگزار می‌شود نوشته: تنها خطابه‌های یک امام جماعت است که در ماه‌های اخیر و بیش از گذشته مورد حمایت رسانه‌های بیگانه و مخالف نظام قرار گرفته است و به تیتر نخست‌شان تبدیل شده است. عبدالحمید بدون هیچ استنادی ادعای شکنجه و تجاوز به زندانیان در بازداشتگاه‌ها را در خطبه‌ها مطرح و از رأی قضات در دادگاه‌های رسیدگی به اتهام اغتشاشگرانی که دست‌شان به خون مردم و نیروهای مدافع امنیت آلوده است، انتقاد کرد. امام جماعت مسجد مکی به همان سیاق که خود را در مواقعی همراه با منافع ملی و همسو با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی نشان داده در مواعد فتنه از موضع‌گیری علیه نظام نیز ابایی نداشته است قطعاً تا آنجا که منافع و موقعیتش در مخاطره قرار نگیرد.

مواضع شاذ عبدالحمید در این مدت جز دامن زدن به تفرقه مذهبی و تبدیل شدن به سوژه مطلوب برای تحریک اغتشاش و ناامنی در زاهدان و البته تأمین خوراک خبری مطلوب رسانه‌های معاند حاصل دیگری نداشته است.

جام جم عنوان کرد: خیال اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت با استفاده از اغتشاشات

برخی گروههای سیاسی در هر شرایطی تنها به‌دنبال منافع خود و تفکرات وارداتی و وابستگی خارجی هستند. تفاوتی نمی‌کند اوضاع کشور از نظر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی مطلوب باشد یا خیر،‌ در هر صورت آنها در پی منافع خودشان هستند حتی در ایام آشوب‌ها.

جام جم در این زمینه نوشته: جریان غربگرا طی سال‌های گذشته - چه زمان‌هایی که در قدرت بوده یا زمان‌هایی که از قدرت دور بوده‌اند و حضور کمرنگ‌تری داشتند - با جاده صاف‌کنی برای غرب عملا نقش پیاده‌نظام غرب در ایران بوده‌اند، جریانی که هر دوره برای کسب مشروعیت مردمی وارد انتخابات شده‌ و هربار نیز مردم ضرباتی سنگین از این جریان خورده‌اند و هم‌اکنون نیز این جریان به دنبال سوارشدن بر اعتراضاتی است که توسط غرب در ایران شروع شد.

این جریان هم‌اکنون فعالیت خود را برای استفاده از موقعیت اغتشاشات شروع کرده است و با ادبیات‌سازی و شعارهای همسو با این جریان اعتراضی درصدد نشستن بر راس این اعتراضات و به خیال خود مذاکره و تحت فشار قرار دادن نظام برای بازگشت به عرصه قدرت هستند. هم‌اکنون زمان تقابل با لایه‌های عمیق نفوذ و حضور آمریکا در انقلاب اسلامی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها