دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از انتقاد تند روزنامه دولت به همتی تا فرافکنی اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1193610

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پدازیم.

از انتقاد تند روزنامه دولت به همتی تا فرافکنی اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: هر نگاه منصفی کارنامه جمهوری اسلامی در توجه به پیشرفت زنان را تحسین می‌کند

هفته گذشته و در پی جوسازی رسانه‌های غربی، رای به عدم حضور ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل داده شد. روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: نگاهی به وضعیت اسفناک زنان در جوامع غربی به‌خصوص طی دهه‌های اخیر، گویای این مسئله است که زن دیگر نه به‌عنوان یک ستون استوار خانواده و پیش برنده فرهنگ و تربیت اجتماعی، بلکه کالایی برای پیشبرد اهداف غیرانسانی و ابزاری برای کامروایی مریدان ثروت و شهوت شده است. عجیب آنکه در کشوری مثل آمریکا زنان علاوه‌بر تهدید از سوی مجرمان از سوی پلیس هم امنیت ندارند و به راحتی و بدون هیچ ملاحظه و احترامی با کوچک‌ترین بهانه توسط پلیس به رگبار بسته می‌شوند.

هر نگاه منصفی جمهوری اسلامی ایران را برای این همه تلاش و کارنامه درخشان در توجه به رشد و پیشرفت زنان تحسین می‌کند. حال باید پرسید، در کشوری که زنان در عرصه‌های مختلف علمی، هنری، سیاسی، ورزشی و... خود را در مسیر رشد می‌بینند نسبت به زنان اجحاف شده است یا در کشورهایی غربی که زن به‌عنوان یک جنس رده دومی نگاه می‌شود؟

جوان: نظام پای روحانی ایستاد، وگرنه او صدباره حکم عدم کفایت گرفته بود

مسئولان و حامیان دولت سابق که تا پیش از شهریور ماه امسال عمدتا سکوت پیشه کرده بودند حالا مدتی می‌شود که اسب انتقاداتشان را زین کرده و به تاخت سعی می‌کنند با بهره‌گیری از ناآرامی‌ها و نوسانات اقتصادی وجهه خود نزد جامعه را ترمیم کنند. روزنامه جوان در این باره نوشته: اصلاح‌طلبان همواره تلاش می‌کنند از اعتراضات مردمی و اغتشاشات دشمنان به نفع خود بهره‌ای جناحی ببرند. وقایع سه ماه اخیر کشور هم از این قاعده مستثنی نیست. حسین مرعشی خواستار آن شده که جمهوری اسلامی با کمک ظرفیت‌های درونی خود و از جمله اسحاق جهانگیری، روند اصلاح را آغاز کند. به نظر می‌رسد مرعشی نمی‌خواهد به سطح نارضایتی مردم از عملکرد روحانی و معاون اولش یعنی جهانگیری فکر کند.

رئیسی که یک سال و اندی است دولت را دست گرفته است، پیش از او و در دولت مورد حمایت امثال مرعشی و هاشمی و همتی نرخ‌ها و تورم چگونه بود؟ اعتراضات چگونه بود؟ و الان چقدر از اعتراضات متوجه ابراهیم رئیسی است؟ از قضا نظام پای روحانی ایستاد، وگرنه او صدباره حکم عدم کفایت از مجلس گرفته بود و دولتش به انتها نمی‌رسید.

ایروانی: مدعیان دفاع از حقوق بشر پذیرای پناهندگان افغانستانی باشند

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل: ایران و سایر همسایگان نباید تمام مسؤولیت پذیرش پناهجویان افغان را بر عهده بگیرند. بر اساس اصل مسئولیت مشترک، کشورهای دیگر به‌ویژه مدعیان حمایت از حقوق بشر مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران، باید پناهندگان را بپذیرند. دارایی‌های مسدود شده متعلق به مردم است و باید بدون قید و شرط بازگردانده شود تا به اقتصاد افغانستان کمک شود.

صبح نو: چرا آن زمان که شرایط مهیا بود تلاشی برای توافق نشد؟

در یک سال و نیم گذشته چند مرتبه امکان دستیابی طرفین مذاکرات به توافق ایجاد شده بود اما به دلایل پیدا و پنهانی این اتفاق نیفتاد. اکنون اما مجددا پالس‌های مثبتی برای شروع مجدد مذاکرات ارسال می‌شود از جمله اینکه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اراده و عزم اتحادیه اروپا برای به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای خبر داد. روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: هرچند که این ایام مقامات دستگاه دیپلماسی بارها از تمایل ایران برای بازگشت به مذاکرت سخن گفته‌اند اما آمریکا خود را بی تمایل به توافق و بازگشت به مذاکرات نشان داده است. انها به گفته امیرعبداللهیان از طریق مختلف پیام می‌فرستند که هرچه سریع‌تر خواهان مذاکراه هستند اما در تریبون‌های رسمی و با هدف تحت فشار قرار دادن ایران و گرفتن امتیازهای بیشتر اعلام یکنند که برجام در دستور کار آنان نیست.

اما دستگاه دیپلماسی باید پاسخگو باشد که اون زمان که شرایط برای توافق مهیا بود چرا تلاشی برای توافق نشد و حالا که توازن در مذاکره از میان رفته و امریکا سعی دارد دست برتر داشته باشد دائم صحبت از مذاکراه می‌کند و از آمادگی ایران برای توافق می‌گوید.

رسالت: اینترنت هست ولی کم است/ مشکلات اینترنت به مشکلات اقتصادی افزوده شده

اختلالات و کندی‌های اینترنت تشدید شده و دسترسی‌ها نیر محدودتر شده‌اند. این شرایط علاوه بر کلافگی و زیان کاربران، نگرانی‌های جدی در رابطه با آینده اینترنت در ایران ایجاد کرده است. در این راستا روزنامه رسالت نوشته: اگر بتوانیم برای فیلترینگ توجیه‌های امنیتی بیاوریم و به آن‌ها دلخوش کنیم، برای کندی اینترنت دلیل محکمی به ذهن‌مان نمی‌رسد و همین قضیه را بیشتر آزاردهنده می‌کند. کندی عمومی سرعت اینترنت یعنی وب‌گردی و جمع‌آوری اطلاعات، کارهای اینترنتی مربوط به مشاغل، مصرف هنری با تمام انواع آن و سرگرمی، با دست‌انداز و نارسایی انجام می‌شود. اگر تنها همین هفته‌ای که گذشت را مرور کنیم، می‌بینیم همین مسئله‌ای که کوچک انگاشته شده، تأثیرات روانی بزرگی گذاشته است.

در همین هفته، خبر افزایش قیمت خودرو و ارز و طلا را شنیدیم و آسمان اقتصاد باز هم تیره‌تر شد. در همین هفته، آلودگی هوای هولناکی را تجربه کردیم که نفس پیر و جوان را گرفت. مشکلات اینترنت، به این مشکلات دیگر که افزوده می‌شود آزاردهنده‌تر می‌شود. اولویت اول امروز ما اقتصاد است؛ مردم هم باید تمرکز حاکمیت را بر بهبود وضعیت اقتصاد احساس کنند.

روزنامه دولت: آقای همتی! کاش استعفا می‌دادید

رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی از جمله فعال‌ترین مسئولان سابق در انتقاد از شرایط اقتصادی است. آنچنانکه روزنامه دولت نوشته: عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی و کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در گفت‌و‌گویی با این ادعا که دولت سیزدهم هم نتوانسته است اقتصاد را به سامان برساند، پیشنهاد داده تا دولت استعفا دهد و انتخابات زودهنگامی برگزار شود!

بررسی عملکرد او در دوره‌ای که تصدی بانک مرکزی را داشت، حاکی از ثبت یکی از بدترین عملکردها درطول تمام دوره‌های بانک مرکزی است. اما پرسش اساسی این است که چرا همتی در دوره‌ای که ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت؛ با وجود این عملکرد و ناتوانی در مدیریت بسیاری از شاخص‌ها مانند نرخ ارز، پایه پولی، تورم، نقدینگی و... که در زمره مأموریت‌های اصلی‌اش بوده، نسخه استعفا و تحویل کار به مدیر شایسته‌تری را اجرایی نکرد و اکنون این نسخه را برای مدیران دیگر می‌پیچد. البته تمام آمار و گزارش‌های رسمی ادعاهای همتی درخصوص عملکرد ضعیف دولت و بانک مرکزی دردوره فعلی را رد می‌کند.

فرهیختگان: در برابر ایده توافق موقت، ایده تضمین اقتصادی را مطرح کنیم

زمزمه از سرگیری مذاکرات از روز گذشت به گوش می‌رسد و باید دید این‌بار چه سرنوشتی برای پالس‌های رسانه‌ای دعوت به میز مذاکره رقم خواهد خورد. فرهیختگان در این زمینه نوشته: براندازان اجاره‌ای، اپوزیسیون خیالپرداز و لیدرهای بی‌سواد که تمام سرمایه‌گذاری‌شان در دعوت‌ مردم به آشوب خیابانی و اعتصاب‌های سراسری در بازارهای سراسر کشور با شکست روبه‌رو شد، هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کردند دولت‌های غربی که طی سه‌ماه اخیر ژست حمایت و دفاع همه‌جانبه از آنها و چیزی تحت عنوان حقوق بشر(!) گرفته بودند، به این سرعت پشت‌شان را خالی و صراحتا تنها راه‌شان را بار دیگر در «مذاکره» با ایران معرفی کنند.

رویکرد فریبکارانه آمریکا در لغو تحریم‌های ایران نشان می‌دهد که تهران برای انتفاع اقتصادی از هرگونه توافقی نیازمند است تا چیزی بیشتر از یک قرارداد حقوقی که تجربه نشان داده به‌راحتی زیرپا گذاشته می‌شود را مطالبه کند.

ایده‌هایی همچون دریافت تضمین اقتصادی آن‌هم در شرایطی که آمریکا ایده‌ای به نام توافق موقت را در دستور کار قرار داده است از این جهت بسیار می‌تواند کار آمد باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها