جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

بحران تصمیم‌گیری در غربی‌ها/ آنها بدون برجام هم تحریم‌ها را برمی‌دارند

کد خبر: 1194739

جعفر قنادباشی گفت: غربی‌ها در تابستان گذشته به این نتیجه رسیدند که با ایران توافق کنند اما اعتراضات آنها را فریب داد و پیش روی خود سرابی دیدند

بحران تصمیم‌گیری در غربی‌ها/ آنها بدون برجام هم تحریم‌ها را برمی‌دارند

گروه سیاست سایت فردا: سیاست غربی‌ها دوگانه است؛ آنها از یک‌سو فشارهای بی‌سابقه‌ای بر ایران وارد می‌کنند و از سوی دیگر می‌گویند که هنوز باب دیپلماسی و مذاکره باز است. این بازی دوگانه چه معنایی دارد؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره  این موضوع به «فردا» گفت: «غربی‌ها در برخورد با ایران آن هم بعد از چند دهه دشمنی دچار بحران در تصمیم‌گیری درست هستند. حاصل این همه دشمنی با ایران غرب می‌دانند زیرا غربی‌ها سال‌ها در اقتصاد منطقه حضور داشتند و حالا پایه اقتصادی‌شان را از دست می‌دهند. نگاه ایران به شرق و البته دیگر کشورها به شرق آنها را نگران کرده است. غربی‌ها بحران در تصمیم‌گیری دارند. سراب‌هایی در برابر آنها ایجاد می‌شود و تصور می‌کنند بناست به موقعیت بهتری دست یابند اما بعد از مدتی می‌بینند که همه‌اش سراب بود».

او ادامه داد: «غربی‌ها در تابستان گذشته به این نتیجه رسیدند که با ایران توافق کنند اما اعتراضات آنها را فریب داد و پیش روی خود سرابی دیدند که جمهوری اسلامی ساقط می شود اما بعد از مدتی فهمیدند قدرت جمهوری اسلامی در برابر جنگ ترکیبی آنها بسیار بالاست و نتوانستند رویاهایشان را برآورده کنند و در این شرایط طبیعی است آنها به مذاکرات برگردند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «البته آنها عقب‌نشینی نمی‌کنند و در ادامه مسیر هم می‌خواهند خواسته‌هایشان را بر ما تحمیل کنند اما موقعیت ضعیفشان آزارشان می‌دهند. شرایط داخلی‌شان خوب نیست در افکار عمومی بین‌المللی هم ضعیف هستند و رسانه‌های غربی نتوانستند موقعیت این دولت‌ها را تحکیم کنند و غربی‌ها با بحران مشروعیت و مقبولیت روبه‌رو هستند. در اروپا دولت‌های رفاهی روی کار آمدند اما امروز می‌بینیم که حتی از تأمین رفاه مردمشان هم ناتوان هستند».

قنادباشی در پایان گفت: «ما به سمت فراتر از برجام می‌رویم. مذاکرات برجام برای غربی‌ها آن بود که ما را در موضوعات هسته‌ای کنترل کنند. به نوعی توانمندی ما را به گروگان بگیرند. اکنون وضعیتی است که ما عبور کرده‌ایم. ما در شرایطی نیستیم که مسائل هسته‌ای‌مان را به کشورهایی واگذار کنیم که حقی برای اظهارنظر درباره مسائل هسته‌ای ما ندارند. هیچ دلیلی ندارد مجدد به برجام برگردیم. غربی‌ها نیاز به اقتصاد ما دارند و کم‌کم وارد عرصه اقتصاد ما می‌شوند و تحریم‌ها را برمی‌دارند. احیای برجام یعنی اجازه‌دادن به غربی‌ها برای مداخله در تصمیم‌گیری‌های ما».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها