امریکا پیغام و پسغام با ایران را تأیید کرد

کد خبر: 1197776

کاخ سفید اگرچه در ادامه سیاستی که چندی است در پیش گرفته، بار دیگر تلاش کرد این‌طور نشان دهد که برجام اولویت واشنگتن نیست، اما اعتراف کرد که راه‌های ارتباطی با ایران همچنان حفظ شده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز در واکنش به این اظهارات که از پشتوانه مواضع ضد ایرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخوردار است، گفت که سیاست خارجی امریکا در قبال ایران در گرو رژیم تل‌آویو است.

امریکا پیغام و پسغام با ایران را تأیید کرد

در هفته‌های گذشته به ویژه در پی اوج‌گیری اغتشاشات در ایران، اخباری از آینده احیای برجام به گوش نمی‌رسید. با این حال، ایران همواره تأکید می‌کرد که میز مذاکره را ترک نکرده درحالی که طرف امریکایی به وضوح از بی‌میلی به احیای توافق هسته‌ای سخن گفت با این حال به‌نظر می‌رسد به تازگی کاخ سفید تصمیم گرفته که تا حدودی به اقدامات مشترک با ایران اذعان کند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در گفتگو با روزنامه اسرائیل هیوم اگرچه تصریح کرد که دولت کشورش موضوع بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران در رأس دستور کار قرار نداده است، اما این را گفت که واشنگتن، چندین روش ارتباطی غیر رسمی با ایران را برای طرح مسائل متعدد بین دو کشور حفظ کرده است. البته او سعی کرد این موضوع را به تحولات اخیر ایران گره بزند: «ما راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در مورد مسائل نگران‌کننده مانند موضوع آزادی شهروندان امریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند، داریم، اما قصد نداریم جزئیات آن‌ها را بیان کنیم.»‌وی با تکرار ادعای حمایت واشنگتن از مردم کشورمان افزود: «این توافق اکنون در مرکز توجه ما نیست. ما از ماه سپتامبر روی دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و علیه مشارکت نظامی عمیق ایران با روسیه و جنگ در اوکراین تمرکز کرده‌ایم.»

امریکایی‌ها هم خواهان مذاکره هستند

ناصر کنعانی روز دو شنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بار دیگر موضع کشورمان را تکرارا کرد: «دو طرف در کانال‌های ذی‌ربط در حال مذاکره هستند که این خواست دو طرف است.»‌سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای امریکایی‌ها مبنی بر اینکه مذاکرات برجام از دستور کار آن‌ها خارج شده است، نیز تصریح کرد: «اینکه مقامات امریکا با رژیم صهیونیستی درباره ایران گفتگو کند، رخداد جدیدی نیست و متأسفانه سیاست خارجی امریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.»‌اشاره این دیپلمات ایرانی به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه‌اش بود. نتانیاهو ضمن حمایت از ناآرامی‌های اخیر در ایران، بار دیگر بر قصدش برای ممانعت از احیای توافق هسته‌ای تأکید کرد و در ادامه مدعی شد که ایران «تهدیدی برای منطقه و جهان» است و گفت: «ما هر کاری انجام خواهیم داد تا مانع بازگشت به توافق بد هسته‌ای بشویم. برخلاف تصور عموم، توافق خطرناک هسته‌ای لغو نشده است. من فکر می‌کنم احتمال [احیای توافق هسته‌ای]هنوز وجود دارد.» همچنین، قرار است تا پیش از پایان ماه ژانویه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا در سفر‌هایی جداگانه به فلسطین اشغالی سفر و با مقام‌های رژیم صهیونیستی گفتگو کنند. آن‌طور که رسانه‌های صهیونیست گزارش داده‌اند، ایران یکی از محور‌های رایزنی سالیوان و بلینکن طی دیدار‌ها با مقام‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود. وزیر خارجه امریکا در شرایطی قرار است به تل‌آویو سفر و با الی کوهن همتای صهیونیست خود دیدار کند که آن‌ها اخیراً طی تماس تلفنی با هم علیه ایران رایزنی کردند. وزیر خارجه امریکا در این تماس تلفنی اعلام کرد که دولت بایدن «فشار علیه ایران را تشدید خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از پرسش و پاسخ به خبرنگاران، با یادآوری اینکه موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: «توافق یک مسیر دوجانبه است، کشوری هم که نقض تعهد کرده است رژیم امریکا است کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح بدهد دولت امریکا است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای روشن است و در همان چارچوب عمل می‌کند و آمادگی جمع‌بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته‌ای که ارائه شده است، دارد.»

کنعانی با بیان اینکه خطوط قرمز ایران در مذاکرات نیز روشن است، گفت: «دولت جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده بر مبنای خواسته ملت ایران عمل کرده و خواهد کرد.» این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: «همانطور که وزیر امور خارجه و هم مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند، این فضا و این مسیر برای همیشه در پیش روی طرف مقابل باز نیست بنابراین باید در این چارچوب آن‌ها هم منطقی عمل کنند و به منافع و مصالح خودشان توجه داشته باشند.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها