«فردا» گزارش می‌دهد:

عقبگرد دولت بایدن به سال 2020/ توهمات بی پایان سالیوان

کد خبر: 1198321

سالیوان، آنتونی بلینکن و حتی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده اندکه باید میان دو گزینه «احیای واقعی برجام» یا «عدم احیای توافق هسته ای» دست به انتخاب بزنند.

عقبگرد دولت بایدن به سال 2020/ توهمات بی پایان سالیوان

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا قصد دارد به زودی به اراضی اشغالی سفر کندو با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام و نقشه راه واشنگتن در قبال توافق هسته ای گفت و گو کند. در این میان، سالیوان همچنان مواضع دوگانه مقامات کاخ سفید را در قبال برجام تکرار می کند! او از یک سو احیای توافق هسته ای را اولویت دولت متبوعش نمی داند و از سوی دیگر، تاکید دارد که تنها راه مواجهه با فعالیتهای هسته ای ایران، دیپلماسی است ! وی در ادامه عنوان کرده است  که در سفر خود به اراضی اشغالی، در خصوص تهدیدات احتمالی از سوی ایران با دولت جدید اسرائیل به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

فراتر از تشریح فرامتن و متن مذاکراتی که قرار است بین سالیوان و مقامات صهیونیستی در قبال برجام و فعالیتهای هسته ای کشورمان صورت گیرد، در اینجا قصد داریم بر روی شخصیت و نگاه سالیوان تمرکز ویژه ای داشته باشیم!

"مهار همه جانبه ایران قدرتمند" استراتژی و هدفی است که سالیوان  نسبت به آن نگاه ایجابیو خاصی دارد. سالیوان و همراهانش معتقدند که باید با استفاده از ابزارهای تنبیهی و استناد به فشارهای هدفمند اقتصادی و از همه مهم تر، حفظ تحریها علیه ایران ، کشورمان را وادر به امتیازدهی هسته ای، موشکی و منطقه ای کرد. "جیک سالیوان" صراحتا در یکی از مقالات خود که در سال 2019 در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد در این خصوص می نویسد:«تصور اینکه ایالات متحده تحریم‌های قابل توجهی را رفع می‌کند، بدون اطمینان از اینکه ایران بلافاصله مذاکرات پیرامون توافقی را آغاز می‌کند که دست‌کم برنامه زمانی توافق را گسترش می‌دهد و موضاعاتی مثل راستی آزمایی و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را شامل می‌شود، اشتباه است».

با این حال، پس از برگزاری مذاکرات احیای برجام طی یکسال و نیم اخیر،مقامات امریکایی از جمله سالیوان دریافتند که "بازگشت پوچ به برجام"یا "بسط توافق هسته ای "اساسا امکانپذیر نیست! سالیوان ، آنتونی بلینکن و حتی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده اندکه باید میان دو گزینه "احیای واقعی برجام"یا "عدم احیای توافق هسته ای "دست به انتخاب بزنند و گزینه های مشروط یا میانی دیگر در این معادله جایی ندارد. با این حال سخنان اخیر سالیوان نشان می دهد که وی هنوز درماورای محاسبات نادرست خود، نسبت به بازگشت به سال 2020( روزهای ابتدایی پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020) بی میل نیست!

سالیوان، به مانند دیگر مشاوران بایدن مانند ایلان گلدنبرگ، ریچارد مورفی( سناتور معروف دموکرات)، آنتونی بلینکن و ریچارد نفیو نسبت به "تحریمهای همه جانبه دولت ترامپ علیه ایران" نه تنها دید سلبی و بازدارنده ای ندارد، بلکه آن را فرصتی برای امتیازگیری از کشورمان می داند.فراتر از آن، سالیوانمعتقد است  که اگر بازگشت دولت بایدن به برجام، منجر به تعلیق واقعی تحریمهای نفتی، بانکی، اعتباری، بیمه ای و ... علیه ایران شود ،دیگر اهرم فشاری برای وادار سازی کشورمان جهت مذاکره بر سر موضوعات موشکی و منطقه ای وجود نخواهد داشت! سالیوان که طی یکسال و نیم اخیر از ایده اولیه خود به صورت اجباری ( به دلیل تاکید ایران بر خطوط قرمز جاری در مذاکرات برجام و مخالفت مطلق تهران با بسط برجام ) ناچار به عقب نشینی شده، اکنون تصور می کند به واسطه اغتشاشات اخیر در ایران و تشدید تحریمهای اقتصادی، زمان پررنگ ساختن ایده های قبلی فرا رسیده است! اما این محاسبه سالیوان شدیدا برای کاخ سفید هزینه ساز خواهد بود.

واقعیت امر این است که سالیوان هر اندازه نیز با کلمات بازی کند یا در صدد دستکاری محیط و عوامل فرامتنی در مذاکرات احیای برجام بپردازد، قادر به تحمیل "راه سوم" در قبال برجام یعنی "تغییر توافق یا بسط تعهدات ایران"نخواهد بود. در نهایت، سالیوان ، بلینکن و بایدن باید میان دوگزینه "احیای برجام "و "ادامه مسیر ترامپ"دست به انتخاب بزنند و در صورت انتخاب هریک از این دوگزینه ،  باید با عواقب و تبعات آنها مواجه شوند. نکته مهم تر اینکه جمهوری اسلامی ایران ( چنانچه در مواضع رسمی کشور نیز اعلام شده است ) اجازه خرید زمان و آزمون و خطا را به مقامات آمریکایی در پروسه مذاکرات احیای برجام نخواهد داد! زمان به ضرر ایالات متحده آمریکا و تروییکای اروپایی در حال از دست رفتن بوده  و شاید سالیوان زمانی به خود آید که بسیار دیر شده است....

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها