گفت‌وگوی «فردا» با حسن بهشتی‌پور

فقط خنثی‌سازی تحریم‌هاست که غربی‌ها را عقب می‌راند

کد خبر: 1198935

حسن بهشتی‌پور گفت: خنثی‌سازی تحریم‌ها با تقویت ظرفیت‌های داخلی محقق می‌شود، مشروط بر آنکه اصلاحات اقتصادی صورت بگیرد که تا کنون در دولت آقای رئیسی چنین نشده است.

فقط خنثی‌سازی تحریم‌هاست که غربی‌ها را عقب می‌راند

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت سیاست خارجی مبهم‌تر از همیشه است. تنش دیپلماتیک میان ایران و کشورهای غربی‌ بیشتر از گذشته است و مشخص نیست سرنوشت برجام چه می‌شود.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «یکی از دلایل اخلال در روند مذاکرات به دلیل آن است که دو طرف یعنی ایران و کشورهای غربی تعبیر یکسانی از اعتراضات داخلی ندارند. ایران علت و ریشه اعتراضات را متوجه همان کشورها یعنی آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌داند و آن کشورها اعتراضات در ایران را ناشی از مشکلات داخلی می‌دانند. مسئولان ایران می‌گویند آن کشورها نباید در پی به وجود آمدن ناآرامی‌ها اعتراضی داشته باشند اما آنها می‌گویند ما بر اساس عرف دیپلماتیک نقد می‌کنیم. حالا اینکه اگر ثابت شود که غربی‌ها در به وجود آوردن اقدامات مسلحانه در ایران یا ایجاد زمینه ترور نقش داشتند، بحث دیگری است که حتما محکوم است».

او ادامه داد: «پیش از روی کارآمدن بایدن میان آمریکا و کشورهای اروپایی اختلاف‌های زیادی وجود داشت اما از زمانی که بایدن روی کار آمد توانست اشتراکات زیادی به وجود آورد؛ مشخصا آنکه هم موضع آمریکا و هم موضع اروپایی‌ها علیه ایران شد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ایران دو راه در پیش دارد؛ یا آنکه بخواهد همین سیاست را ادامه دهد و به نوعی در مسیر تقابل قرار داشته باشد یا آنکه راه تعامل را پیش بگیرد. من به عنوان تحلیلگر تصور می‌کنم ایران می‌خواهد با افزایش قدرت هسته‌ای‌اش طرف‌های مقابل را وادار به مذاکره و پذیرش خواسته‌هایش کند در صورتی که این ایده درستی نیست. آنچه باعث عقب‌نشینی  غربی‌ها می‌شود، خنثی‌سازی تحریم‌هاست».

بهشتی‌پور در پایان گفت: «اینکه گفته می‌شود خنثی‌سازی تحریم‌ها با تقویت ظرفیت‌های داخلی محقق می‌شود حرف غلطی نیست، مشروط بر آنکه اصلاحات اقتصادی صورت بگیرد که تا کنون در دولت آقای رئیسی چنین نشده است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها