برنامه‌ریزی زودهنگام حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات

کد خبر: 1199253

اکنون و چندین ماه پس از این جلسات محمود واعظی مسئول دفتر حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری و عضو پرنفوذ دولت سابق در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه آیا رئیس دولت پیشین با چهره‌های معروفی همچون آقای ناطق و آقای خاتمی هم جلسه برگزار می‌کند، پاسخ داده است: «بله؛ ارتباط دارد. با آقای ناطق خیلی ارتباطش خوب است و همدیگر را همیشه می‌بینند و با آقای خاتمی هم ارتباط دارد.»

برنامه‌ریزی زودهنگام حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات

 یکشنبه 22 خردادماه امسال بود که حساب توئیتری روزنامه ایران خبر داد حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم با محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری در منزل خود تشکیل جلسه داده است تا اقدامات مربوط به اعتراضات اجتماعی و مباحث سیاسی انتخابات آتی را مورد بحث و بررسی قرار دهند. اکنون و چندین ماه پس از این جلسات محمود واعظی مسئول دفتر حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری و عضو پرنفوذ دولت سابق در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه آیا رئیس دولت پیشین با چهره‌های معروفی همچون آقای ناطق و آقای خاتمی هم جلسه برگزار می‌کند، پاسخ داده است: «بله؛ ارتباط دارد. با آقای ناطق خیلی ارتباطش خوب است و همدیگر را همیشه می‌بینند و با آقای خاتمی هم ارتباط دارد.»  

برنامه‌ریزی برای انتخابات آتی

واعظی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا درخصوص فعالیت حزب اعتدال و توسعه نیز خبر داده است که این جریان در حال فراهم کردن مقدمات برای انتخابات پیش رو است. اتفاقی که تا پیش از این تلویحاً توسط بسیاری از حامیان دولت قبل انکار می‌شد و تلاش داشتند تا برنامه‌ریزی زودهنگام خود را برای فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی مخفی کنند. رئیس دفتر رئیس جمهور سابق گفته است حسن روحانی پس از دولتش نیز جلسات خود را ترک نکرده است. وی با آنکه منکر سیاسی بودن جلسات رئیس دولت پیشین شده و گفته لزومی برای رسانه‌ای کردن آن نبوده اما گفته است: «روحانی مرتب با وزرای خود جلسه می‌گذارد و پیرامون موضوعات مختلف بحث و بررسی صورت می‌گیرد. این جلسات منظم و هفتگی است. در هفته دو- سه جلسه برگزار می‌شود؛ مانند جلساتی که خودمان  در ریاست جمهوری با دکتر روحانی برگزار می‌کردیم که خبرش را  هم منتشر نمی‌کردیم. مهم نتیجه آن بود.»  

ورود به جدال سیاسی

با این حال شواهد و خبرها نشان دهنده مسأله دیگری است. حسن روحانی در دیداری که ابتدای دی‌ماه با استانداران دولت خود برگزار کرده به صراحت وارد یک جدال سیاسی شده و تلاش کرده تا ضمن تبرئه خود از ناکارآمدی دولتش با حمله به گفتمان دولت سیزدهم به آمارسازی غیرواقعی از سال‌های 92 تا 1400 دست بزند. سخنان غیرواقعی او درخصوص تأمین واکسن، پر بودن خزانه کشور در زمان تحویل به دولت جدید و توانایی دولت قبل برای انجام یک توافق جدید از جمله ادعاهایی بود که در نشست با استانداران سابق معنای مهمی را به ذهن متبادر می‌کند و نشان می‌دهد خروجی جلسات متعدد هفتگی شامل چه دستور کاری برای جنگ روانی و تحریف واقعیات بوده است. به نظر می‌رسد آن استانداران قرار است در استان‌های خود برای انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی نقش مهمی را در قدرت گرفتن ایده‌های تکراری و افراد تکراری بازی کنند.

وقت کافی برای انتخابات، وقت ناکافی برای مسئولیت!

حسن روحانی در حالی برای نشست با استانداران خود وقت گذاشته است که در زمان دولت خود برای گفت‌و‌گو با وزرای دولت نیز وقت کافی نمی‌گذاشت. به عنوان نمونه سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی که مجبور به استعفا شده بود بعدها فاش کرد برای گفتن مطلبی در مورد «طرح رتبه‌بندی معلمان» چندین بار از رئیس‌جمهور درخواست وقت کرده ولی روحانی به او زمانی نمی‌داده است تا وزیر آموزش و پرورش در خصوص مهمترین مسأله مربوط به معیشت و مطالبه معلمان حتی با وی صحبت کند. با وجود این شواهد نمی‌توان انتظار داشت دیدارهای انجام شده در زمانی که رئیس دولت سابق مسئولیتی ندارد برای اقداماتی غیرسیاسی و جناحی سازماندهی شده باشد؛ چرا که اگر این جلسات خروجی کارشناسی در بر داشت می‌توانست در اختیار مسئولان ذی ربط قرار بگیرد.

نگرانی حاج قاسم از دولت سابق

واعظی همچنین در خصوص ارتباط حاج قاسم با دولت سابق گفت: «به نظر من در دولت سابق کمترین اختلاف دیدگاه را با سردار داشتیم. من بیشتر راجع به دولت دوازدهم صحبت می‌کنم چون خودم در همه جلسات و مباحث و مکاتبات بودم و اشراف دارم ما کمترین مشکل را با شهید سلیمانی داشتیم و ایشان هم همین طور بود.»

وی با نقل خاطره‌ای اما از نگرانی حاج قاسم از نوع ارتباط بین حسن روحانی با مقام معظم رهبری این‌گونه سخن گفت: «در سال 96 هنوز دولت دوم شکل نگرفته بود، در یک پرواز باهم بودیم، از تهران تا کرمان راجع به بحث انتخابات خیلی حرف‌های مهمی بین من و ایشان رد و بدل شد و نکات ایشان را به دکتر روحانی گفتم، این جالب بود که یکساعت ونیم راجع به همه چیز صحبت کردیم. ایشان یک سری «نکات بزرگی» داشت و یکی دو تا سؤال از من داشت از چیزهایی که شنیده بود و تعامل بین دکتر روحانی و مقام رهبری، که من برایشان ماجرا را کامل توضیح دادم.»

واعظی البته توضیح نداده که شهید سلیمانی دقیقاً چه نگرانی‌هایی را در ارتباط با دولت روحانی مطرح کرده است اما سخنان عمومی و به جا مانده از حاج قاسم نشان می‌دهد که ایشان بارها نسبت به اشتباهات راهبردی و ساده انگارانه غربگرایان در دولت حساسیت داشته و آن را در محافل گوناگون گوشزد کرده بودند.

 اسفند ماه سال 97 در اوج زمانی که دولتمردان وقت همواره از برجام‌های دو و سه سخن می‌گفتند شهید سلیمانی در اجلاسیه کنگره بزرگداشت ۶۵۰۰ شهید استان کرمان، ضمن یادآوری این نکته که امریکا به یک برجام قانع نخواهد شد هدف از برجام‌های دیگر را خشک کردن قدرت اسلامی ناب و جریان‌های اسلامی معرفی کرد. شهید سلیمانی در تحلیلی در ارتباط با این مسأله گفته بود: «چرا دشمن اینقدر اصرار بر برجام دو دارد؟ دشمن از اول برجام را سه ضلعی می‌دانست نه یک ضلعی و دو ضلع دوم را مهمتر از ضلع اول می‌دانست. اوباما آرام آرام می‌خواست به دو ضلع دوم برسد اما ترامپ به سرعت می‌خواهد این راه را طی کند و این راه تا برجام سه ادامه دارد. دشمن می‌خواهد جریان‌ها در برجام دو خشکانده شود اما اهداف آنها به اینجا ختم نمی‌شود لذا اصرار دارد بر اینکه قدرت اسلام اصیل و ناب در برابر اسلام وهابی و یهودی خشکانده شود. با توافق برجام دوم می‌خواهند ریشه جریان‌های اسلامی را بخشکانند اما این چشمه خشکانده نمی‌شود زیرا ایران را اسلام ناب پابر جا نگه داشته است.»

شهید سلیمانی در ارتباط با برجام اول نیز نگرانی داشته و همواره به بدعهدی امریکایی‌ها و لزوم دوری از ساده انگاری و اعتقاد به حسن نیت دشمن انتقاد کرده و حتی در پیامی به وزیر وقت امور خارجه به این مهم هشدار داده بود؛ مسائلی که نمی‌توان آن را به اختلاف سلیقه تقلیل داد و اشتباهات راهبردی دولت گذشته را نادیده گرفت.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها