ترجمه/ توهمات آمریکا و اسرائیل درباره گزینه نظامی علیه ایران

ایران، عراق نیست

کد خبر: 1199462

دکتر فیاض العبد قازان نوشت: آیا تصمیم گیران در کاخ سفید به یادآورى سرنوشت و نتایج چراغ سبز نشان دادن به اسرائیل براى حمله به لبنان نیاز دارند؟

ایران، عراق نیست

دکتر فیاض العبد قازان، روزنامه راى الیوم/ ترجمه از سایت فردا: من در جایگاه ناظر تحولات خاورمیانه و نقش آفرینى ایالات متحده باور ندارم که بایدن رییس جمهور آمریکا که به صهیونیست بودن خودش افتخار مى کند با آغاز جنگ علیه ایران روى شانس ضعیف خودش براى انتخاب دوباره در انتخابات ریسک کند!

مردم آمریکا بعد از رهایى این کشور از جنگ در عراق و افغانستان نفس راحتى کشیدند و حالا ایالات متحده به نوعى در جنگ روسیه و اوکراین گرفتار است.

به همین دلیل آمریکایى ها نمى توانند هزینه هاى جنگ جدیدى علیه ایران را بپذیرند که موجب گرانى قیمت نفت ، تشدید بحران اقتصادى و دردسرهاى تازه آمریکا در جهان شود.

ممکن است رییس جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستى تنها به دنبال طراحى حمله علیه تاسیسات هسته اى ایران باشند اما چه کسى مى تواند تضمین کند که واکنش ایران در چه حدى خواهد بود و آیا شامل بر مراکز هسته اى اسرائیل، چاه هاى نفت خلیج فارس یا سربازان آمریکایى مستقر در سوریه ، عراق و حتى قطر نخواهد شد؟

آیا در راستاى دفاع از جمهورى اسلامى حوثى ها به آرامکو حمله نمى کنند و یا حزب الله که اسرائیلى ها میزان جدیت تهدیداتش را مى شناسند وارد نبرد نخواهند شد؟

شاید توهم اسرائیل این است که جنگ با ایران محدود به تقابل آمریکا و اسرائیل از یک سو و ایران از سوى دیگر مى شود اما اگر چنین باورى دارند هزینه سنگین ترى نسبت به حمله به لبنان در سال ١٩٨٢ پرداخت خواند کرد.

 تجربه تقابل آمریکا با ایران در خاورمیانه همواره بسیار دردناک بوده خصوصا اگر ماجراى سال ١٩٨٣ در بیروت را مرور کنیم که به کشته شدن ٢٤١ سرباز آمریکایى منجر شد.

سربازان آمریکایى در نتیجه استراتژى هاى نادرست ریگان کشته شدند، رییس جمهورى که هرگز منصب نظامى نداشت و تنها یک بازیگر حرفه اى سینما بود. به همین دلیل تفاوتى میان دنیاى فیلم هاى تخیلى هالیوود و جهان واقعى قائل نبود.

همین استراتژى ریگان در مسلح ساختن مجاهدین افغان با سرمایه گذارى سعودى ها در دهه هشتاد در جهت سوء استفاده از دین اسلام و در راستاى مقابله با اتحاد جماهیر شوروى در نهایت موجب ظهور القاعده و فاجعه ١١ سپتامبر ٢٠٠١ شد!

البته آمریکایى ها به جاى آنکه به اشتباه استراتژیک خودشان اعتراف کردند اسلام و مسلمانان را با صفت تروریست در رسانه هایشان مورد سرزنش قرار دادند.

آیا تصمیم گیران در کاخ سفید به یادآورى سرنوشت و نتایج چراغ سبز نشان دادن به اسرائیل براى حمله به لبنان نیاز دارند؟

به آنها تاکید و یادآورى مى کنم آنچه براى خودشان و اسرائیلى ها در لبنان اتفاق افتاد مشابه همان سرنوشتى است که در صورت نشان دادن چراغ سبز به اسرائیل و

براى حمله به ایران و یا مشارکت در چنین حمله اى تکرار خواهد شد.

 امیدوارم تصمیم گیرندگان در ایالات متحده از تاریخ درس بگیرند اما اگر امپریالیسم و صهیونیسم مانند همیشه توان درس گرفتن از تاریخ را نداشته باشند امیدوارم جغرافیاى سیاسى را بفهمند.

زمانى که در فکر حمله به جمهورى اسلامى هستند نباید تنها به فکر نفوذ استراتژیک ایران در عراق، یمن، سوریه، لبنان و فلسطین باشند بلکه باید بدانند که آنها در کنار بردارشان جمهورى اسلامى ایران یک جبهه واحد را شکل خواهند داد.

همچنین با احترامى که براى عراق قائلم باید بگویم ایران عراق نیست و سید على خامنئى هم صدام حسین نیست.

ایران از نظر جغرافیایى چهار برابر عراق است ، از نظر جمعیت سه برابر عراق و البته داراى عمق بزرگ و وسیع استراتژیک.

ایران همپیمانان و برادرانى دارد که شهادت در کنارش در راه حق را بیش از دنیا طلبى در کنار آمریکایى ها و اسرائیلى ها در مسیر باطل دوست مى دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها