چرا عربستان شروط عمده انصارالله را پذیرفت

کد خبر: 1199724

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین انصارالله و عربستان با میانجیگری عمان احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد برقراری آتش بس موقت در یمن باشیم، گفت: با توجه به اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد که عمده شروط انصارالله برای آتش بس از سوی ریاض پذیرفته شده است.

چرا  عربستان شروط عمده انصارالله را پذیرفت

رضا میرآبیان با بیان اینکه مدتی است که با میانجیگری عمان مذاکراتی در مسقط و صنعا بین انصارالله و عربستان در حال انجام است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در همین چارچوب در چند روز اخیر گفت‌وگوهایی بین هیات عربستان و انصارالله صورت گرفت و آخرین موضوعات برای برقراری آتش بس مورد مذاکره قرار گرفت و بر اساس شواهد به نظر می‌رسد که توافق اولیه برای وقوع آتش بس صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد آتش بسی شش ماهه بین عربستان و انصارالله در ادامه آتش‌بس‌های قبلی ایجاد شود، افزود: بنابر اخبار، عربستان شروط عمده انصارالله را در ارتباط با آتش بس پذیرفته است که بزرگترین شرط انصارالله پرداخت حقوق کارمندان و کارکنان یمنی بر اساس لیست ۲۰۱۴ بوده است. در واقع یکی از شروط انصارالله این بود که حقوق این افراد بر اساس لیست ۲۰۱۴ به صورت کامل پرداخته شود که در مذاکرات قبلی عربستان این موضوع را نپذیرفته بود ولی اکنون مورد پذیرش قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از موارد توافق شده بین انصارالله و یمن افزایش پروازها از فرودگاه صنعا بوده است، افزود: در همین چارچوب به نظر می‌رسد توافقی صورت گرفته که از صنعا پروازهایی به مقصد قاهره، اردن، عمان، هند مالزی و چند کشور دیگر انجام شود، پروازهایی که پیش از این محدود به قاهره بود.

وی همچنین با بیان اینکه به نظر می‌رسد که در مورد برداشته شدن محدودیت بر سر واردات کالا از بندر الحدیده نیز توافق شده است، افزود: به نظر می‌رسد بعد از هفت سال از تجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن سعودی‌ها مجبور شدند که بپذیرند که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره این بحران را حل کرد.

وی همچنین با بیان اینکه بر اساس اخبار منتشر شده گویی عربستان و انصارالله توافق کرده‌اند که لیست اسرا برای مبادله نیز تکمیل شود و از دیگر سو راه‌های بین استان‌ها نیز برای رفت و آمدها باز شود ادامه داد: در این مذاکرات یکی از خواسته های اصلی عربستان تامین امنیت مرزهای جنوبی‌اش که با یمن هم مرز است بوده است که انصارالله نیز در این مذاکرات تاکید کرده که یمنی‌ها تجاوزگر نیستند و چشمداشتی به اراضی دیگر کشورها ندارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه این مذاکرات بین انصارالله و عربستان صورت گرفته و دولت در تبعید یمن در آن نقشی نداشته است، افزود: از دیگر سو عربستان خواهان این بود که آتش بس دائمی ایجاد شود ولی انصارالله بر این موضوع تاکید دارد که باید در ابتدا آتش بس موقت ایجاد شود و یک ارزیابی از عملکرد عربستان در انجام تعهداتش حاصل شود و سپس برای آتش بس دائم گام برداشته شود.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها