مالک شریعتی: در حوزه ذخیره سازی گاز دچار غفلت شده‌ایم

کد خبر: 1202082

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به غلفت صورت گرفته در حوزه ذخیره‌سازی گاز در طول سالیان گذشته، گفت: متاسفانه در مقاطع مختلف برای انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز تلاش شد و در نهایت در دولت قبلی این اتفاف رخ داد، اما دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به حوزه ذخیره‌سازی گاز دارد.

مالک شریعتی: در حوزه ذخیره سازی گاز دچار غفلت شده‌ایم

مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارزیابی سیاست‌های ذخیره‌سازی گاز در کشور، بیان کرد: تمام کشورهایی که مصرف کننده گاز طبیعی در سطح دنیا هستند، درصد قابل توجه ای از نیاز خود را بعضا تا ۲۰ درصد، برای سرمایه گذاری در حوزه ذخیره‌سازی گاز طبیعی هدف گذاری کرده‌اند. چه در حوزه ذخایر طبیعی و چه در حوزه ذخایر مدرن سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: اما درصد ذخیره‌سازی در کشور ما بسیار پایین است. ما حدود ۱/۷ درصد ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در سطح کشور به نسبت مصرف داریم. ذخیره سازی گاز یک نیاز اساسی است که باید به آن توجه شود؛ گرچه اصل کار ما این نیست اما یک شرط لازم برای تامین نیاز کشور است. علت عمده انجام این کار نیز تفاوت تراز گاز در فصل گرم و سرد سال است که در فصل گرم که مصرف پایین‌تر بوده ذخیره‌سازی صورت گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ذخیره‌سازی با استفاده از تولید یا واردات تفاوتی ندارد. امروز بسیاری از کشورها واردات گاز دارند اما آن را در فصل گرم ذخیره‌سازی کرده و در فصل سرد از آن استفاده می‌کنند. ماهم باید این کار را انجام می‌دادیم اما متاسفانه در این حوزه غفلت کرده‌ایم. در مقاطع مختلف برای انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز تلاش شد و متاسفانه در دولت قبل این اتفاق افتاد و بحث ذخیره‌سازی گاز از دستور کار خارج شد.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه دولت جدید بر این موضوع تمرکز داشته و وزارت نفت این بحث را دنبال می‌کند. گرچه از نظر بنده سرعت کار رضایت بخش نیست. باید با سرعت بیشتری این اتفاق بیافتد. ما باید تجارت گاز را جدی بگیریم. باید چه واردات و چه صادرات گاز به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و بخشی از آن نیز باید به ذخیره سازی اختصاص پیدا کند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها