دهنوی: باید عظمت مسیر انقلاب را برای مردم بگوییم سپس یک نگاهی به قله کنیم

کد خبر: 1203833

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: گام هایی که در طول ۴۴ سال گذشته برای فضایی شدن کشور برداشته شد و دستاوردهای علمی و فناوری کشور که در دوران کرونا توانست در بحران جهانی به نیازهای کشور پاسخ دهد، از دستاورد های مسیر انقلاب اسلامی است که باید عظمت آن را به مردم نشان داده شود و از سوی دیگر نگاهمان در پیمودن ادامه مسیر نیز به قله باشد.

دهنوی:  باید عظمت مسیر انقلاب را برای مردم بگوییم سپس یک نگاهی به قله کنیم

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: گام هایی که در طول ۴۴ سال گذشته برای فضایی شدن کشور برداشته شد و دستاوردهای علمی و فناوری کشور که در دوران کرونا توانست در بحران جهانی به نیازهای کشور پاسخ دهد، از دستاورد های مسیر انقلاب اسلامی است که باید عظمت آن را به مردم نشان داده شود و از سوی دیگر نگاهمان در پیمودن ادامه مسیر نیز به قله باشد.

سید محسن دهنوی در نشست بررسی و تبیین دستاوردهای ۴۴ ساله جمهوری اسلامی ایران و در آئین رونمایی از کتاب کارنامه منتشر نشده، بیان کرد: تا سال ۵۷ شاخص امید زندگی ۵۶ سال بود میانگین جهانی ۶۱ سال بود. امروز این شاخص امید به زندگی ۷۵ سال و در میانگین جهانی ۷۲ است. برای اینکه این عدد فقط ۶ ماه افزایش پیدا کند خیلی اتفاقات باید در کشور رخ دهد. باید کلی نظام درمان و آموزش ارتقا یابد تا یک سال شاخص امید به زندگی افزایش پیدا کند.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از شاخص های این کتاب نرخ سواد است. سال ۵۵ و ۵۶ به طور میانگین ۳۷ درصد باسواد بودند. آن موقع در کشورهای عربی منطقه شاخص ۴۵ درصد بود. امروز درصد باسوادی در ایران ۸۹ درصد و در کشورهای همسایه ما ۷۴ درصد است. ارجاعات به آمارها در این کتاب جهانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:  به لحاظ شاخصی چند عدد در حوزه علم و فناوری حائز اهمیت است. رتبه کشور ما در تولید علم و مقالات حائز اهمیت است. چند سال است ما جزو ۱۵ کشور برتر دنیا در این حوزه هستیم. تولید مقاله واقعا معیاری از تولید علم است.  اما عده ای با رشد این آمار زمزمه کردند تولید مقاله که شاخص نیست. اتفاقا تولید مقاله یک دستاورد بسیار مهم است. ۸ نفر از پژوهشگران ما جزو دانشمندان معتبر پرارجاع در دنیا می شوند که جای افتخار دارد. ما نتوانستیم در کاربردی کردن مقالات برای حل مشکلات موفقیت زیادی کسب کنیم، اما باید دستاورد بزرگ در تولید مقالات را دید.

وی افزود: زیرساخت توسعه و رشد هر کشوری منابع انسانی است. جمهوری اسلامی هزینه کرده و دستاورد داشته است. امروز فقط سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. این دستاورد جمهوری اسلامی و مزیت کشور است. گاهی از همین به عنوان نکته منفی یاد می کنند. یک لیوانی که ۸۰ درصد آن پر است گاهی سعی می کنند نیمه خالی آن را نشان دهند.  امروز نصف دانشجویان ما خانم ها هستند. اگر امروز این نسبت متفاوت بود یعنی ۹۰ درصد آقایان بودند و ۱۰ درصد خانم ها بودند همین را پتک می کردند. اینکه درصد ورودی دختران در برخی رشته ها بیشتر است باید از دستاورد جمهوری اسلامی در کرامت دادن به بانوان بدانیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: واقعا  یکی از اتفاقات برجسته ای  که در دوران جمهوری اسلامی برای کشور رخ داد فضایی شدن جمهوری اسلامی بود. برای اینکه کشوری به فناوری فضایی دست پیدا کند لازم است در ده‌ها فناوری دیگر از یک نقطه ای عبور کند تا به فناوری فضایی دست یابد. یک نقطه طلایی در دستاورد علم و فناوری کشور در بحث کرونا بود. در روزهای اول آغاز ایپدمی کرونا یک فضای رعب و ترسی حاکم بود. به ادعا نیست در علم عقبه علم و فناوری در روزی که کشور نیاز داشت به دادش رسید. ما در تامین ماسک و همه تجهیزاتی که لازم بود تواتستیم نیاز کشور را تامین کنیم در روزهایی که آمریکا و اروپا از هم محموله می دزدیدند.

وی در ادامه بیان کرد: چهل سال زحمت کشیده شد تا به این نقطه رسیدیم. متاسفانه ما در رسانه ضعیف هستیم. ما در قله دستاوردی در خصوص کرونا بودیم. هیچ نیازی نبود که فناوری داخلی نتواند به آن پاسخ دهد. خیلی از اتفاقات مهم در رشد علمی کشور در بازه ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ بوده که رتبه ما جهش خوبی پیدا کرده است. این اتفاق همزمان بود با زمانی که مقام معظم رهبری بحث جنبش نرم افزاری و تولید ثروت از دانش را مطرح کرده بودند. در آن موقع در خود دانشگاه این مفاهیم جدید و تازه بود. رهبری بر روی این موضوع ایستادند و گفتند ما علمی را می خواهیم که منجر به تولید ثروت برای کشور شود. آن را گفتمان کردند و از دل آن موضوع شرکت های دانش بنیان را مطرح کردند.  اینقدر این موضوع را دنبال کردند که امروز حرف از اقتصاد دانش بنیان می زنند. ما واقعا مدیون شخص مقام معظم رهبری هستیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری ایستاد و از نقطه ای که مسئله ما سواد آموزی بود ما را به جایی رساند که اقتصاد خود را دانش بنیان کنیم. خیلی از دستاوردهای علم و فناوری در دوران رهبری مقام معظم رهبری لست و این به خاطر نگاهی بوده که ایشان به این حوزه داشته است. امروز نزدیک ۹۰۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که خیلی ها می توانند محصولات رقابتی تولید کنند. ما در جریان مشکلات کشور هستیم. اینکه می گوییم انقلاب دستاورد داشتیم بدین معنا نیست که در جریان مشکلات نیستیم اما باید مسیری که طی شده را ببینیم. باید عظمت این مسیر را برای مردم بگوییم سپس یک نگاهی به قله کنیم./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها