در گفتگو با فردا مطرح شد؛

مراقبت کنیم عقلا توسط تندروها وادار به سکوت نشوند

کد خبر: 1201830

فعال مطبوعاتی گفت: باید مراقبت کرد کسانی که از روی عقلانیت و احساس وظیفه مسائلی را مطرح می کنند و شاید ادبیات شان به مذاق تندروها خوش نیاید وادار به سکوت نشوند چون در آن صورت دوباره جریان حاکم بر کشور همان جریانات افراط و تفریط خواهند شد.

مراقبت کنیم عقلا توسط تندروها وادار به سکوت نشوند

گروه سیاسی فردا: در روزهایی که جامعه ایران نیاز به وحدت و اتحاد برای گذر گردنه سخت فشارهای سنگین نظام سلطه دارد، سوپرانقلابی‌ها به هر بهانه ای و در هر موضوعی تلاش دارند در جامعه دوقطبی ایجاد کنند. آسیب هایی که سوپرانقلابی ها به مفاهیم انقلابی زدند در بعضی حوزه ها جبران ناپذیر است.

بیژن مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره لزوم بازگشت به سیاست ورزی عقلانی و خردگرایانه گفت: افراط و تفریط دو روی یک سکه هستند، وقتی فردی افراط کند قطعا یک روز هم دچار تفریط می شود. افراد تندرو افراطی را در طول عمر انقلاب زیاد دیدیم که دیگران را متهم به عقب نشینی و کوتاه آمدن از اصول و ارزش ها انقلابی می کردند، در حالیکه این طور نبود و نوع مواجهه افراد با یک پدیده یا مسئله اجتماعی متفاوت بود.

وی با بیان اینکه تندروها و افراطیون معمولا رادیکال ترین روش ها را در برخورد با موضوعات بر می گزیدند، افزود: جریان انقلاب گرچه با این روش ها موافق نبود و این رویه ها را نمی پذیرفت اما تندروها طوری رفتار می کردند که انقلابیون اصلی نیز می ترسیدند، اگر سکوت نکنند یا همراهی نشان ندهند، از حیض انتفاع ساقط می شوند چون می دانستند که تندروها سروصدای زیادی دارند و می توانند علیه منتقدان‌شان فضاسازی تخریبی انجام دهند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با تأیید استفاده از تعبیر سوپرانقلابی برای تندروهای مدعی انقلابی گری اظهار کرد: این افراد از انقلابیون اصیل هم جلوتر می روند، حتی آنها را هم عقب مانده می دانند و تفکر خود را معیار و ملاک سنجش انقلابی گری تصور می کنند. متأسفانه این تفکر به جای آنکه از اتفاقات درس بگیرد و نگاه خود را نسبت به پدیده های اجتماعی عوض کند و به ریشه یابی درست آنها بپردازند، همچنان قائل به واکنشی احساسی است.

وی افزود: اتفاقاتی در کشور ظرف چند ماه اخیر داشتیم که یکسر آن اعتراض بود و یکسر دیگر آن اغتشاش اما ما باید فاصله زیادی بین این دو حالت قائل باشیم. نباید فراموش کنیم که این اتفاقات ریشه های جدی دارد که اتفاقا در خیلی از جلسات درباره آنها حرف زده شده است، نباید مسائلی را که در جلسات خصوصی مطرح شدند زود فراموش کنیم.

این فعال مطبوعاتی یادآور شد: حرف های رسمی مسئولان نیز در آن ایام این بود که باید حرف های اعتراضی را شنید و در برخی روش ها تجدیدنظرهایی انجام دهیم اما جریان افراطی امروز مانع آن تجدیدنظرها و اعمال نگاه جدید به پدیده های اجتماعی است. در واقع جریان افراطی نمی گذارد ما بپذیریم در بعضی جاها اشتباه کردیم و دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنیم.

وی ادامه داد: کسانی هم که براساس عقلانیت و اصول انقلاب می خواهند تغییر روش و رویکرد بدهند تا دیگر اشتباهات گذشته تکرار نشود، از سوی افراطیون مورد حمله قرار می گیرند.

مقدم گفت: باید مراقبت کرد کسانی که از روی عقلانیت و احساس وظیفه مسائلی را مطرح می کنند و شاید ادبیات شان به مذاق تندروها خوش نیاید وادار به سکوت نشوند چون در آن صورت دوباره جریان حاکم بر کشور همان جریانات افراط و تفریط خواهند شد یعنی یک طرف می شود جریانی است که در داخل ظاهر انقلابی دارد و طرف دیگر نیز براندازها خواهند بود که می گویند فقط باید جمهوری اسلامی را سرنگون کرد. این دو جریان دو لبه یک قیچی هستند که باید مراقب آنها باشیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها