اهمیت سفر رئیسی به چین

کد خبر: 1206804

قائم‌مقام جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، نگرانی و مخالفت جبهه غربی با گرم‌تر شدن روابط تهران-پکن را نشانه‌ای از اهمیت سفر رئیس‌جمهور به چین دانست.

اهمیت سفر رئیسی به چین

قاسم یکله قائم‌مقام جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در رابطه با ابعاد سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین، گفت: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن که اولین سفر دولتی یک رئیس‌جمهور ایرانی در دو دهه گذشته به چین بوده است، را می‌توان نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست. در این سفر 20 تفاهم‌نامه بین طرفین امضاء شد که بسیار مهم است و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: این سفر مهم که با آداب کامل تشریفات انجام شد، نشان‌دهنده اراده سیاسی و توجه میزبان به برگزاری آن و توسعه روابط از طرف دو کشور بوده است، مهم‌تر از خود این سفر باید گفت؛ فضای حاکم بر گفتگوها و فرامتن این سفر بسیار مهم است که در رسانه‌های جهانی ابعاد گسترده‌ای هم داشته است.

یکله در ادامه گفت: ایران و چین طی سال‌های گذشته، به ویژه در چند ماه اخیر، شاهد فشارهای فزآینده غرب علیه کشورهای مستقل شرقی بوده‌اند و این سفر یک پیام راهبردی را به کشورهای غربی و اروپایی مخابره کرده که در آینده نتیجه آن را خواهیم دید.

 قائم‌مقام جمعیت پیشرفت و عدالت با اشاره به پوست‌اندازی نظم موجود جهانی و گذار از نظم پساجنگ سردی به دورانی نوین، گفت: این گذار، باعث شده است که پیوندها و همکاری‌های کشورهای مستقل از بلوک غرب، روز به روز معنادارتر شود و یکی از محرک‌های این موضوع هم تلاش بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه و همچنین بر بستر مکانیزم‌های منطقه‌ای باعث همرسانی این روندها شده است.

یکله خاطرنشان کرد: نگرانی و مخالفت جبهه غربی با گرم‌تر شدن روابط تهران-پکن نیز شاهد دیگری بر اهمیت این رخداد است و کشورهای دو سوی آتلانتیک، با مشاهده رشد و ظهور کشورها و قدرت‌های جدید احساس خطر می‌کنند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: برچسب‌زنی جبهه غربی در ماجرای اوکراین در شرایطی است که آمریکا و کشورهای اروپایی بیشترین میزان سلاح را روانه اوکراین کرده‌اند. امّا در نقطه مقابل، کشورهایی مانند ایران و چین بارها بر به‌کارگیری گفتگو و دیالوگ برای حل بحران تأکید کرده‌اند. به نظر می‌رسد، راهبرد اصلی غرب مطول کردن و جنگ کردن در عمل، ولی متهم کردن دیگران به خاطر چنین شرایطی است. چنین شرایطی بر اهمیت توسعه روابط شرقی صحه می‌گذارد.      

یکله ادامه داد: در سوی دیگر، نقاط اشتراک و تفاهم ایران و چین، دلیل مضاعفی برای هموارتر کردن مسیر گسترش روابط است. همکاری در حوزه انرژی برای هر دو طرف حائز اهمیت و دستاوردهای فراوانی است. چین به عنوان یک قدرت اقتصادی به یک مسیر امن برای تأمین انرژی نیاز دارد. ایران نیز به عنوان یکی از منابع عمده انرژی می‌تواند این نیاز چین را برطرف کند و همچنین موقعیت ژئوپلتیک ایران و برنامه‌ریزی چین برای توسعه کریدورهای مواصلاتی می‌تواند دسترسی چین به نقاط مهم را تسهیل کند. چنین مشارکتی می‌تواند به بازی دو سر برد برای طرفین تبدیل شود.

یکله تأکید کرد: با تشدید بحران غذایی در جهان، حوزه کشاورزی می‌تواند از جمله حوزه‌های مهم مورد همکاری طرفین باشد. چه بسا اینکه برخی از تفاهم‌نامه‌های امضاء شده در جریان سفر اخیر مربوط به حوزه‌های کشاورزی بوده است.

وی افزود: یکی از ابعاد دیگر، تحکیم روابط فرهنگی و رسانه‌ای دو کشور است. چرا که گسترش روابط نیازمند سرمایه اجتماعی و حمایت افکار عمومی است. در دورانی که غرب با پروپاگاندای رسانه‌ای به دنبال تحریف وقایع و رویدادهاست، ارائه روایت‌های صحیح و عینی می‌تواند پادتن توطئه غربی باشد.

قائم‌مقام جمعیت پیشرفت و عدالت در پایان گفت: در مجموع، تهران و پکن برای بهره‌برداری بهینه از توسعه روابط نیازمند توجه به ابعاد مختلف و متوازن کردن همکاری‌ها هستند که در آن همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها