واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره آمادگی برای مذاکرات

کد خبر: 1207736

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و در تداوم رویکردهای دوگانه واشنگتن، بار دیگر گفت که احیای برجام ماههاست در دستور کار قرار ندارد.

واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره آمادگی برای مذاکرات

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و در تداوم رویکردهای دوگانه واشنگتن، بار دیگر گفت که احیای برجام ماههاست در دستور کار قرار ندارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه العالم اعلام کرده بود، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی مبنی بر آمادگی آمریکا برای پیگیری مذاکرات احیای برجام و اینکه آیا این موضوع صحت دارد؟ و اگر خیر، چرا از مقامات ایرانی می شنویم که آمریکا علاقه مند است و پیام ارسال می کند؟ با بیان اینکه نمی‌تواند به بخش دوم سوال پاسخ دهد، ادعا کرد: فقط مقامات ایرانی می‌توانند بگویند که چرا به گفتن این دروغ ها ادامه می‌دهند. مقامات ایرانی می‌توانند هر مقدار که بخواهند حرف خود را تکرار کنند اما این، حقیقت پشت ماجرا را تغییر نمی‌دهد.

پرایس در ادامه ادعاهایش، با اتهام زنی به ایران افزود: احیای برجام برای ماههاست که در دستورکار قرار ندارد. ما هیچ پیامی مغایر با این امر را به ایران منتقل نکرده ایم. نمی‌توانم بگویم که چرا مقامات ایرانی تلاش می‌کنند جهان را فریب دهند.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که امیرعبداللهیان گفته است: این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به‌صورت «نان پیپر» (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

وزیر خارجه ایران ادامه داده است: برداشت من از آنچه که ایشان از آمریکایی‌ها نقل کردند، این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی طرف آمریکایی برای گام برداشتن در مسیر جمع‌بندی توافق است. اما مشکل اینجاست که آمریکایی‌ها همواره پیام‌های متناقض دیپلماتیک و رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام‌های ایجابی و مثبت ارسال و در رسانه حرف دیگری زده می‌شود. ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع‌بین بوده و ریاکارانه برخورد نکند.

وزیر خارجه ایران می گوید: این طرف آمریکایی است که از تعهدات خودش خارج شده از این رو شرط گذاشتن و اظهارات مغالطه‌آمیز و متناقض کمکی به حل مشکل و کمکی به این که تبعات عدم اجرای برجام به طور کامل متوجه آمریکا است را، رفع نخواهد کرد. پس آمریکایی‌ها به جای اظهارات متناقض، اشتباه خودشان را بپذیرند و در مسیر جبران این اشتباه حرکت کنند. البته سه کشور اروپایی هم بایستی در این مسیر نقش سازنده خودشان را دنبال کنند و دچار خطا در تحلیل و محاسبات نشوند.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت بیان کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده، بر ناآرامی های ایران متمرکز بوده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست.

دولت بایدن این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران - مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها