فردا گزارش می‌دهد؛

مجالی برای احیای برجام

کد خبر: 1209437

هر چند سفر گروسی به تهران با نتایجی همراه بود که رضایت هم ایران و هم غرب را در پی داشت اما به نظر نمی رسد برای خارج کردن مذاکرات برجامی از بن بست کافی باشد.

مجالی برای احیای برجام

گروه سیاسی فردا: گرچه توافق ایران و آژانس روزنه‌ای برای خروج مذاکرات برجامی از توقف بود، با وجود این گام امیدوارکننده بسیاری از کارشناسان و  صاحب نظران بر این باورند که «احتمال احیای برجام در آینده قابل پیش‌بینی کم است»؛ این مسئله حتی دغدغه غرب نیز هست.

استقبال اروپا از توافق ایران و آژانس

غربی ها نگرانی دارند کاهش نظارت های آژانس متاثر از فقدان برجام منجر به نزدیک شدن ایران به سطح بالای غنی سازی شود یا بهانه ای به دست اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران دهد. وال استریت ژورنال در همین رابطه نوشت «ممکن است تل آویو به ایران حمله کند که منجر به یک جنگ منطقه‌ای می‌شود.» بنابراین وضعیت جدید پیش آمده بین ایران و آژانس مورد استقبال غربی ها قرار گرفت و تروئیکای اروپایی در بیانیه ای ضمن تشکر از مدیرکل آژانس، از او خواستند «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را همچنان در جریان همه فعالیت‌ها و تحولاتی که نیاز به توضیح از سوی ایران دارد، قرار دهد».

چرایی همکاری ایران با آژانس

از طرفی این سئوال پیش می آید که چه شد ایران به توافق با آژانس چراغ سبز نشان داد؟ جواب این سئوال واضح است تهران مایل نیست پرونده فعالیت های هسته ای اش از شورای حکام به شورای امنیت برود و بحران عمیق تر شود. دیاکو حسینی کارشناس مسائل سیاست خارجی در همین رابطه گفت «دو طرف می‌خواهند فرصت بخرند تا در شرایط بهتری امکان بازگشت به برجام وجود داشته باشد. تا آن زمان همه طرفین ترجیح می دهند که بحران را کنترل کنند».

دستاورد یک سفر

سفر گروسی به تهران این امید را ایجاد کرد که ایران و آژانس می‌توانند با هم دیگر همکاری کنند و همین امید جلوی صدور قطعنامه مخرب و تحریک کننده را در این دور از نشست شورای حکام گرفت که در این مقطع یک دستاورد به حساب بیاید. اما موضوع اصلی آن است که نتیجه همین سفر برای از سرگیری مذاکرات برجامی کافی است؟ به نظر می رسد مذاکرات احیای برجام نیاز به یک مقدمات و شرایط سیاسی دارد و منتظر ماند و دید این شرایط چه زمانی فراهم می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها