فردا گزارش می‌دهد؛

حفظ ظاهر واشنگتن در عین عصبانیت از توافق تهران-ریاض

کد خبر: 1210600

آمریکایی ها از توافق ایران و عربستان خوشحال نیستند چون دوست ندارد جا پای رقیب جدی‌شان در منطقه خلیج فارس محکم شود.

حفظ ظاهر واشنگتن در عین عصبانیت از توافق تهران-ریاض

گروه سیاسی فردا: توافق ایران و عربستان با محوریت چین پیام روشنی به آمریکا بود چون این اتفاق نشان داد زمان آنکه واشنگتن محور تصمیم‌گیری ها، تحولات یا رفع مناقشات جهانی باشد به پایان رسیده است و مقامات کاخ سفید باید کم کم با دنیای چند قطبی کنار بیایند اما آمریکا همچنان می خواهد حفظ ظاهر کند و چشم روی واقعیت‌های جدید جهانی ببندد. از این رو ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره نقش میانجیگری چین در توافق ایران و عربستان این طور موضع گیری کرد که «در دوره‌های قبلی گفتگو‌ها در عراق و عمان هم از تماس بین عربستان و ایران حمایت کرده بودیم. این توافق در خصوص چین نیست بلکه مربوط به تعهدات ایران و عربستان می شود.» وی کمرنگ شدن نقش آمریکا در منطقه را رد و ادعا کرد «هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا برای ثبات و یکپارچگی منطقه تلاش نکرده است».

با وجودی آمریکا تلاش دارد توافق تهران و ریاض مثبت و تحت خواست و اراده خود تعریف کند اما به استناد تحلیل بسیاری کارشناسان در پس این موضع ظاهری، نگرانی های عمیق واشنگتن از باز شدن پای چین به منطقه خلیج فارس به وضوح دیده می شود. حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نگاه واقعی واشنگتن به توافق ایران و عربستان گفت: خیلی واضح و روشن است که آمریکا از این توافق دلخور است اما در ظاهر اعلام می کند خیلی خوب است و در سطح منطقه تأثیر مثبت دارد.

وی با اشاره به دلایل دلخوری واشنگتن از توافق تهران و ریاض افزود: اگر آمریکا با این توافق مخالفت کند خودش بی آبرو می شود بنابراین هر چند در ظاهر از این توافق حمایت می کند و می خواهد خود را در جریان وقایع و آگاه به روند مذاکرات نشان دهد اما چون چین چنین ابتکاری را انجام داد بسیار ناخشنود است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: پنج دور ایران و عربستان با میانجگری عراق مذاکره کردند اما در نهایت گل این مذاکرات را چین به ثمر رساند. طبیعتا آمریکایی ها از این اتفاق خوشحال نیستند چون دوست ندارد جا پای رقیب جدی شان در منطقه خلیج فارس محکم شود.

بهشتی پور در پایان گفت: سال‌های سال آمریکایی ها در خلیج فارس نفوذ و حضور داشت و حالا چین ابتکار از سرگیری روابط تهران و عربستان را به نام خودش زده است. خبر بدتر برای آمریکا آن است که اجلاس سران کشورهای خلیج فارس به میزبانی پکن و حضور ایران می خواهد برگزار شود. اگر این اتفاق بیفتد کارت دومی است که چینی ها به نفع خود دارند رو می کنند. اگر مجموعه این دلایل را کنار هم بگذاریم کاملا مشخص است که چرا آمریکایی ها از توافق تهران و ریاض ناراحت هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها