غلامرضا مصباحی‌مقدم:

دولت فروش ارز آزاد را متوقف کند

کد خبر: 1214152

غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: اولین مسئله‌ای که در تورم مطرح است موضوع کسری بودجه دولت است و دولت باید بودجه‌ای تراز داشته باشد، یعنی منابع و مصارف باید با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشند که متاسفانه این روال در نحوه بودجه‌ریزی ما وجود ندارد.

دولت فروش ارز آزاد را متوقف کند

به گزارش سایت فردا، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای فقهی بانک‌ها در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع مهار تورم، مشکلات معیشتی مردم و نام‌گذاری سال بر این اساس گفت: اولین مسئله‌ای که در تورم مطرح است موضوع کسری بودجه دولت است و دولت باید بودجه‌ای تراز داشته باشد، یعنی منابع و مصارف باید با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشند که متاسفانه این روال در نحوه بودجه‌ریزی ما وجود ندارد. 

وی افزود: گاهی اوقات هزینه‌هایی را دولت یا مجلس در بودجه کشور منظور می‌کنند که هزینه قطعی است، ولی تامین منابع برای این هزینه‌ها قطعی نیست، به‌عنوان مثال سال گذشته برای رتبه‌بندی معلمان بنا بود ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه در بودجه دیده شود و مجلس این هزینه را به ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش داد. اما بودجه‌ای که برای ۱۳ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت از سوی مجلس پیرامون موضوع رتبه‌بندی معلمان درنظر گرفته شده، که محل تامین آن درآمد ناشی از واردات خودرو بوده است اما این موضوع سال گذشته محقق نشد ولی تعهدی که دولت بابت رتبه‌بندی دارد تعهد قطعی است و امثال این موضوع‌ها فراوان در بودجه ما وجود دارد و سبب تورم می شود. 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی ما در نظام بودجه‌ریزی عدم توجه به هزینه‌ها از سوی دولت و مجلس است تاکید کرد: این رویکرد که متاسفانه مولفه اشتباهی نیز هست، تورم امروز را گریبان‌گیر کشور کرده و ما را با مشکلات متعددی در نظام اقتصادی کشور روبه‌رو کرده است. 
مصباحی‌مقدم گفت: مسئله دیگر در موضوع تورم باز هم به بودجه مربوط می‌شود و طی بودجه مجلس و دولت؛ بانک‌ها را مکلف می‌کنند که برای موضوعاتی چون ازدواج جوانان، فرزندآوری خانواده‌ها، مسکن ارزان‌قیمت و موضوعاتی از این دست به مردم وام دهند، درحالی‌که ظرفیت پرداخت این تسهیلات از سوی بانک‌ها وجود ندارد و این تکلیف بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ بانک‌ها است، بنابراین در نظر گرفتن این تعهد برای بانک‌ها سبب می‌شود بانک‌ها برای تامین مالی خود در جهت اضافه برداشت به بانک مرکزی فشار می‌آورند، در نتیجه شاهد اضافه برداشت خواهیم بود که این رویکرد، رشد نقدینگی و تورم را به همراه دارد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رشد نقدینگی یکی از مسائل اساسی ایجاد تورم در کشور است اظهار کرد: کسری بودجه دولت هم از دیگر مواردی است که به رشد نقدینگی از سوی بانک مرکزی منجر می‌شود و متاسفانه راهکار جدی نیز برای آن اتخاذ نمی‌شود. 
عضو شورای فقهی بانک‌ها افزود: یکی دیگر از عوامل تورم در کشور این است که همان قیمتی که برای صادرات حامل‌های انرژی و پتروشیمی درنظر گرفته می‌شود، برای فرآورده‌های نفت و گاز جهت بنگاه‌های داخلی تولید کننده تعیین می‌شود و قیمت‌ها را براساس ارز آزاد برای آنها مدنظر قرار می‌دهند و معلوم است که قیمت ارز آزاد همان قیمت ارزی است که در اذهان و افکار عمومی وجود دارد و نتیجه این امر سبب می‌شود اگر مردم این فرآورده‌ها را به قیمت ارز آزاد تهیه کنند، شاهد افزایش قیمت‌ها و در نتیجه تورم خواهیم بود. 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است اظهار کرد: متاسفانه چند سال است که تورم بالای ۴۰ درصد را در کشور تجربه می‌کنیم و این رویکرد حاصل اشتباهات دولت و برخی نهادهای اجرایی و نظارتی است که باید هرچه سریع تر از اشتباه خود عدول کنند. مصباحی‌مقدم در ادامه افزود: نکته دیگر در موضوع تورم، بحث ارز آزاد است که در بسیاری از کشورهای جهان بی‌معنا است و خرد کردن ارز تنها در بانک‌ها و صرافی‌ها امکان‌پذیر است و این روند یعنی هیچ‌گونه ارزی در بازار خرید و فروش نمی‌شود و دلالی ارز در بازار وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پدیده فروش ارز آزاد در بازار باید جمع شود، تصریح کرد: این بازار در اختیار جنگ ارزی کشورهایی است که می‌خواهند ما را تحت‌فشار قرار دهند است و آنها از طریق کانال‌های تلگرامی تعریف شده، قیمت ارز را با عنوان قیمت ارز فردایی در نظر می‌گیرند و ارز فردایی یعنی یک پیش‌بینی که سبب می‌شود ارز بر مبنای آن در بازار قیمت‌گذاری شود، بنابراین سپردن اقتصاد کشور به کانال‌های تلگرامی نتیجه‌ای جز تشدید تورم و غیرقابل کنترل شدن آن ندارد. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مسئله دیگر که در مهار تورم باید مدنظر دولت قرار گیرد، موضوع انتظارات تورمی است، به این معنا که اگر مردم انتظار داشته باشند تورم بالا به وجود بیاید خودشان به استقبال این موضوع می‌روند و کمک می‌کنند که این تورم بالا محقق شود به شکلی که خریدهایشان را جلو و فروش‌های خود را به تاخیر می‌اندازند تا از این رویکرد خود منفعت ببرند که نتیجه این موضوع منجر به تشدید تورم می‌شود. عضو شورای فقهی بانک‌ها تاکید کرد: انتظارات تورمی باید از طریق روابط سیاسی در داخل و خارج از کشور بهبود پیدا کند و بیانات و ادبیات دولتمردان و رئیس‌جمهور به گونه‌ای باشد که آرامش و اعتماد به جامعه تزریق شود که اگر این دو مهم انجام شود، این انتظارات تورمی مهار و به‌دنبال آن تورم کنترل می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها