فرانسه هم به جبهه دلارزدایی جهانی پیوست

کد خبر: 1215679

پیوستن فرانسه به مجموعه‌ای بزرگ از کشورها که مصمم به دلارزدایی جهانی و حذف آن از مبادلات خارجی خود هستند، آمریکا و پول آن را در تنگنای بیشتر قرار می‌دهد.

فرانسه هم به جبهه دلارزدایی جهانی پیوست

پیوستن فرانسه به مجموعه‌ای بزرگ از کشورها که مصمم به دلارزدایی جهانی و حذف آن از مبادلات خارجی خود هستند، آمریکا و پول آن را در تنگنای بیشتر قرار می‌دهد.

این تحلیل را روزنامه غربگرای سازندگی(ارگان حزب کارگزاران) ارائه کرد و با اشاره به سفر اخیر مکرون به چین نوشت: زمزمه‌های اتحاد کشورهای مختلف جهان برای کاستن از ارج و قرب و اعتبار دلار در مناسبات جهانی اقتصاد پررنگ‌تر و بلندتر از پیش به گوش می‌رسد. در تازه‌ترین رویداد درباره تلاش کشورهای مختلف جهان برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا، امانوئل مکرون چهره خبرساز هفته در سطح جهانی هم پس از بازگشت از پکن به پاریس در مصاحبه با رسانه «پولیتیکو» عنوان کرد: اروپا باید وابستگی‌اش به دلار آمریکا را کاهش دهد.

این مقام ارشد اروپایی همچنین نسبت به وابستگی اروپا به انرژی و تسلیحات آمریکایی هشدار داد و گفت: «ما در زمینه تسلیحات و انرژی بیش از حد وابسته به آمریکا هستیم و باید تمرکز خود را بر تقویت صنایع دفاعی اروپا قرار دهیم.»

در مصاحبه اخیر مکرون «پولیتیکو» بیشتر از مسائل استقلال اروپا از تسلیحات، سیاست‌ها و انرژی آمریکایی، مسئله و موضوع کاهش وابستگی اروپا به دلار آمریکا مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران متعدد سیاسی و اقتصادی قرار گرفت. برای فهم دقیق‌تر موضوع کاهش وابستگی اروپا به دلار آمریکا همچنین بررسی جوانب مختلف این دیدگاه ضرورت دارد، نگاهی به اظهارات و دیدگاه‌های مکرون در سفر چین داشته باشیم. امانوئل مکرون ۱۷ فروردین‌ماه در نخستین روز سفرش به چین در توییتر نوشت: به این نتیجه رسیده‌ام که چین نقش بزرگی در برقراری صلح دارد. برای همین به چین آمدم که به جلو برویم. با شی درباره کسب‌وکار، آب‌و‌هوا، تنوع زیستی و امنیت غذایی هم گفت‌و‌گو خواهم کرد. او در حالی به چین سفر کرد که ده‌ها مقام تجاری فرانسوی، او را در این دیدار همراهی می‌کردند. موضوعی که از چشم رسانه‌ها و تحلیلگرها دور نماند و نشان از تمرکز فرانسه بر حفظ و تقویت روابط اقتصادی با چین دارد. تعامل اقتصادی فرانسه با چین و بسط و گسترش آن مسئله‌ای نیست که به راحتی بتواند از کنار آن بگذرد. در شرایطی که اقتصاد چین سایه به سایه در تعقیب اقتصاد آمریکاست و در بخش‌هایی نیز از آن پیشی گرفته است.

مقام‌های فرانسوی و در راس آن‌ها امانوئل مکرون به این جمع‌بندی رسیدند که با حفظ استقلال سیاسی و عدم پیروی از سیاست‌های واشنگتن در قبال چین خاصه در مسئله تایوان پای‌شان را از دامنه تنش و منازعه پکن و واشنگتن بیرون بکشند همچنین برای تامین حداکثری استقلال اقتصادی با ارتقای سطح روابط سیاسی و اقتصادی با چین، وابستگی‌شان به دلار و تجارت با آمریکا را تدریجا کاهش دهند. در چنین فضایی که هم‌پیمان‌های مهم غربی آمریکا هم ساز کاهش وابستگی به دلار را کوک می‌کنند از همین الان می‌توان صدای فروافتادن دلار از مسند مناسبات جهانی اقتصاد را شنید. سیاست جدید فرانسه در کاهش وابستگی به دلار در حالی رقم می‌خورد که پیش‌تر هم کشورهای متعددی از سیاست‌ها و برنامه‌هایشان مبنی بر کاهش وابستگی به دلار خبر داده بودند از جمله عراق، پاکستان و کشورهای عضو آسه‌آن در شمار دولت‌هایی هستند که ترجیح می‌دهند از ارزی غیر از دلار برای مبادله‌های تجاری و مالی استفاده کنند. چنانچه در گزارش روز ۱۶ فروردین‌ماه سازندگی هم به این مسئله اشاره شد و در بخشی از آن آمده بود: «‌ایران که سال‌هاست چنین آرمانی در سر دارد اما جالب است که برزیل، عراق، عربستان، سریلانکا و پاکستان هم به کشورهای طغیانگر علیه سلطه دلار پیوسته‌اند. چینی‌ها در تلاشند، تا یوآن را به ارزی قدرتمند تبدیل کنند و در این راه، کشورها را تشویق به کنار گذاشتن دلار می‌کنند. اکنون یوآن جای دلار آمریکا را به عنوان بیشترین ارز مبادله‌ای در روسیه گرفته است. در همین زمینه دولت‌های چین و برزیل هم اخیرا تصمیم گرفته‌اند، دلار را کنار بگذارند. چین همچنین دلار را در تعاملات بازرگانی دوجانبه با پاکستان و چندین کشور دیگر حذف کرده است. اتحادیه آسه‌آن نیز قصد دارد برای در امان ماندن از تنش‌های ژئوپلیتیک دلار، یورو، ین و پوند انگلیس را از مبادلات تجاری خود حذف کند./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها