امیر حاجیلو: نگرانی دشمنان امروز صادرات تجهیزات نظامی ایران است

کد خبر: 1215867

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش گفت: دشمنان روزی نگران این بودند، جمهوری اسلامی ایران نتواند از خارج تجهیزات خریداری کند اما امروز نگرانی آن‌ها این است که ما نتوانیم تجهیزات خود را صادر کنیم.

 امیر حاجیلو: نگرانی دشمنان امروز صادرات تجهیزات نظامی ایران است

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش گفت: دشمنان روزی نگران این بودند، جمهوری اسلامی ایران نتواند از خارج تجهیزات خریداری کند اما امروز نگرانی آن‌ها این است که ما نتوانیم تجهیزات خود را صادر کنیم.

تقویم را که ورق می‌زنیم، در آغازین ماه سال که فروردین است، یکی از آخرین روزهایش یعنی 29 فروردین به نام ارتش نامگذاری شده است. روزی که در آن ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی حیات دوباره‌ای پیداکرد و توانست از یک نهاد وابسته به بیگانگان در دوران ستمشاهی به یک نهاد کاملاً مردمی تبدیل شود.

حالا 44 سال از آن روز یعنی 29 فروردین ۵۸ گذشته، ارتش امروز به نهادی تبدیل شده است که اصلاً با روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی قابل قیاس نیست و به پیشرفت‌های بسیاری رسیده است. پیشرفت‌هایی که نه تنها در تجهیزات بلکه در آموزش‌ها و ساختار نیز نمود بارزی دارد و باعث شده تا ارتش نه در منطقه بلکه در جهان به عنوان یک نهاد مردمی بدرخشد.

نیروی زمینی ارتش بزرگترین نیروی ارتش بوده و از سوی فرمانده معظم کل قوا محوری لقب گرفته است. هنگامی که کلمه «محوری» در کنار نام نیروی زمینی ارتش قرار گرفته یعنی تا چه میزان اهمیت دارد. این نیرو یگان‌ها و تیپ‌ها و لشکرهای خود در سراسر  ایران را توسط قرارگاه‌های منطقه‌ای اداره می‌کند، قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب یکی از آن‌ها است. قرارگاهی که به علت موقعیت خود اهمیت بسیاری دارد و ما در گروه دفاعی خبرگزاری فارس به مناسبت 29 فروردین روز ارتش با فرمانده این قرارگاه، امیر علی حاجیلو به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

متن این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

جرقه افزایش تحرک‌ در نیروی زمینی ارتش از کجا زده شد؟

فارس: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر با سرعت خوبی اجرایی شد، افزایش تحرک و چابکی یگان‌های نیروی زمینی ارتش بود. ایده چابک‌سازی و افزایش قدرت تحرک در نیروی زمینی ارتش از کجا شکل گرفت؟

حاجیلو: حضرت آقا یک نظر جامع الاطرافی در مجموعه جمهوری اسلامی ایران دارند یعنی در هر حوزه که انسان ورود می کنند، متوجه می شود که خود ایشان یک متخصص پایه یک در این حوزه هستند، هر حوزه را پایش کرده و خطرات و ضعف‌ها را گوشزد می کنند. یکی از مشکلاتی که شاید مربوط به لازمه به‌روزرسانی ساختار و سازمان یگان‌های نظامی است که شاید بسیاری چندان متوجه آن نباشند.

قالب فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی بحث حوزه مدیریت بود که می فرمودند بایستی فرماندهی و مدیریت بایسته یک فرماندهی و مدیریت بر اساس ارزش‌های محیطی باشد. یعنی سبک مدیریتی ترجمه شده آمریکایی یا ژاپنی به درد کار ما نمی‌خورد چراکه هم ابزار ما، هم محیط ما و هم نیروی انسانی ما متفاوت است.

این روند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده اما سرعت آن در حدود ۵ سال اخیر بیشتر شد و تغییرات واقعاً بی‌نظیر بود. تاکید فرمانده کل قوا این بود که ساختار و سازمان باید پاسخگوی نیاز عملیاتی باشد. ایشان این مهم را با ادبیات مختلف و در مناسبت های متفاوت بیان می‌فرمودند که باید شب عاشورایی، چابک و پا در رکاب باشید.

مضمون این فرمایشات منجر شد به ساختار و سازمانی که از ۶ سال پیش یعنی در ۲۳ خردادماه سال ۹۳ در هنگام نزدیک شدن تهدید داعش به مرزهای جمهوری اسلامی ایران، در نیروی زمینی ارتش انجام شد. من در آن مقطع، فرمانده قرارگاه رمضان در غرب کشور بودم و مسئولیت کنترل منطقه را برعهده داشتم. در  آن مقطع احساس شد که طبق فرمایشات رهبر انقلاب سازمان‌های قدیمی و سنگین پاسخگوی تهدیدات راهبردی روز نیستند، کاملاً محسوس بود. ارتش بلافاصله به صورت میدانی و هوشمندانه وارد شد و تغییر ساختار و سازمان را آغاز کرد.

ساختار و سازمانی که امروز یگان های متحرک هجومی و واکنش سریع ویژه و واکنش سریع ما و همچنین متحرک هجومی و مکانیزه هجومی دارند یگان هایی هستند که پاسخگوی تهدیدات محیط راهبردی امروز هستند. نیروی زمینی ارتش یک سازمان عریض و طویل است و حضرت آقا هم بارها در فرمایشات خود فرمودند که نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و در برخی موارد هم گفتند که ارتش یعنی نیروی زمینی.

افزایش قدرت تحرک نیروی زمینی ارتش به 115 درصد

رهبر انقلاب در آخرین انتصاب فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش چند موضوع را بیان کردند که یکی از آن‌ها بحث تحرک بود. ما از هشت سال دفاع مقدس عبور کرده بودیم و قالب اعتباراتی که به نیروهای مسلح اختصاص پیدا می‌کرد، پاسخگوی تغییر سازمان و ارتقای تحرک نبود.

ما امروزه در نیروی زمینی ارتش یگان‌های مکانیزه هجومی، واکنش سریع و  متحرک هجومی داریم که ۹۵ الی ۱۰۰ درصد قدرت تحرک دارند. البته برای برخی یگان‌ها مانند یگان‌های واکنش سریع، ۱۵ درصد هم مازاد بر ۱۰۰ درصد یعنی تا ۱۱۵ درصد قدرت تحرک دیده شده است که برای استمرار آمادرسانی و لجستیک هستند.

ساختاری در نیروی زمینی ارتش به عنوان یگان متحرک هجومی تعریف شد که بتواند به صورت چابک در مسافت های متفاوت جابجا و در صحنه عملیات وارد شده و موثر باشد.

تغییرات مورد اشاره مانند تغییر سازمان و ارتقای تحرک شامل همه مجموعه نیروی زمینی ارتش بود‌. به علاوه اینکه، عمر عملیاتی تعدادی از تجهیزات در حال پایان بود و باید جایگزین می‌شدند که این کار نیز با موفقیت انجام شد. در این باره، مقام معظم رهبری هم اشاره کردند که این کار بدون تکیه بر کمک‌های دولتی محقق شده است.

آمریکایی‌ها در برخی بخش‌ها از تجربیات ما الگو برداری کرده‌اند/ چابک‌سازی در 4 تا 5 سال صورت گرفته است

فارس: این تغییرات در چه مدت انجام شده؟

حاجیلو: این تغییرات در مدت ۴ تا ۵ سال گذشته و ناظر بر تجربه داعش که پیش‌تر اشاره کردم، رخ داده است. البته اشرافیت ما بر ساختارها و سازمان‌های کشورهای متخاصم با ما مانند آمریکا و ایادی آن‌ها تعریف شده پاسخگوی آنان باشد.

اکنون در برخی از بخش‌ها شاهد هستیم که آمریکایی‌ها از تجربیات ما الگو برداری کرده‌اند؛ مانند حوزه متحرک هجومی.

باید گفت امروز مجموعه نیروی زمینی ارتش به اقتدار خوبی رسیده و پیشرفت های ما بالاتر از آن چیزی است که نمایش داده می‌شود. پایگاه پهپادی 313 یکی از نمونه‌های پیشرفت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران که تا آن زمان رونمایی نشده بود. البته پیشرفت‌های ما در این زمینه فراتر از آن چیزی است که نمایش داده شد.

تنوع تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد است

فارس: شما اشاره کردید که آمریکایی‌ها از برخی تجربیات ما در حوزه دفاعی الگوبرداری کرده‌اند؟

حاجیلو: شما در هیچ کجای دنیا تهدیداتی به اندازه چه به لحاظ شکل، تنوع و پیچیدگی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، مشاهده نمی‌کنید. با توجه به شرایط ایجاد شده از ابتدای انقلاب این گونه بوده نه اینکه به تازگی چنین شده باشد.

نمود علنی این اتفاق در زمان دفاع مقدس مشاهده شد. هنگامی که صدام علیه کشورمان حمله کرد فرصت آموزش برای پرسنل این کشور وجود نداشت و برخی تجهیزات مانند حوزه زرهی و هوایی توسط پرسنل شوروی اداره می شد. به طور مثال، هواپیمای میراژ و هواپیمای سوپر اتاندارد با پرسنل فرانسوی و تانک‌های T72 با پرسنل شوروی به عراق فرستاده می شد. به همین دلیل، ما مجبور هستیم ساختار، سازمان، آموزش و تجهیزات خود را به روز رسانی کنیم.

جمهوری اسلامی ایران به حول و قوه الهی جزیره امن و ثبات است/ باید برای بهبود عملکرد ساختار خود را به‌روز کنیم

فارس: شما در سخنان خود به دستور فرمانده کل قوا برای چابک‌سازی اشاره کردید. از طرفی نیروهای مسلح در همه جهان حدود یک سال است که شاهد جنگ روسیه و اوکراین هستند و همه دنیا این نبرد را در رصد و تحلیل خود دارند، شما این نبرد را چگونه تحلیل می‌کنید؟ آیا موضوع چابک‌سازی که در نیروی زمینی ارتش انجام شده، نمونه مشابهی در این نبرد داشته است؟ آیا شما این برآورد قطعی را دارید که صحنه‌ای که اوکراین ماقبل جنگ با روسیه داشته، تجهیزات وسیع نظامی کامل مستقر بوده است؟

حاجیلو: طبق گفته تحلیلگران، مشکل اساسی روسیه در این نبرد غفلت از اشراف اطلاعاتی بوده است. البته تجهیزات و امکانات خوبی در اختیار ارتش روسیه قرار داشته است. اما، روس‌ها غافل از این بودند که در چند سال اخیر چه  اتفاقاتی در اوکراین رخ داده، چه تغییر سازمانی اتفاق افتاده و ناتو چه فعالیت‌هایی در اوکراین انجام داده است. از طرفی هم آن‌ها یک اشتباهی داشتند و اوکراین را به گونه‌ای خلع سلاح کرده بودند.

آرایش تجهیزات نظامی در اوکراین توسط ناتو سازماندهی شده بود و ما به این نتیجه رسیدیم که شکل برخورد اوکراین به نمایندگی از ناتو با روسیه کاملاً آموزش‌دیده و هدایت‌شده بود یعنی آمادگی این موضوع را داشتند. اگر اوکراین برنامه‌ریزی و آمادگی این موضوع را نداشت چنین تلفات سنگینی را به روسیه وارد نمی‌کرد.

روسیه در نبرد خود با اوکراین از لحاظ اشراف اطلاعاتی نسبت به تحرکات در اوکراین غافل بوده و فرماندهی اطلاعات نظامی روس‌ها اشرافیت کاملی در این باره نداشتند که همین موضوع باعث آسیب شدید به روسیه شد. چابک‌سازی به معنای کاستن از تعداد یگان‌ها نیست بلکه یگان‌هایی را با ساختارهایی تعریف می‌کنیم که پاسخگوی نیازهای عملیاتی و تهدیدات روز محیط راهبردی باشد.

فهوی حسین(روزنامه‌نگار مصری) تفسیری درباره موقعیت ایران با این مضمون ارائه کرده؛ «علی‌رغم اینکه گرگ‌های گرسنه در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران زوزه می‌کشند و به ایران مانند طعمه نگاه می‌کنند اما سیاست‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای است که کسی جرات نزدیک شدن به این کشور را ندارد.» جمهوری اسلامی ایران به حول و قوه الهی جزیره امن و ثبات است و تغییر سازمان و ساختار نه تنها در جمهوری اسلامی ایران بلکه در سایر کشورها نیز رخ می‌دهد.

به طور مثال، آمریکا که به شکل ظاهری یک ابرقدرت نظامی محسوب می‌شود، امکان ندارد که ساختار ثابتی داشته باشد و مدام در حال تغییر است تا بتواند مطابق هم با علم روز دنیا و هم تعریف‌های جدید از محیط عملیاتی و برخورد نظامی نیروها در جهان رخ می‌دهد که بتواند پاسخگوی این تغییرات باشد. در این راستا، ما باید ساختار و سازمان خود را به‌روز تغییر دهیم.

سامانه پدافندی مجید که به تازگی وارد نیروی زمینی ارتش شده است

رویکرد آفندی در کنار پدافندی به نیروی زمینی ارتش افزوده شده است/ همه تغییرات در نزاجا از پایه‌ صورت گرفت

فارس: شما به خوبی درباره ضرورت چابک‌سازی یگان‌های نیروی زمینی ارتش مطالبی را مطرح کردید. تغییراتی که شما اشاره کردید در 5 سال رخ داده است. آیا می‌توانیم بگوییم که تغییرات صورت گرفته باعث شده تا شاهد یک نیروی زمینی جدید باشیم؟

حاجیلو: مشکل اساسی یگان‌های نیروی ارتش در ساختار قبلی، موضوع تحرک بود. در حالی که تحرک امروز نیاز بسیار ضروری یگان های نظامی و رزمی بود و عدم وجود آن یک خلاء بود. شاهد هستیم که در رویکرد جدید عملیاتی نیروی زمینی ارتش یک تغییر و بازتعریف به عمل آمد، در گذشته رویکرد عملیاتی برای غالب یگان‌های نیروهای مسلح ما موضوع پدافندی بود. این راهبرد سر جای خود است اما در موضوع رویکرد عملیاتی که یک پله بالاتر از راهبرد و بالاتر از تاکتیک قرار دارد یک تغییر ایجاد کرده و آن را به آفندی تغییر دادیم.

ما این کار را از سال 97 به وسیله قرارگاه شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش در رزمایشی که در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد، آغاز کردیم. شما هنگامی که قصد ایجاد هرگونه تغییری در سلاح، تجهیزات، تعریف تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها و همچنین، تغییر ساختار و سازمان دارید لازمه آن هماهنگی با متون آموزشی و آئین‌نامه‌های تعریف‌ شده و تلفیق آزمایش آن‌ها در یک میدان است.

تغییرات ساختاری در نیروی زمینی ارتش چگونه انجام شد؟

هنگامی که شما یک ساختار جدید با سلاح های جدید طراحی کردید و همزمان یک رویکرد جدید عملیاتی نیز تعریف کرده اید تا بتوانید این ها را در یک میدان پس از مرور آموزش های تئوری آزمایش بگذارید تا مشاهده کنید که آیا می توانند در میدان رزم نیز کارآمدی و اثربخشی به داشته باشند یا خیر. لذا؛ لازم است تا کارآمدی آن‌ها در میدان رزمایش‌ها انجام شود.

روند فعالیت‌های مذکور به مرور اتفاق می‌افتد و این‌گونه نیست در ذهن ما این باشد که تعدادی ساختاری را برای یک سازمان تعریف کردیم و این سازمان و ساختار بر اساس یک‌سری آموزش‌ها مسیر خود را طی می‌کند. در حالی که این مسیر که از سال ۹۳ که با بروز تهدید داعش آغاز شد، ما نخستین رزمایش پس از آن را با هم این ساختار در مجموعه نیروی زمینی انجام دادیم.

روش تغییر سازمان این گونه است که در ابتدا یک یگان را به صورت نمونه سازماندهی و این یگان را با تجهیزات مد نظر در میدان آزمایش می‌کنند. ما هر رزمایشی را که بخواهیم انجام دهیم این توصیه فرمانده کل قوا که فرمودند؛ رزمایش‌های شما هم باید براساس واقعیت باشد را نصب العین قرار می‌دهیم.

تمام تغییرات در حوزه ارتقای سازمان نیروی زمینی ارتش در پایه از سطح گروهان به ترتیب تا بالاترین سطح آزمایش و سپس تائید شده است. یعنی اگر یک تغییر در گروهان موفق نباشد باید آن ایراد را برطرف کرده و سپس به رده بالاتر مانند گردان منتقل شود.

ساختارهای ما پاسخگوی تهدیدات است/ همه تمرینات و رزمایش‌های ارتش واقعی هستند

فارس: شما به موضوع تغییر سازمان و نحوه اجرای آن اشاره کردید. روش آزمودن توانایی یک تیپ در مقابل نیروهای یک کشور متخاصم چگونه است؟

حاجیلو: ما برای این کار، نیروهای متخاصم به طور مثال نیروهای آمریکایی را با استفاده از بازی جنگ در برابر یک تیپ خودمان با چینش می‌کنیم تا ببینیم که آمریکا در برابر یک تیپ ما با عرض 5 کیلومتر چه توانی را پای کار می‌آورد. ما پس از این کار هر کدام را به طور جداگانه برشماری می‌کنیم تا مشخص شود که ساختارهای ما پاسخگوی آن تهدید هست یا خیر.

فارس: آیا ساختارهای ما پاسخگوی تهدیدات هست یا خیر؟

حاجیلو: بله. این ساختار تا الان پاسخگوی تهدیدات بوده است. البته این کار فقط در ارتش انجام نمی شود و بنابر سلسله مراتب، اگر رزمایشی پائین‌تر از سطح تیپ برگزار شود، نظارت آن در مجموعه نیروی زمینی و ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شود. اما اگر رزمایشی بالاتر از سطح تیپ برگزار شود آن‌گاه نظارت برعهده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) است، این قرارگاه تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دشمنان را در اختیار دارند و اگر هر جایی بخواهیم توان دشمن را دستکم بگیریم به ما هشدار می‌دهند.

باید تاکید کنم که همه رزمایش‌های ارتش واقعی هستند و مرحله بعدی آن براساس مطالعات دقیق انجام می‌شود. مطالعات انجام شده در همه نیروهای مسلح موجود در جهان به گونه‌ای است که برد سامانه‌های آن‌ها مشخص است. به طور مثال، تیپ 5 کیلومتر، لشکر 30 کیلومتر، قرارگاه 150 کیلومتر، نیروی زمینی 500 کیلومتر داخل کشور هدف را پیش‌بینی کرده و ارتش همه جهان را در نظر بگیرد.

مقابله سخت با ایران اسلامی به ذهن دشمنان هم خطور نمی‌کند/ قدرت بالای بازدارندگی پایدار نیروهای مسلح ما برای دشمن آشکار است

فارس: شما در سخنان خود به پیشرفت‌های ارتش به طور خاص نیروی زمینی در حوزه‌های مختلف اشاره کردید، آیا می‌توان گفت که دشمنان ناظر به چنین پیشرفت‌هایی جرات اقدام نظامی علیه ایران اسلامی را ندارند؟

حاجیلو: دشمنان ما از توانمندی‌های ما در حوزه دفاعی و نظامی آگاه هستند و بحث مقابله سخت با جمهوری اسلامی ایران را در ذهن خود هم پرورش نمی‌دهند. آن‌ها در طول 44 سال گذشته در میدان رو در رویی با ما همواره شکست را تجربه کردند که اغتشاشات اخیر و شکست آن‌ها در این میدان نیز شاهد مثال دیگری از این موضوع است. باید گفت که دشمنان به علت فوق هنگامی که توطئه‌های بعدی را طراحی می‌کنند با استفاده از تجربیات شکست‌های گذشته این توطئه‌ها را پیچیده‌تر و متنوع‌تر طراحی می‌کنند. عمده تمرکز دشمنان در طراحی توطئه‌ها علیه کشورمان بر روی افرادی است که سواد رسانه‌ای ندارند.

می‌توان به جرات گفت که همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه پاسداران و فرماندهی کل انتظامی از قدرت بالای بازدارندگی پایدار برخوردار بوده و این موضوع برای دشمنان ما آشکار است.

اکنون بیشترین نگرانی آمریکا از قدرت جمهوری اسلامی ایران است. رئیس جمهور آمریکا باید به طور سالانه یک گزارش امنیتی را ارائه کنند منتها برخی آن را ارائه می‌کنند و برخی دیگر خیر. آخرین گزارشی که فرمانده سنتکام به پنتاگون ارسال کرده، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ توان نظامی از دست ما خارج شده است.

امروز نگرانی دشمنان این است که جمهوری اسلامی ایران تجهیزات به سایر کشورها صادر نکند

قدرت نظامی ما در همه حوزه‌ها همچون انواع کلاس‌های زیردریایی‌ها، ناوشکن‌ها، شناورهای تندرو، پدافند هوایی و سایر زمینه‌ها پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم. این پیشرفت‌ها در حالی صورت گرفت که ما در گذشته از طریق مهندسی معکوس تجهیزات خود را طراحی و تولید می‌کردیم اما امروز همه تجهیزات مورد نیاز خود را داخل کشورمان طراحی و تولید می‌کنند.

دشمنان روزی نگران این بودند، جمهوری اسلامی ایران نتواند از خارج تجهیزات خریداری کند اما امروز نگرانی آن‌ها این است که ما نتوانیم تجهیزات خود را صادر کنیم.

بالگرد کبرا مجهز به نسل جدید موشک شفق

تجهیز هوانیروز ارتش به موشک‌های شبانه با برد 10 کیلومتر/ حد و مرزی برای کمک به مردم مظلوم نداریم

فارس: دشمنان روزی می‌گفتند که ایران سابق بر این قادر به انجام هیچ‌کاری در حوزه دفاعی نیست. اما امروز از پیشرفت‌های دفاعی ایران اسلامی همچون حوزه پهپادی الگوگیری می‌کنند. شما این پیشرفت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاجیلو: ما در حوزه پهپادی پیشرفت‌های بسیار قابلی داریم و پیشرفت‌های ما در این حوزه خیره‌کننده است. به جرات می‌توانم بگویم که پیشرفت‌های 10 روز گذشته ما با پیشرفت‌های 10 روز آینده در حوزه پهپادی قابل قیاس نیست. این پیشرفت‌ها دشمنان ما را نگران کرده است البته هیچ‌کس نباید از این پیشرفت‌ها نگران باشد چون پیشرفت‌ها و دستاوردهای ما برای هیچ کسی تهدید نیست و فقط برای دفاع از خودمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقام معظم رهبری حجت خداوند بر روی زمین است و فقط رهبر ما ایرانیان نیست بلکه رهبر جهان است و هر کجا احساس کند که به مردمی ظلم می‌شود ما به آن‌ها کمک می‌کنیم. در حالی که ما خودمان درگیر زلزله خوی بودیم به مردم زلزله‌زده سوریه و ترکیه هم کمک کردیم. این موضوع نشان می‌دهد که ما حد و مرزی برای کمک به ملت‌های مظلوم دنیا نداریم و ما همواره به مظلومان کمک می‌کنیم.

این‌گونه نیست که تصور کنیم فقط در حوزه تغییر ساختار یا پهپادی پیشرفت داریم بلکه این پیشرفت در تمام ابعاد به صورت متوازن، متناسب و متعادلی انجام می‌شود. به طور مثال در حوزه بالگردی فقط شکل آن‌ها قدیمی است یعنی بالگردی که برای استفاده روزانه طراحی شده بود امروز قابلیت استفاده به صورت شبانه‌روزی در شب و روز را دارد. بالگردهای ما در حوزه تسلیحات نیز پیشرفت‌های بسیاری داشتند از جمله اینکه امروز به موشک‌هایی با برد حداقل 10 کیلومتر مجهز شده که به طور شبانه شلیک می‌شود و اهدافش را منهدم می‌کند.

اغتشاشات سال گذشته

در همه تسلیحات و تجهیزات پیشرفت داشته‌ایم/ جنگ ترکیبی یکی از حوزه‌های 6گانه ناتو است

حوزه زرهی نیز از این پیشرفت‌ها مستثنی نبوده و نیست، شما وقتی که به تانک چیفتن نگاه می‌کنید شکل ظاهری آن قدیمی است اما همه سامانه‌های کنترل آتش، هدایت آتش، هدف‌یابی لیزری و هدایت لیزری به روز شده است. این پیشرفت و توسعه در همه حوزه‌ها اتفاق افتاده از جمله حوزه‌‌های توپخانه، موشکی، گلوله‌های هوشمند، مهمات، آموزش، ساختار و سازمان. در واقع، ما امروز ابداع‌کننده تکنیک های میدان نبرد هستیم.

سال ۲۰۱۵ بود که در کنفرانس مونیخ واژه جنگ ترکیبی و هیبریدی مطرح شد. اما، حضرت امام خمینی(ره) در طراحی ساختار نیروهای مسلح این موضوع را پیش‌بینی کرده بودند و در مقاطع مختلف دستور تثبیت ارتش و تشکیل سپاه و بسیج صادر کردند و این یعنی یک دفاع همه‌جانبه.

توطئه‌های مختلفی که علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا شده حالا پس از پس از چند سال توسط کارشناسان به عنوان جنگ ترکیبی هشت‌گانه مطرح شده است. در حالی که این جنگ ترکیبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پله به پله علیه ما اجرا شده و فقط مولفه هشتم که رویارویی نظامی است توسط آمریکا علیه ایران اسلامی اجرا نشده است.

از دیدگاه آن‌ها مولفه هفتم جنگ ترکیبی، شورش‌ها و اغتشاشات است که به زعم خود با اجرای آن به گام هشتم یعنی رویارویی نظامی برسند. البته دشمنان می‌دانند که در عرصه سخت قدرت رویارویی با جمهوری اسلامی ایران ندارند. روزی پارادیم این‌گونه بود که اگر ناو هواپیمابر آمریکا به سوی یک کشور نظام حکومتی آن کشور عوض می‌شود. جمهوری اسلامی ایران به حدی از بازدارندگی رسیده است که بسیاری از تهدیدات را با تدابیر رهبر انقلاب طی سال‌های گذشته خنثی کرده است.

دشمنان با استفاده از فضای مجازی به دنبال این هستند که پیروزی‌های ما را به شکل شکست نمایش دهند. البته جنگ شناختی یکی از حوزه‌های 6گانه ماموریتی ناتو است یعنی همچون سایر حوزه‌هایی که پیگیری می‌کند، این حوزه را هم به پیش می‌برد منتها نوع گلوله جنگ شناختی متفاوت است.

روایت حضور ارتش در زلزله خوی/ امیر حاجیلو: ارتش طی چند دقیقه به محل اعزام شد

فارس: امیر، اگر موافق باشید قدری هم درباره فعالیت‌های مردم‌یاری شما در قرارگاه شمال غرب نیروی زمینی ارتش گفت‌وگو کنیم.  یکی از اتفاقاتی که منطقه ماموریتی شما را تحت تاثیر قرارداد، زلزله سال گذشته در خوی بود. لطفاً قدری درباره وضعیت مناطق زلزله‌زده در خوی و فعالیت‌های ارتش در این منطقه بفرمائید.

حاجیلو: ساعت حدود 10 و 10 دقیقه شب من در ماموریت دوری حضور داشتم که پیامک زلزله برای من ارسال شد. بلافاصله با استاندار، معاون عمرانی استانداری و ستاد مدیریت بحران و سپس با فرماندار خوی تماس گرفتم. احساس کردم چون زلزله 5.9 ریشتری در فاصله 7 کیلومتری خوی رخ داده به علت بافت ضعیف ساختمان‌های کانون زلزله احتمالاً تبعات زیادی داشته باشد.

پس از وقوع زلزله، من فوراً با جانشین خود در قرارگاه شمال‌غرب تماس گرفتم و دستور دادم تا قرارگاه امداد و نجات حضرت ولی‌عصر(عج) با تمرکز بر زلزله خوی تشکیل شود. ما در نزدیکی محل وقوع زلزله، سه یگان شامل تیپ مرند، تیپ سلماس و تیپ قوشچی داریم که دارای گردان بلیات برای امدادرسانی در شرایط زلزله و سیل هستند و امکانات اولیه برای حفاری، گودبرداری، نجات و اسکان موقت مانند چادر و پتو دارند.

نزدیک‌ترین یگان به محل وقوع زلزله در سلماس حضور داشت و دستور دادیم تا به سرعت حرکت کند. ما هیچ انتظاری از ورود اثربخش ستاد بحران شهرستان و استان نداشتیم و براساس احساس تکلیف وارد کمک به این مردم شدیم. البته موضوع جابجایی در ارتش تابع سلسله مراتب است، من به عنوان فرمانده قرارگاه فقط قادر به جابجایی یک دسته هستم و باید برای جابجایی گروهان از فرمانده نیرو و گردان از فرمانده کل ارتش اجازه بگیرم.

به دنبال این تماس با امیر حیدری تماس گرفتم و به او گفتم که به فرمانده کل ارتش هم اطلاع بدهد، او استقبال کرد. لذا؛ ما به سرعت یگان‌ها را حرکت دادیم و با عنایت خداوند متعال نیروها سریعاً وارد شده و آواربرداری کردند. این زلزله 3 کشته و 900 نفر زخمی داشت که با توجه به قدرت زلزله و بافت روستایی یک معجزه و لطف خدا بود.

بیمارستان صحرایی 180 تختخوابه در مناطق زلزله‌زده خوی مستقر کردیم

من با معاونت بحران دانشگاه علوم پزشکی تماس گرفتم و پیشنهاد دادم تا بیمارستان‌ها از بیماران عادی تخلیه شود. آن‌ها نیاز به امکانات داشتند و به سرعت دو تیم 12 فروندی آمبولانس مجهز را به منطقه اعزام کردیم تا بیماران عادی خوی را به بیمارستان‌های اطراف و بیماران اورژانسی را به بیمارستان امام علی(ع) تبریز منتقل کردیم تا بیمارستان‌های خوی آماده پذیرش مجروحان زلزله باشد.

ما یک گردان بهداشت و درمان داریم که ظرفیت دارد یک بیمارستان 180 تختخوابه صحرایی را ایجاد کند. ما شبانه این گردان را حرکت بدهیم و قبل از طلوع خورشید در منطقه مستقر و آماده پذیرش مجروح شد. تیم های متشکل از بیهوشی، جراحی عمومی و ارتوپدی را در این بیمارستان مستقل کردیم و پس از آن، معاینه چادر به چادر زلزله ‌زدگان را آغاز کردیم.

همزمان با رسیدگی به مجروحان زلزله، گروه مهندسی ما اعزام لودر و بیل مکانیکی مسیر تردد خودروهای امدادرسانی را بازگشایی کرد تا امدادرسانی به نحو احسن انجام شود. امکانات امدادی مراکز استان ها به وسیله هواپیما به ارومیه منتقل شد و ما با استفاده از ظرفیت مرکز پشتیبانی مراغه در در این حوزه هم فعال بودیم و امکانات مورد نیاز را به مرکز خوی منتقل کردیم. در واقع، ما در زلزله سال گذشته توانستیم با تلفیق تجربه و دانش از این حادثه با موفقیت عبور کنیم.

یکی از کارهایی که قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش انجام داد این بود که توانست مایحتاج مردم را به طور منظم توزیع کرد. نحوه کار هم این‌گونه بود که روزها آمار می‌گرفتیم و شب‌ها کالاهای مورد نیاز را در میان مردم توزیع می‌کردیم.

واکنش مردم به حضور ارتش در مناطق زلزله‌زده خوی چه بود؟

فارس: پس از وقوع زلزله در خوی و امدادرسانی سریع ارتش به مصدومان آن، واکنش مردم به این امدادرسانی‌ها چه بود؟

حاجیلو: هنگامی که در حال بازدید چادر به چادر در میان زلزله‌زدگان بودیم اتفاقی به یک چادر سر زدیم که یک معلول داشتند، من با آن معلول دست دادم و متوجه شدم که دمای بدن او بسیار بالاست. از مادرش پرسیدم چرا دمای بدن او بالاست؟ مادرش گفت که او معمولاً این‌گونه و بیمار است. من به مادرش گفتم که شرایط این فرد معلول عادی نیست.

متخصص آمد و این فرد را معاینه کرد، پزشک گفت که احتمالاً بدن او عفونت دارد بلافاصله او را از روستای زاویه‌حسن‌خان با آمبولانس به بیمارستان صحرایی منتقل و در آنجا مشخص شد که جایی نزدیک نخاع بدن او عفونت دارد. حتی متخصص حاضر در بیمارستان گفت که به علت شرایط حساس این فرد، می‌ترسیم او را عمل کنیم. این فرد به بیمارستان ارتش در تبریز منتقل و در آنجا پس از تصویربرداری مشخص شد. البته پدر این فرد معلول هم شرایط مشابه داشت و هر دو نفر معاینه شدند. مردم بیشتر از آنچه به آن‌ها خدمت می‌کردیم، احساس رضایت کردند.

چند موضوع حساسیت بالایی داشت؛ مسئله اسکان اضطراری در ابتدا و پس از آن، تغذیه زلزله‌زدگان. ما برای اسکان مردم چادر و والور توزیع کردیم و برای تغذیه نیز تا 60 هزار عدد نان لواش برای زلزله‌زدگان فراهم شد. حتی در خاطره‌ای دیگر، پیرمردی عصبانی بود از اینکه به او چادر برای اسکان نرسیده بود.

مردم در جریان زلزله استقبال گرمی از ارتش داشتند و متوجه شدند ارتش در قول و وعده خود صادق است. نمونه آن، دو سه چادر بود که خداوند به آن‌ها فرزند دوقلو عنایت کرده بود و دستور دادم تا آن‌ها به کانکس منتقل شوند. مردم دردشان را فقط به خودمان گفتند و نه فضای مجازی.

23 هزار واحد مسکونی در نیروی زمینی ارتش در حال احداث است

فارس: معیشت کارکنان و رسیدگی به آنان یکی از مولفه‌های اصلی در ارتقای توان و بهره‌وری همه سازمان‌ها است. ارتش هم در چند سال اخیر به ویژه پس از انتخاب سرلشکر موسوی به فرماندهی کل ارتش، اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است. لطفاً قدری هم در این باره بفرمائید.

حاجیلو: در چهار سال گذشته، کار ساخت 23 هزار واحد مسکونی در نیروی زمینی ارتش در حال احداث است در حالی که ریالی هم از اعتبارات دولتی برای این کار تخصیص نیافته است. پرسنل نزاجا از مستاجری در شهرها رها شده، در یک شهرک مسکونی ساکن هستند و با استفاده از چند اتوبوس به محل ماموریت منتقل می‌شوند. این هم جزو اقدامات در حوزه تبدیل نیروی زمینی ارتش به یک نیروی واکنش سریع است.

فارس: امیر از حضور شما در خبرگزاری فارس سپاسگذاریم و آرزوی توفیق برایتان داریم.

حاجیلو: من هم برای شما آرزوی موفقیت دارم./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها