جنوب شرقی آسیا، مقصد تازه دیپلماسی دولت سیزدهم

کد خبر: 1222189

آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان فردا دوشنبه یکم خرداد در رأس هیأتی بلندمرتبه به جاکارتا، پایتخت اندونزی سفر می‌کند. این سفر سه روزه، به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور صورت می‌گیرد.

جنوب شرقی آسیا، مقصد تازه دیپلماسی دولت سیزدهم

آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان فردا دوشنبه یکم خرداد در رأس هیأتی بلندمرتبه به جاکارتا، پایتخت اندونزی سفر می‌کند. این سفر سه روزه، به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور صورت می‌گیرد. دیدار دوجانبه با «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف، از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی است. رئیس جمهور کشورمان همچنین با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌‌وگو خواهد کرد. نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه رئیس جمهور به جاکارتا است.

امضای اسناد توافق در دستور کار

در همین رابطه، وزارت بازرگانی اندونزی در بیانیه‌ای که پس از پایان دور هفتم مذاکرات دو طرف منتشر شد، اعلام کرد که دولت‌ها اکنون می‌توانند اسناد توافقی را امضا کنند که «توافقنامه تجارت ترجیحی اندونزی و ایران» نامیده شده است. این وزارتخانه افزود که اندونزی و ایران در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران به جاکارتا در روزهای اول تا سوم خرداد این توافقنامه تجاری را امضا خواهند کرد.

شراکت تجاری با کاستن سلطه دلار

جانی مارتا، مدیر مذاکرات دوجانبه وزارت بازرگانی اندونزی نیز تهران را یک شریک تجاری غیرسنتی برای جاکارتا برشمرد.  

وزارت بازرگانی اندونزی همچنین مبادلات تجاری ایران و اندونزی در سه ماهه نخست سال جاری را بالغ بر ۵۴،۱ میلیون دلار اعلام و تأکید کرد که در سال گذشته ارزش تجارت دوجانبه با بیش از ۲۳ درصد افزایش به ۲۵۷،۲ میلیون دلار رسیده است.

این وزارتخانه اضافه کرد که اندونزی و ایران همچنین مذاکراتی را در مورد ماده‌ای در رابطه با تجارت متقابل به پایان رسانده‌اند که به دو کشور اجازه می‌دهد به جای تسویه مبادلات با پول، بهای کالاها و خدمات طرف مقابل را به صورت تهاتر (مبادله کالا با کالا) پرداخت کنند. این امر به تجارت بین تهران و جاکارتا اجازه می‌دهد علیرغم مشکلات احتمالی در تأمین ارزی که معمولاً در تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود (مانند دلار امریکا)، به روند خود ادامه دهد.

تنوع سبد دیپلماسی در دولت سیزدهم

سفر به اندونزی، سومین سفر خارجی آیت‌الله رئیسی طی پنج ماه اخیر خواهد بود. رئیس جمهور بهمن ماه سال گذشته به چین سفر کرد و اردیبهشت ماه نیز، سوریه مقصد دیگر سفر خارجی آیت‌الله رئیسی بود. این سفرها به نوبه خود نشان‌دهنده پویایی سیاست خارجی دولت سیزدهم و تلاش برای افزایش مراودات و مبادلات در حوزه‌های گوناگون با اقصی نقاط عالم است. هرچند در کنار این سفرها، میزبانی از رؤسا و مقام‌های عالی‌رتبه دیگر کشورها در تهران، از جمله رئیس جمهور بلاروس در تهران که اسفندماه سال گذشته صورت گرفت، خود گواه دیگری از این پویایی است.

این بار، درحالی اندونزی به عنوان مقصد تازه دیپلماسی دولت سیزدهم، در جنوب شرقی آسیا برگزیده شده است که این کشور، علاوه بر اهمیت ژئوپلیتیک به دلیل جایگاه جغرافیایی آن، به لحاظ جمعیتی نیز چهارمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. مجموعه این تحرکات، سفرها و میزبانی‌ها، به منزله تنوع در سبد دیپلماسی دولت سیزدهم است، تنوعی که در گذشته از آن غفلت شده و اغلب نگاه‌ها به سمت غرب و مشخصاً اروپا و امریکا دوخته شده بود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها