گفت‌وگوی «فردا» با حسن بهشتی‌پور

تحریم‌های اروپا محلی از اعراب ندارد

کد خبر: 1222705

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: تا زمانی که تحریم‌های آمریکا به ویژه تحریم های ثانویه پا برجا هستند، تحریم یا عدم تحریم ایران توسط اروپایی ها عملا اثری روی اقتصاد ما ندارد.

تحریم‌های اروپا محلی از اعراب ندارد

گروه سیاست سایت فردا: بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تداوم مواضع مداخله‌جویانه غرب در امور داخلی ایران از وضع بسته جدید تحریمی علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری خبر داد. حال این سئوال پیش می آید که این تحریم در تناقض با نگرانی اروپا برای به تعویق افتادن مذاکرات با ایران به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره تناقض رفتاری اروپا در قبال ایران گفت: چندی پیش یک روزنامه غربی صحبت از نگرانی اروپا برای به تعویق افتادن مذاکرات با ایران به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت که یک موضع رسمی نیست و بیشتر می توان آن را تحلیل و حدس و گمان دانست اما آنچه آقای بورل رئیس کمیسیون سیاست خارجی اعلام می کند موضع رسمی محسوب می شود.

وی افزود: اروپایی‌ها با زرنگی برای اعمال تحریم‌ها بهانه‌های مختلفی می‌آورند و متناسب با آن کار را جلو می برند مثلا اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم های جدیدش علیه ایران به دلیل مسائل حقوق بشری است؛ معنی آن این است که فعالیت های هسته ای ایران را بهانه قرار ندادند و این بار به بهانه حقوق بشر تحریم هایی را علیه ما اعمال کردند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره تأثیر تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران بر مذاکرات احتمالی آتی اظهار کرد: اروپا نشان داد در موضوع مذاکرات، کاره ای نیست چون کاری از دستش بر نمی‌آید. اتحادیه اروپا نه قادر است و نه می‌خواهد کاری در این شرایط برای مذاکرات انجام دهد بنابراین سیاست تحریم را جلو می برد.

وی با اشاره به انتظار اروپا برای مشخص شدن نتایج مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای افزود: اگر ما با آژانس به توافق برسیم حتما تأثیر مثبت دارد ولی اگر نرسیم بهانه‌ای برای صدور قطعنامه جدید پیدا می شود تا غربی ها همان رویه تند را علیه ما پیش ببرند.

وی درباره میزان اثرگذاری اتحادیه اروپا بر ایران ادامه داد: اگر تحریم های آمریکا نبود شاید تحریم اروپا اثر می داشت اما تحریم های آمریکا به قدری گسترده، عمیق و همه جانبه است که تحریم‌های اروپا محلی از اعراب ندارد. به عبارت دیگر تا زمانی که تحریم های آمریکا به ویژه تحریم های ثانویه پا برجا هستند، تحریم یا عدم تحریم ایران توسط اروپایی ها عملا اثری روی اقتصاد ما ندارد.

بهشتی پور گفت: تحریم های اروپا فقط جنبه سیاسی و تصویرسازی نزد افکارعمومی از ایران دارد و ما باید تلاش کنیم چنین اتفاقی نیفتد. البته تحریم های جدید علیه ایران بیشتر شیفت روی شخصیت ها شده است چون دیگر موضوعی نمانده که آنها بخواهند آن را در زمره تحریم بیاورند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها