گفت‌وگوی «فردا» با جواد آرین‌منش

برخی مسائل فرهنگی را سیاسی و سپس مسائل سیاسی را امنیتی می‌کنند/ موضوع حجاب راه‌حل فرهنگی می‌طلبد

کد خبر: 1223590

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مسئله حجاب کاملا فرهنگی است، نه مسئله سیاسی و امنیتی؛ به همین دلیل راه حلش هم فرهنگی است.

برخی مسائل فرهنگی را سیاسی و سپس مسائل سیاسی را امنیتی می‌کنند/ موضوع حجاب راه‌حل فرهنگی می‌طلبد

گروه سیاست سایت فردا: برخی سعی می‌کنند فضای عمومی کشور را طوری پیش ببرند که موضوع حجاب به مسئله اول و آخر کشور تبدیل شود اما واقعا بحث حجاب باید همه مشکلات مانند گرانی، کوچک‌شدن سفره مردم و مشکلات عدیده در حوزه بین‌المللی را به حاشیه ببرد؟

جواد آرین‌منش، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گف: «برخی افراد منافع خودشان را در قطبی‌شدن جامعه و ایجاد دو یا چنددستگی جست‌وجو می‌کنند و همواره موضوعاتی برای ایجاد دودستگی وجود داشته است؛ آبی و قرمز، سیاه و سفید، زشت و زیبا و... بحث‌هایی همیشه داشته‌ایم که این‌قدر به آنها دامن زده می‌شده که دوقطبی ایجاد شود. مسئله حجاب بسیار مهم است اما به دلیل موضوعی که می‌توانست باعث جاذبه برای نسل جوان در حوزه رعایت دیانت باشد، به ضد خودش تبدیل شد زیرا برخی سعی می‌کنند ابتدا مسائل فرهنگی را  سیاسی و سپس مسائل سیاسی را امنیتی کنند تا مردم به گروه‌های مختلف تقسیم شوند».

او ادامه داد: «مسئله حجاب کاملا فرهنگی است، نه مسئله سیاسی و امنیتی؛ به همین دلیل راه حلش هم فرهنگی است اما چنین نگاهی را شاهد نیستیم و در شرایطی که مسائل متعدد برای حل‌شدن در کشور داریم، مسئله حجاب به مسئله اول کشور تبدیل شده است. برخی افراد برای به حاشیه‌راندن مسائل اصلی کشور مانند تورم، گرانی و فساد به موضوع حجاب می‌پردازند. برخی افراد هم به دلیل افراطی‌گری مسئله حجاب را مسئله اول کشور تلقی می‌کنند که نتیجه این امر یکی است و آن سیاه و سفیدکردن جامعه است که حتما به زیان وحدت و انسجام ملی است. ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و انسجام در میان آحاد ملت هستیم».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «به طور کلی برخی افراد منافع خودشان را در افراطی‌گری جست‌وجو می‌کنند در فضای آرام و دموکراتیک نمی‌توانند به اهداف خودشان برسند؛ لذا همیشه باید سوژه‌ای را پیدا کنند مانند طرح جنگ، تحریم و مسائلی که حاشیه‌ای امن برای خود ایجاد کنند تا آن فضا بتوانند به منافع خودشان دست یابند. افراطی‌گری از سوی هر گروه و جناحی باشد، مردود است. افراطی‌گری از یک سو منافع ملی را به خطر می‌اندازد و از سوی دیگر طالبانیسم را در پی دارد به همین دلیل هم است که همواره رهبر انقلاب در سخنان خود سعی می‌کنند همه را به عقلانیت و میانه‌روی دعوت کنند».

آرین‌منش در پایان گفت: «مسئله انتخابات هم از همین جنس است. گروهی معتقدند ما با مشارکت حداکثری به خواسته‌های خودمان دست نمی‌یابیم و با مشارکت حداقلی و ایجاد انسداد می‌توانیم اوضاع را مدیریت کنیم. این افراد همان طرفداران جریان افراطی هستند که با بازشدن فضای سیاسی و اجتماعی موافق نیستند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها