عضو کمیسیون امنیت ملی: طالبان از ادبیات تهدید آمیز استفاده نکنند

کد خبر: 1223606

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از طریق دیپلماسی به دنبال حل مساله حقابه ایران هیرمند هستیم و ایران هم بر اساس قوانین بین المللی از حق آبه خود درهیرمند دفاع می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی: طالبان از ادبیات تهدید آمیز استفاده نکنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از طریق دیپلماسی به دنبال حل مساله حقابه ایران هیرمند هستیم و ایران هم بر اساس قوانین بین المللی از حق آبه خود درهیرمند دفاع می‌کند.

فداحسین مالکی در مورد حقابه ایران از هیرمند، بیان داشت: بعد از موضع‌گیری رییس جمهور در مورد حقابه ایران از هیرمند این مساله در سطح بالاتری از نظام پیگیری و قرار شد این موضوع در اولویت دستور کار سیاست خارجی ایران قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: صحبت‌های رئیس جمهور مبین این واقعیت است که اهمیت حقابه هیرمند فراتر از چارچوب دولتی است و باید در دایره حاکمیتی مطرح شود

حقابه ایران از هیرمند کاملا قانونی است

نماینده مردم زاهدان حقابه ایران از هیرمند را کاملاً قانونی دانست و بیان داشت: این معاهده بیش از نیم قرن بین ایران و افغانستان به امضا رسیده است و طرفین باید به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشند.

مالکی با اشاره به سیاست فعلی حاکمان افغانستان در این خصوص تصریح کرد: طالبان تمایلی برای اجرای معاهده حقابه ایران از هیرمند را ندارند و مدعی هستند در رودخانه هیرمند آب نیست در حالی که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در پشت سد کجکی آب فراوانی وجود دارد.

اگر حقابه ایران در هیرمند اجرایی نشود دچار بحران آبی در سیستان و بلوچستان خواهیم بود

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرده است، گفت: در این جلسات وزارت نیرو گزارش نگران کننده‌ای در مورد بحران آب در این منطقه ارائه کرد و بیان داشت اگر تا سه ماه دیگر آب به این منطقه نرسد، مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد.

مالکی اظهار داشت: طالبان هر زمانی که با مقامات دستگاه دیپلماسی ما صحبت می‌کند، نمی‌گوید حقابه ایران از هیرمند اجرا نمی‌شود، اما در عمل هم ما اقدامی از آنان نمی‌بینیم و همین مسئله و عدم توجه آنان به حقابه ایران باعث شده که مشکلات آبی برای مردم منطقه سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد.

طالبان از ادبیات تهدید آمیز استفاده نکنند

سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: انتظار ما از طالبان این است که به روابط تاریخی دو ملت ایران و افغانستان توجه کنند و بدانند ایران در همه شرایط در کنار افغانستان بوده است. آنان نباید خطاب به ما از ادبیات نامناسب استفاده کنند. برخی از فیلم های نشر یافته در فضای مجازی نشان می‌دهد مرزبانان ما با طالبان صحبت می‌کنند و آنان از ادبیات تهدیدآمیز استفاده می‌کنند که اصلاً کار درستی نیست و خارج از عرف بین الملل است.

وی تاکید کرد: خواسته ایران این است ملت و دولت ما از افغانستان این است که هر چه سریع‌تر معاهده مربوط به حقابه ایران از هیرمند اجرایی شود. طالبان باید به معاهده بین المللی در مورد حقابه هیرمند و حسن همجواری توجه کند.

برخی پاسگاههای مرزی افغانستان از سوی ایران احداث شده است

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون کمک‌های زیادی به مردم افغانستان داشته است، گفت: اگر قرار باشد رفتارهای منفی آنان ادامه پیدا کند و به قراردادها و معاهدات بین‌المللی توجه نکنند، قطعاً روابط خدشه‌دار می شود.

مالکی یادآور شد: در حدود ۳۳ سال پیش که سد کمال خان ساخته شد، هیاتی از شورای عالی امنیت ملی به موضوع ورود کرد و بعد از بازدید، به مقامات افغان اعلام کردند که این سد خلاف حقابه ایران است و مقامات افغان هم پذیرفتند که نباید این کار صورت بگیرد اما بعد در دوران ریاست جمهوری اشرف غنی ساخت سدهای مسیر هیرمند شتاب بیشتری گرفت.

وی ادامه داد: طالبان هم این روش را دنبال می کند و در حالی که رهبران قبلی افغانستان می گفتند ما اگر قطره آبی داشته باشیم نصف آن متعلق به برادران ایرانی است، طالبان رویکرد دیگری دارد و باید پاسخگوی رفتار خود باشد.

طالبان دست از لجبازی بردارد

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طالبان باید دست از لجبازی بردارد، گفت: طالبان باید به قرارداد پاینبد باشد و آب را رهاسازی نماید.

وی تصریح کرد: از طریق دیپلماسی به دنبال حل مساله هیرمند بوده و مصمم هستیم بر اساس قوانین بین المللی از حقابه خود در هیرمند دفاع کنیم./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها