گفت‌وگوی «فردا» با اسماعیل گرامی‌مقدم

اصلاح‌طلبان منتظر فراهم‌شدن زمینه انتخابات رقابتی هستند

کد خبر: 1214251

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان منتظر فراهم‌شدن الزامات انتخابات رقابتی هستند. هر گروه و جریانی که احساس کند در انتخابات امکان رقابت دارد، طبیعتا به این عرصه ورود خواهد کرد.

اصلاح‌طلبان منتظر فراهم‌شدن زمینه انتخابات رقابتی هستند

گروه سیاسی فردا: جبهه اصلاحات ایران در همین روزهای ابتدای سال چراغ تحرک سیاسی را روشن کرد و قرار است با انتخاب هیأت رئیسه جدید نقشه راه سال پیش رو را ترسیم کند.

اسماعیل گرامی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخابات سال 98 و 1400 امکان رقابت قوی از بین رفت، به همین دلیل سطح مشارکت کاهش یافت. وقتی نظام، مشارکت حداکثری در انتخابات را انتظار دارد، می طلبد اصلاحات اساسی در سازوکار انتخابات به وجود آید.

وی افزود: با نظارت استصوابی امیدی به افزایش مشارکت وجود ندارد مگر اینکه نگاه دستگاه نظارتی به موضوع انتخابات کاملا دگرگون و عوض شود تا فضای بازی برای رقابت پیش آید. اگر حاکمیت و نظام سیاسی در هر جای دنیا به دنبال افزایش مشارکت است، الزامات آن رقابت است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: این رقابت است که فضای انتخابات را گرمتر می کند، این رقابت است که می تواند سلامت انتخابات را تضمین کند، این رقابت است که انگیزه و امید را به مردم بر می گرداند. این رقابت است که اعتماد مردم را به صندوق رأی بر می گرداند. به هر میزانی که عیار رقابت افزایش پیدا کند، اعتماد مردم افزایش پیدا خواهد کرد و بیشتر در انتخابات مشارکت می کنند.

وی افزود: سابقه تاریخی نشان می دهد اگر در ادواری از انتخابات مجلس میزان مشارکت مردم افزایش پیدا کرد، تنها به برکت وجود فضای رقابتی در انتخابات بود. با وجود این سابقه تاریخی، اگر دستگاه نظارتی بخواهد با همان فرمان انتخابات سال 98 و 1400، به انتخابات 1402 ورود کند، روشن است که این دوره نیز شاهد کاهش رقابت و کاهش مشارکت خواهیم بود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات 1402 اظهار کرد: هنوز اصلاح طلبان وارد این موضوع نشدند. با توجه به آنکه دستگاه نظارتی در انتخابات گذشته امکان حضور را کاملا از اصلاح طلبان سلب کرد و اجازه رقابت به آنها نداد، به صورت طبیعی ابتدا باید موانع حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات رفع شود، بعد می توان از اصلاح طلبان انتظار داشت که درباره انتخابات اظهارنظر کنند.

وی درباره شرط گذاری اصلاح طلبان برای حضور در عرصه انتخابات بیان کرد: اصلا بحث شرط مطرح نیست چون اصلاح طلبان اساسا برای ورود به انتخابات شرط نمی گذارند. آنها منتظر فراهم شدن الزامات انتخابات رقابتی هستند. هر گروه و جریانی که احساس کند در انتخابات امکان رقابت دارد، طبیعتا به این عرصه ورود خواهد کرد.

گرامی مقدم درباره احتمال حضور مستقل برخی احزاب اصلاح طلب در صورت عدم ورود تشکیلات جریان اصلاحات به انتخابات گفت: احزاب اصلاح طلبی که در انتخابات 98 و 1400 با تابلو خودشان وارد عرصه شدند، نتیجه نگرفتند بنابراین با آن تجربه بعید می دانم دیگر گروهی از اصلاح طلبان بدون آنکه زمینه یک انتخابات رقابتی فراهم باشد، وارد عرصه انتخابات شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: معتقدم در وضعیت مشارکت حداقلی، حاکمیت نیز بیشترین خسارت و آسیب را دید، حداقل ویترین جمهوریت آسیب دید و در دیپلماسی خارجی نیز تأثیر خودش را گذاشت. این یک امر طبیعی است. در عالم سیاست همه این پدیده ها به همدیگر وابسته هستند. نمی شود انتخابات کم رونقی داشت اما اعتماد مردم بالا رود یا در عرصه سیاست خارجی مقتدرانه ظاهر شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها