در امریکا با اغتشاشگران چه می‌کنند؟

کد خبر: 1224237

۱۸ سال زندان برای رهبر یک گروه سیاسی امریکا که از حمله‌کنندگان به کنگره حمایت کرده، صادر شده است و نمونه خوبی است که ببینیم دولت امریکا که با دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر، به رفتار دولت با آشوبگران اعتراض می‌کند، خود با آشوبگران کشورش چطور برخورد می‌کند.

در امریکا با اغتشاشگران چه می‌کنند؟

استیوارت رودوس، رهبر یک گروه سیاسی در امریکاست. او متهم به تحریک افراد برای حمله به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱ شده است. وی البته اتهاماتش را در دادگاه رد کرده و گفته که «من زندانی سیاسی هستم. تنها جرم من مخالفت با افرادی است که می‌خواهند کشور را نابود کنند.»، اما قاضی دادگاه اتهام او یعنی تحریک به شورش را از خطرناک‌ترین جرایم یک فرد در امریکا دانست: «تو زندانی سیاسی نیستی. تو اینجایی، زیرا ۱۲ نفر عضو هیئت منصفه گفتند که تو به اتهام تحریک (به حمله و شورش)، گناهکار هستی. یکی از جرایم بسیار خطرناک که یک امریکایی می‌تواند مرتکب آن شود.»

جالب آنکه مجازات درخواستی دادستان برای این فرد ۲۵ سال زندان بوده که قاضی حکم ۱۸ سال را که از مجازات‌های سنگین در امریکا محسوب می‌شود، صادر کرده است. قاضی فدرال این دادگاه حکم شدید صادر شده را اینگونه توجیه کرد: «تو خطر و تهدید دایمی علیه کشور را شکل می‌دهی.»

بسیاری دیگر از افراد حمله‌کننده به کنگره امریکا هم به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند. از جمله یکی از متهمان حکم حبس ۱۴ سال گرفت.

در ژانویه سال ۲۰۲۱ شماری از معترضان حامی ترامپ به ساختمان کنگره امریکا حمله کردند تا به خیال خود مانع از تصویب و تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در کنگره شوند. آن‌ها به زور وارد ساختمان کنگره و تالار‌های دو مجلس نمایندگان و سنا و اتاق‌های نمایندگان شدند. تصاویر آن حملات، چهره واقعی‌تری از دموکراسی در امریکا و فرهنگ این کشور را به جهانیان نشان داد و حالا این احکام صادره هم چهره واقعی‌تری از صداقت امریکا را نشان می‌دهد که با هر نوع شورش در کشور خودش به شدت برخورد می‌کند، اما وقتی به کشور‌های دیگر می‌رسد، با ادعای حقوق‌بشر و آزادی، تلاش برای حفظ امنیت مردم مقابل اهل آشوب را تخطئه می‌کنند و دولت مذکور را مورد اتهام سرکوب مردم قرار می‌دهد.

پس از این حمله، بیش از هزار نفر و در جریان حمله، ۸۰۰ نفر بازداشت شدند. برای نزدیک به ۳۰۰ نفر هم حکم زندان صادر شد. بسیاری از مردم معترض در جریان این اتفاق مجروح شدند و آمار بستری مجروحان در بیمارستان به ۱۵۰۰ نفر رسید. پلیس امریکا چهار نفر را هم کشت.

هفته گذشته هم ریچارد بارنیت، چهره مشهور حمله‌کننده به کنگره با حکم چهار سال و نیم حبس روبه‌رو شد. در جریان حمله مردم امریکا به کنگره، انتشار عکسی از او در حالی که پشت میز رئیس مجلس نمایندگان (نانسی پلوسی) نشسته بود و پا روی میز گذاشته بود باعث شهرت گسترده وی شد.

ریچارد همچنین متهم است که قبل از ترک اتاق کار نانسی پلوسی، نامه‌ای را برای او به جا گذاشته که در آن مملو از توهین به شخص نانسی است و همچنین یک پاکت نامه با امضای نانسی را دزدیده است. او هم اکنون ۶۰ ساله است و در دادگاه نشانه‌ای از پشیمانی بروز نداد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها